Rijtest: Lexus GS 450h

Rijtest: Lexus GS 450h

Een V6 Atkinson Cycle benzinemotor van 3,5-liter en een krachtige elektromotor vormen de basis voor de nieuwe Lexus GS 450h. Het maakt hem meteen de meest potente Full Hybrid berline ter wereld. 


Als ik één automerk moet opnoemen die het aandurft om met een experimentele vormgeving uit te pakken, dan is het Lexus wel. En dat geldt ook voor de GS-serie die de directe concurrent vormt voor de Audi A6, BMW 5 en Mercedes E. De eerste generatie werd reeds in 1993 gelanceerd. Generatie 3 volgde in 2005, en een al even belangrijke mijlpaal kwam er één jaar later. Het merk introduceerde namelijk z’n eerste hybride. Dat is waar de luxedivisie van Toyota naar toe wil. Hét premium hybride automerk worden bij uitstek. Lexus is ervan overtuigd dat hybridevoertuigen dé toekomst zijn.

Op Belgische bodem is de GS echter een zeldzame verschijning. Hoewel daar in de toekomst snel verandering in kan komen. De Belgische consument stapt af van dieselmotoren waardoor de hybride modellen meer kansen krijgen. De inschrijvingstaks is bijzonder laag en de fiscale aftrekbaarheid bijzonder hoog. Iets waar de Duitse concurrenten nog van kunnen leren.

Bij het ophalen van de Lexus valt de typische wijde “spindle grille” onmiddellijk in het oog. Het is de bedoeling dat deze grille een herkenbaar aanzicht zal worden voor het merk. De luchtinlaten onderin de voorbumper zorgen voor de aanvoer van koele lucht en versterken tevens de sportieve uitstraling van de berline.

De 3 L-vormige LED koplampen met Adaptive High Beam-systeem geven het geheel een agressieve look. Ik ben nog steeds geen fan van de drukke lijnen, al wordt het ontwerp steeds eenvoudiger naarmate je de achterkant nadert. Daar valt vooral de diffuser op die daadwerkelijk de luchtstroom schijnt te optimaliseren. Dat de vormgeving de aerodynamica van de GS ten goede komt, blijkt uit de lage Cw-waarde.

Bij het openen van de portier imponeert het interieur. De kwalitatieve materialen en de ergonomisch geoptimaliseerde middenconsole zorgen ervoor dat het geheel luxueus aanvoelt. Net zoals bij de meeste premium modellen kunnen ook de stoelen elektronisch worden bediend door middel van de knoppen aan de zijkant. In totaal zijn er 18 punten elektrisch verstelbaar, waardoor je een optimale zitpositie kan creëren.

Als blikvanger in het interieur opteerde Lexus voor een prachtig analoog klokje. Deze kan je centraal in het dashboard terugvinden. Persoonlijk zou ik niet opteren voor een binnenafwerking in hout, al moet ik toegeven dat deze wel goed contrasteert met de lederen zetels in Rich Cream. Ook de moderne technische snufjes ontbreken niet, zoals het Premium navigatiesysteem met 12.3″ multimedia scherm. Het systeem werkt naar behoren, al is de muis vaak moeilijk te hanteren. Ongetwijfeld een kwestie van gewoonte.

Achterin bevindt zich de elektromotor met het accupakket. Daar valt in eerste instantie niets van te zien. Het is er ruim vertoeven en je kunt je er prima in laten chauffeuren. Het Mark Levinson 7.1 Premium surround audiosysteem met 17 luidsprekers, het glazen schuif-/kanteldak en de zonnewering maken het plaatje compleet.

Wanneer ik plaatsneem in de Lexus en de Start-knop indruk zetten het stuur, de spiegels en de stoel zich in de juiste positie. Ik selecteer de rijmodi Normal en breng de GS langzaam in beweging. Het blijft aangenaam stil in de auto doordat enkel de elektromotor geactiveerd is. Circa vanaf 50 km/u wordt de V6 benzine krachtbon geactiveerd. De computer bepaalt zelf wanneer beide motoren elkaar moeten aanvullen. Het opladen van de batterij verloopt overigens automatisch. Enerzijds door het remmen maar ook bij constante snelheden. Net als een generator die de bewegings-energie omzet in elektrische energie. Met een opgeladen accu kan je via de EV-modus volledig elektrisch rijden op relatief korte afstanden. Ideaal voor in de file of in een parkeergarage.

De 3.5 liter V6 Atkinson Cycle benzinemotor in combinatie met de krachtige elektromotor brengt het gecombineerd vermogen op 345 pk en 352 Nm. De achterwielen stuwen de Lexus in amper 5,9 seconden van 0 naar 100km/u. De maximum snelheid is begrensd op 250 km/u. Met één druk op de knop verander je de Lexus in een dynamisch sturende sedan. Eenmaal je plankgas heeft dan kiest de versnellingsbak het optimale toerental en houdt dit vast. Kortom de naald schiet naar de rode lijn en blijft staan tot ik m’n voet van het gas haal. Dit komt door de continu variabele versnellingsbak. De acceleraties verlopen hierdoor ook zacht en lineair. Te vergelijken met een opstijgend vliegtuig. Het nadeel hieraan is dat je amper merkt hoe hard het gaat, en dus snel buiten de lijntjes kleurt.

Dit is waar deze hybride in uitblinkt. Je kan met deze Lexus elektrisch door de stad rijden, terwijl je helemaal niets verbruikt. Het omgekeerde verhaal bij traditionele auto’s, waar het verbruik juist exponentieel stijgt. Toyota en Lexus weten natuurlijk als de beste hoe ze een hybride moeten bouwen. Deze auto is tevens ook uitgerust met de nieuwste technologieën. Neem nu de dode-hoek-reflectoren op de spiegels en de head-up display die in de voorruit weerspiegelt. Het zijn zéér aangename opties waaraan je snel gehecht raakt.

Het verbruik? Op papier lukt het de GS 450h met slechts 6,1l/100km, maar in de praktijk komt men uit op ongeveer 7l/100km. Best indrukwekkend dus, als we het met de concurrenten vergelijken!

De Japanse ingenieurs demonstreren hun knowhow met de GS 450h. Deze Privilege Line is verkrijgbaar vanaf €78 230. Niet goedkoop al moet je dat relativeren door de lage inschrijvingstaks en de hoge fiscale aftrekbaarheid. Je krijgt hiervoor een buitengewone auto die uitblinkt dankzij zijn compromis tussen het sportieve en comfortabele karakter. Want hybride klinkt in ieder geval heel milieuvriendelijk. Al hoef je niemand te vertellen dat je wagen stiekem sportwagen-prestaties levert. Deze Lexus biedt een zeer interessant alternatief voor de Duitse klassiekers, en dankzij het lage verbruik zal je veel minder zwaar gestraft worden. Kortom een wagen waar je iedere rit opnieuw voluit van kan genieten.

Delen
error: Copyright © 2017 NAFTE.