Rijtest: Voodoo Ride Audi RS3

Rijtest: Voodoo Ride Audi RS3

Een vijfcilinder met een fantastische sound en een slordige 450 pk die de vier wielen aandrijft. Dat zijn – zeer summier samengevat – de ingrediënten van de erg smaakvolle Voodoo Ride RS3 Sportback.


Audi en de vijfcilinder-in-lijn. Het blijft een combinatie waarvan menig autoliefhebbers hun hart sneller van gaat slaan. Veertig jaar geleden presenteerde Audi de allereerste vijfcilinder benzinemotor. Verbeteringen en nieuwe ontwikkelingen volgden, waaronder nieuwe turbotechnologie, emissiecontrole, vierkleppentechniek en rallymotoren. Vandaag de dag vind je de 2.5 TFSI terug onder de motorkap van de Audi RS3 Sportback.

De RS3 herken je onmiddellijk aan de spoilers, de twee grote uitlaten, de zijschorten, de aangepaste bumpers en de sportieve logo’s. Deze variant is gewrapt in de huisstijl van Voodoo Ride Europa. De nardo grijze kleur in combinatie met de Jon Olsson wrap zorgt ervoor dat je echt overal gezien wordt. Voodoo Ride is een bedrijf die de nieuwe standaard in auto en motor detailing heeft neergezet. Ze verdelen hoogwaardige, maar eenvoudige, auto poets producten die gegarandeerd je wagen laten schitteren. En dit zonder dat je er al te veel inspanning voor hoeft te leveren. Uit het volledige assortiment is de bandenglans onze absolute favoriet. Zeker het proberen waard!

NAFTE

Terwijl we de wagen langzaam op bedrijfstemperatuur laten komen valt vooral het comfort en de finesse op. De Voodoo Ride RS3 laat zich bijzonder makkelijk op lage snelheid door het drukke verkeer manoeuvreren. Eigenlijk heb je helemaal niet in de gaten dat je met een powerhouse van 450 pk onderweg bent. Het sportieve geluid doet wel al het één en ander vermoeden.

De grootste fun factor van deze Voodoo Ride RS3 is de Milltek sportuitlaat. We zetten de RS3 in de rijmodus waar hij echt in thuishoort, dynamic. Door middel van de flippers aan het stuur maak je het mogelijk om manueel te schakelen. De roffeltjes gevolgd door keiharde mitrailleursalvo’s zijn extreem verslavend. Zo luid heb ik ze zelden gehoord. De 2.5-liter vijfcilinder is normaal gesproken 367 pk sterk, maar na een herschreven motormanagementsysteem komt je uit op 450 pk. De 0 tot 100 km/h sprint duurt nu ongeveer 0,4 seconden korter (nu 3,9 seconden) en de topsnelheid ligt boven de 300 km/h. De DSG automaat (zeventraps S-Tronic) en de intercooler zijn zo aangepast dat deze al het vermogen die de auto nu produceert, zonder moeite aankunnen.

Van zodra je met je rechtervoet doordrukt krijg je onmiddellijk de pure vijfcilinder te horen. Luid en met een enorme kracht bouw je een tunnelvisie op waardoor je je volledig gaat focussen op het rijden. De versnellingen volgen zich met een razendsnel tempo op. Ik kan niet anders dan aannemen dat deze RS3 ook op de Autobahn bijna iedere linkerbaanrijder het leven zuur weet te maken. Het acceleratievermogen doet me denken aan dat van een supercar, en dat is extreem knap voor een Sportback!

Kortom een gezonde vijfcilinder maar dat wil ook zeggen dat hij meer dorst heeft dan de viercilinders van de concurrenten: het is moeilijk om hem onder de 9 l/100 km te krijgen en veiligheidshalve reken je ook best op een gemiddeld verbruik van 11,5 l/100 km. Maar dat verbruik vergeet je snel wanneer je met deze RS3 rondrijdt. Vrijwel alles klopt aan deze auto: van motorgeluid tot interieur en weggedrag. Bij ieder stoplicht zie je mensen foto’s nemen. Je krijgt meer duimpjes omhoog dan ooit tevoren.

De op zich al erg stevige basisprijs van 52.800 euro kan nog fors worden opgedreven door de vele prestatiegerichte opties. Dat terzijde blijft deze Voodoo Ride RS3 in één woord geweldig. Wil je, net zoals op de foto’s, ook zo’n blinkende glans op je eigen wagen? Neem dan zeker eens een kijkje op de website van Voodoo Ride Europa.

Delen

Reageer

error: Copyright 2021 NAFTE