Rijtest: Alfa Romeo Stelvio

Rijtest: Alfa Romeo Stelvio

Alfa Romeo vestigt een nieuwe mijlpaal met de Stelvio. Het blitse design en sfeervolle interieur gaat hand in hand met het uitmuntende comfort die beantwoordt aan de hoogste verwachtingen. Het zorgt dat deze middelgrote premium SUV zich weet te onderscheiden van de rest.


De nieuwste creatie van Alfa Romeo maakte zijn debuut op het autosalon van Los Angeles. De Stelvio is tevens de allereerste volwaardige SUV die Alfa ooit op de markt heeft gebracht. Het blijkt een logische stap, want vorig jaar was 1 op de 4 verkochte wagens een SUV. De Stelvio wil dan ook dé referentie zijn binnen het segment.

Dit model is vernoemd naar één van de beroemdste bergpassen ter wereld. De Stelvio-pas, in het noorden van Italië, is ruim twintig kilometer lang en is bij autoliefhebbers vooral bekend door het grote aantal haarspeldbochten. Sportieve rijders kunnen er hun hart ophalen als het gaat om sturen, remmen en schakelen. Een toepasselijke naam want de Stelvio houdt van het betere bochtenwerk en staat tevens garant voor een opwindende rijervaring. Eéntje die zelfs de meest kritische en ervaren bestuurders zal verbazen.

Alfa Romeo produceert de Stelvio in de Italiaanse FCA-fabriek in Cassino. Het betreft één van de meest geavanceerde faciliteiten van de groep en is specifiek bestemd voor de nieuwste modellen. Als we Fabrizio Curci, de verantwoordelijke voor Alfa Romeo in Europa, mogen geloven dan zal het volgens hem hét succesnummer worden van Alfa Romeo. Of dat zo is? Dat test ik vandaag uit!

Voor een deel is de Stelvio eigenlijk gebaseerd op de Giulia. Een model waar overigens veel mensen fan van zijn. Uiteraard ziet hij er dat tikkeltje imposanter uit en is vooral het design aan de voorkant meer uitgesproken. De Stelvio beschikt bovendien over een hogere bodemvrijheid en rijpositie. De totale lengte bedraagt 4,68 meter. Dat maakt dat hij gerust naast een BMW X3, Mercedes GLC of Porsche Macan mag staan.

De natuurlijke, elegante lijnen bewijzen dat de Stelvio een echt Italiaans product is. De klaverbladvormige neus is volgens mij de befaamdste en het meest herkenbare stijlelement uit de autowereld. En neem nu de langwerpige koplampen met al even brede led-dagrijverlichting, alles schreeuwt Alfa Romeo uit. De testwagen voor mij is uitgerust met 20-inch wielen. Een must, want het ontwerp vraagt echt achter goed gevulde wielkasten. Je kan kiezen uit dertien varianten om de lijnen extra te laten accentueren. Verder zijn er meer dan tien koetswerkkleuren beschikbaar, waaronder het Rosso Competizione en Blu Montecarlo als meest spraakmakende keuzes. Het grijs is mooi, maar neemt de attractiviteit wel enigszins af.

De aflopende daklijn doet me denken aan dat van een hatchback. De ietwat kleine achterruit versterkt dat gevoel. Die zogezegde Kamm-achterzijde verwijst subtiel naar de rijke historie van Alfa. De twee grote uitlaatmonden maken het design compleet. Het doet me überhaupt vergeten dat dit de eerste SUV is dat Alfa Romeo ooit heeft gebouwd. Knap, héél knap!

Bij het openen van het portier kan je onmiddellijk dezelfde elegante lijnen terug vinden. Het interieur is verfijnd afgewerkt met premium materialen als aluminium, echt hout en leder. De bestuurder staat er duidelijk centraal. Dat blijkt uit de plaatsing van de bedieningselementen op het stuur, die overigens opvallend klein zijn. Het zorgt voor een aangename houvast. Verder is de Stelvio ook voorzien van een Alfa Connect-systeem met geïntegreerde 3D-navigatiefunctie, die je kunt bedienen met je vingers, stem of drukknop op de middenconsole. Alles werkt naar behoren, al kan je het scherm door het matte oppervlak niet altijd even goed lezen. Ook aan Apple CarPlay/Android Auto doet Alfa voorlopig nog niet mee. Digitale radio is dan wel weer standaard aanwezig.

