Rijtest: Volkswagen Arteon

Rijtest: Volkswagen Arteon

Luxe, comfort en klasse. Dat is waar de Arteon voor staat. De nieuwe Gran Turismo van Volkswagen positioneert zich hiermee boven de Passat CC. 


Tijdens het Internationale Autosalon van Genève in 2015 presenteerde Volkswagen de Sport Coupé Concept GTE. Volgens Volkswagen-designer Klaus Bisschoff was het fastbackmodel toen een nieuwe mijlpaal op gebied van expressief design. 2 jaar na het debuut van de Sport Coupé kwam de definitieve versie op de markt. Deze werd gedoopt onder de naam Arteon. Een naam met een duidelijk betekenis zo blijkt. “Art” staat voor het unieke lijnenspel terwijl “eon” verwijst naar de topmodellen van Volkswagen uit het verleden.

Met dit model wil Volkswagen vooral inhaken op de populariteit van de hatchbacks uit het hogere – vooral zakelijkere- segment. De Arteon deelt dan ook véél techniek met de Passat. Denk maar aan het verlengde MQB-platform. Volgens Volkswagen heeft de Arteon zelf het karakter van een Gran Turismo. Al gaat het niet alleen om het mooie snoetje. Ook de inhoud is belangrijk. Tijd om dat te gaan testen!

Behoorlijk groot. Dat is het eerste wat door mijn gedachten flitst, bij het ophalen van de wagen. 4,86 meter lang, 1,87 meter breed, 1,45 meter hoog en een wielbasis van 2.837 mm. Op de parking valt de Arteon op door zijn volledig nieuw ontwikkelde voorzijde. De ledkoplampen versmelten naadloos met de verchroomde dwarslijsten van het radiatorrooster en de motorkap. Impressionant, zelfs zonder het R-Line pakket.

Het design loopt vrij snel omhoog om daarna geleidelijk aan terug af te nemen. De achterlichtunits zijn voorzien van de nodige LED techniek. Met als kers op de taart de dynamische richtingaanwijzers. De Elegance-uitvoering zorgt voor extra verchroomde accenten, ledlichten, stoelen in leder/alcantara, verchroomde buitenspiegelkappen en aluminium pedalen. De portierruiten zijn niet voorzien van omlijsting, wat het coupé gevoel versterkt. In gelijk welke uitvoering blijft het geheel er, naar mijn mening, bijzonder goed uitzien.

Bij het openen van de portier, dient zich een bekend interieur aan. Los van enkele details is het dashboard gelijk aan dat van de Passat. En dat is geen schande want de afwerking behoort tot de top in het segment. Het 9,2 inch grote multimediasysteem is één van de beste van dit moment. Echter mis ik hier wel een aantal sneltoetsen. Samen met het digitale instrumentarium zorgt het voor dat tikkeltje extra klasse. Het analoge klokje tussen de ventilatieroosters breekt de hoogtechnologische sfeer en zorgt voor wat meer authenticiteit.

De stoelen zijn uitgebreid verstelbaar en ook de zitting is uitschuifbaar voor extra steun aan de onderbenen. Verder is het ook achterin ruim vertoeven. Sommige passagiers gaven aan dat de beenruimte op het niveau zit van een limousine. De kofferruimte is met 563 liter enorm. Na het neerklappen van de achterbank kan de Arteon zelfs 1557 liter slikken. Leuk want de prestige ging dus niet ten koste van de functionaliteit.

Tijd om te gaan rijden. Onder de motorkap ligt een 2.0 TDI die 150 pk ontwikkelt met een maximum koppel van 340 Nm. De topsnelheid bedraagt 220 km/u. Wat me opvalt is dat de zeventraps DSG-automaat razendsnel schakelt. Dankzij deze onmerkbare gangwissel gaat hij hand in hand met een relaxte rijstijl. Hoger in toeren laat de 2.0 TDI zich uiteraard horen, al blijft de geluidsdemping meer dan voldoende.

Het standaard aanwezige koerscorrectiesysteem Lane Assist helpt ongevallen te vermijden. Denk hierbij aan het onbedoeld verlaten van de rijstrook. Het systeem registreert de rijstrookmarkeringen met behulp van een camera. Van zodra het systeem detecteert dat de auto zijn rijstrook dreigt te verlaten, kan Lane Assist de  bestuurder waarschuwen en corrigeren. Zeker bij lange of eentonige ritten zorgt dit voor extra veiligheid en comfort. Stel dat ik nergens meer op reageer, dan zal de auto zelf een plek zoeken op de vluchtstrook om zichzelf te parkeren en volledige automatisch de hulpdiensten verwittigen. Niet alle rijhulpjes zijn overigens standaard aanwezig. Zo staat de reddingsfunctie Emergency Assist op de optielijst.

De prestatiecijfers zijn voldoende om in België overal vlot in het verkeer in te voegen. Zelf een zéér korte oprit van de snelweg is geen probleem voor de Arteon. Al betrap ik mezelf er vooral op dat ik op de snelweg vooral geniet van de rust aan boord. Kortom de Arteon ligt uitermate stabiel en zelfzeker op de weg. Het adaptieve dempsysteem doet zijn werk uitstekend. Oneffenheden zijn nauwelijks voelbaar en ook het verbruik viel goed mee. Gemiddeld lag ik op 6l/100 km, files inclusief.

De Arteon mikt duidelijk op de premiumconcurrentie, en dat zie je helaas ook aan het prijskaartje. Hij is namelijk verkrijgbaar vanaf €40.070. De Passat en de Arteon delen veel techniek al biedt de Arteon meer ruimte en praktisch gebruiksgemak. Kortom een comfortabele reiswagen, die door het uitgebalanceerde onderstel toch nog een dynamisch karakter heeft. Maar laat mij eerlijk zijn. Of je nu de lichtste of zwaarste motor aanvinkt, met de Arteon hoef je helemaal niets te bewijzen. Dat doet zijn uiterlijk wel.

Delen

Reageer

error: Copyright 2021 NAFTE