Rijtest: Jaguar XF R-Sport

Rijtest: Jaguar XF R-Sport

De Jaguar XF R-Sport combineert op een bijzondere manier design, dynamiek en verfijning. Hij is tevens ook lichter en efficiënter dan ooit tevoren. 


Op de IAA van Frankfurt werd 10 jaar geleden de nieuwe XF aan het grote publiek voorgesteld. Het was een ontwerp van Ian Callum die tot op vandaag nog steeds tot de verbeelding spreekt. Hij omschrijft het als een nieuwe mijlpaal in de Jaguar-geschiedenis na dat van de XJ, die al van 1968 dateerde. Maar van klassiek is geen sprake meer. De XF is modern, sportief en kan zich toch nog onderscheiden van de concurrenten. In 2015 maakte de tweede generatie van de XF zijn debuut tijdens het autosalon van New York. Deze was korter en lichter dan de eerste generatie en leunde op gebied van design nauw aan bij dat van de kleinere Jaguar XE.

De XF is dan ook een perfect alternatief voor wie geen BMW 5-serie of Mercedes-Benz E-klasse wil. Het is een ruime zakenauto die alsnog prima dienst kan doen als reis- en gezinsauto. Voor het traditionele Jaguar cliënteel is het misschien net iets te veel van het goede, maar door tal van uitvoeringen kan je de XF alsnog naar wens configureren.

De XF die ik ophaal, ziet er net iets stoerder uit dan alle anderen op de parking. Naast de speelse koetswerkkleur Gallium Silver is hij ook uitgerust met het R-Sport pakket. De sportieve voorbumper, R-Sport-drempelverbreders, de achterspoiler en de zijdelingse ventilatiesleuven met R-Sport-logo kenmerken het dynamische karakter van deze Brit. De led-koplampen met J-vormige lichtsignatuur en zwarte 19” velgen maken het plaatje compleet.

De XF staat op het nieuwe variabele Jaguar-platform en dat maakt dat hij 7 mm korter is en 3 mm lager. De wielbasis is echter met 51 mm gegroeid tot 2,96 m. Het chassis bestaat uit 75 procent aluminium. Dat maakt dat hij 190 kg lichter is dan zijn voorganger.

Eenmaal je de deur van de XF hebt geopend kom je in een aparte wereld terecht. Spontaan moet ik bij het instappen denken aan James Bond. De R-Sport-drempelplaatjes en het R-Sport-logo op het stuur benadrukken het atletische karakter. Het interieur is rijkelijk aangekleed en moet zeker niet onderdoen voor zijn Duitse concurrentie uit de hogere klasse. De vernieuwde lederen sportzetels bieden uitstekende ondersteuning en comfort tijdens lange ritten. Je zit zowat verscholen achter de onderste raamlijn en dat geeft je de indruk dat je dichtbij het asfalt zit.

Centraal in het dashboard kan je het nieuwe infotainmentsysteem InControl Touch terugvinden. Dit systeem wordt gekenmerkt door een eigentijds grafisch design en intuïtieve bedieningselementen. Het brengt talrijke functies binnen handbereik. Het is niet het allersnelste of meest innovatieve systeem, maar het doet precies wat het moet doen. Onder het grote scherm kan je nog de klimaatregeling terug vinden met eigen bedieningspaneel.

Passagiers achteraan kunnen genieten van 24 mm extra beenruimte ten opzichte van de vorige XF. De luxe sfeer van onder andere het panoramisch zonnedak gaat hand-in hand met de dynamische input van de Britten. Vooral het Meridian audiosysteem is subliem bij hoge volumes. De riante kofferruimte is met 540 liter gelijk gebleven. Wil je de deze vergroten dan kan je opteren voor een neerklapbare achterbank in drie delen. Kostprijs: 500 euro extra.

Genoeg over het interieur, tijd om te rijden. Ik druk op de pulserende startknop en bemerk dat het Bond gevoel, die ik daarjuist had, toch terug komt. De ventilatieroosters draaien open, en uit de middenconsole komt de draaiknop voor de automaat tevoorschijn. Een subtiel motorgeluid volgt en ook het virtueel instrumentenpaneel licht op. Een knap staaltje techniek! De achteruitrijcamera geeft een scherp beeld en is één van de betere die ik al heb gezien. Rustig laat ik de XF al rijdend op temperatuur komen.

Op de middentunnel bevinden zich de pijltjestoetsen voor het selecteren van de verschillende rij-modi: Dynamic, Normal, Eco en Winter. Deze XF 25t is uitgerust met een 2.0 liter viercilinder turbobenzine Ingenium motor van 250 pk. De wagen sprint van 0 naar 100 km/u in 6,6 seconden. De topsnelheid bedraagt 237 km/h. Ik drijf de snelheid wat op en voel dat de XF een hoop natuurlijke, mechanische grip heeft. Daardoor is het weggedrag van nature bijzonder neutraal. De carrosserie reageert snel op stuurbewegingen al heb je soms toch wat last van onderstuur. Maar dat valt te relativeren want dankzij de elektrische stuurbekrachtiging verzekert de XF je bij elke bocht en elk manoeuvre van de uitmuntende feedback en controle. Deze worden gebaseerd op de rijsnelheid en bestuurdersinput om heel nauwkeurig het correcte bekrachtigingsniveau te leveren. Via de shifters achter het stuur kan je zelf je versnellingen kiezen, maar de automaat doet zijn werk zo goed dat je er amper gebruik van maakt.

Na de eerste bochtencombinatie ben je helemaal vergeten dat je met een berline van vijf meter onderweg bent. Dat bewijst dat Jaguar zich inzet op een doorgedreven chassisontwikkeling om de bestuurder maximaal rijplezier te bezorgen. Door het aanpassen van de dynamische rijeigenschappen kan je zorgen dat deze wagen stuurt en voelt als een sportieve auto. En dat is net wat je van dergelijke Jaguar verwacht. Ook autostrade kilometers zijn een plezier. De XF is in dermate geïsoleerd dat stilte overheerst. Nee, zelfs geen wind- of bandengeruis. Als snelle zakensedan speelt de Jaguar XF dus mee in de hoogste klasse.

De aankoopprijs is echter wel vrij scherp. Een XF 25t R-Sport is verkrijgbaar vanaf € 55.000. Al loopt die prijs snel op bij het aanvinken van enkele opties. Maar laten we eerlijk zijn, de XF straalt de Britste trots uit. Veel voorbijgangers blijven even kijken en geven aan dat ze echt wel fan zijn van deze wagen. Het merk lijkt vooral veel sympathie te oogsten. Het strakke uiterlijk, de perfecte rij-eigenschappen en het zuinige karakter van deze XF maken dagelijkse ritten met deze auto een waar genot.

Delen
1 Comment
    • Lorenzo
    • 31/07/2017
    • Reply

    Wat een heerlijke neus. Verder ook netjes geconfigureerd!

Reageer

error: Copyright 2021 NAFTE