De lederen stoelen met typische Alfa-opdruk zitten overigens vrij goed en zijn uitstekend verstelbaar. De zetels voorin zijn 19 cm hoger geplaatst. Typisch voor een SUV. Op zich is dat geen probleem, het is enkel wat minder sportief. Over ruimte hoor je mij niet klagen. Achteraan kunnen drie passagiers in alle comfort plaats nemen. Met een 1/3-2/3 neerklapbare achterbank kan je een vlakke laadvloer vormen. De koffer is 525 liter groot en heeft standaard een elektrische achterklep.

Tijd om die Ferrari-achtige startknop in te duwen. Achter het stuur bevinden zich forse metalen schakelflippers. Leuk, al zouden kleinere flippers vast aan het stuur het geheel efficiënter maken. Het platform waarop de Stelvio staat heet “Giorgio”. Er werd hiervoor aluminium gebruikt voor onder meer de achterkant, de motorkap, de ophanging en zelfs de motoren. Het zorgt dat het geheel erg licht is.

De nieuwe 2.0 turbobenzinemotor met 280 pk, is een viercilinder in lijn. Hij behoort qua prestatieniveau tot de top van zijn klasse. Een cardanas in carbon stuurt het vermogen via de achttrapsautomaat naar de vier aangedreven wielen. Optioneel kan je de Stelvio uitrusten met een mechanisch sperdifferentieel achteraan. Ondanks het wagengewicht van 1660 kilogram sprint de Stelvio van 0 naar 100 km/u in slechts 5,7 seconden, indrukwekkend! De topsnelheid is begrensd op 230 km/u. Enigste minpunt hier is de soundtrack die nogal gedempt is.

Het rijgedrag kan je beïnvloeden door de bekende DNA-knop, die je prominent kan terug-vinden op de middentunnel. De neutrale stand is meer op comfort afgestemd. Terwijl de dynamisch stand het sportieve karakter aanspreekt. De schakeltijden zijn hier duidelijk korter, en de balans is meer naar de achterwielen verlegt. De Stelvio bepaalt zelf hoeveel vermogen naar de achterwielen gaat. Een sprintje naar de rode lijn verloopt snel en lineair. Toegegeven, de Stelvio voelt echt wel rap! Ook in bochten helt hij nauwelijks over en kan ik hem amper uit zijn spoor krijgen.

De reminstallatie is van het type brake-by-wire. Je remt dus niet door mechanisch de remmen in beweging te zetten. Via de rechtervoet geef je eigenlijk informatie door aan de computer. Het zorgt voor een directe reactie en een ongekend korte remweg. Héél uitzonderlijk voor een SUV, maar voor mij echt wel één van de grootste pluspunten. Bij andere SUV’s miste ik die directe respons.

De Alfa Romeo Stelvio richt zijn pijlen op de gevestigde waarden binnen het segment. Denk maar aan de Audi Q5, Mercedes GLC, BMW X3,… De Stelvio moet echter zeker niet onderdoen qua rijdynamiek voor de Porsche Macan. Ondank zijn gewicht voelt hij bijzonder compact en lichtvoetig aan. Ook het verbruik viel reuze mee met 7 liter per 100 km. De Stelvio is verkrijgbaar vanaf € 44.950. Een serieuze som, al is de Stelvio wel goedkoper dan wat de concurrenten bieden. Rekening houdend dat het Alfa Romeo’s eerste SUV, is kunnen we alleen maar bevestigen dat ze met glans zijn geslaagd in hun missie. Ze komen met een exemplaar waar ook de liefhebbers van ouderwets rijden fan van zullen zijn. De Stelvio maakt zich op voor een succesvolle toekomst!

Delen
1 Comment
    • Kristof De Leyn
    • 26 augustus 2017
    • Reply

    Het design van die Alfa’s is echt ferm verbeterd. Ik ben fan!

error: Copyright © 2017 NAFTE.