Audi e-tron GT concept

Audi e-tron GT concept

Tijdens de Los Angeles Auto Show 2018 presenteerde Audi de e-tron GT conceptcar. Op basis van dit studiemodel volgt in 2020 een productieversie van een volledig elektrische vierdeurs coupé. 


Laag, breed en een lange wielbasis. Dat zijn de verhoudingen van een klassieke Gran Turismo. Met een lengte van 4,96 meter, een breedte van 1,96 meter en een hoogte van 1,38 meter voldoet de Audi e-tron GT concept alvast aan alle voorschriften. Het lichtgewichtkoetswerk van de vierdeurscoupé wordt gevormd door een multimateriaalconstructie. Het dakgedeelte is hierbij uit koolstofvezel vervaardigd, maar de auto telt ook heel wat aluminium onderdelen en dragende elementen in hogeweerstandsstaal. De techniek van deze GT ontstond in nauwe samenwerking met Porsche. Het design en karakter ademen dan weer het unieke merk-DNA van Audi uit.

Het functionele hart van het interieur bevindt zich links vooraan en is duidelijk naar de bestuurdersplaats georiënteerd. De middenconsole, het grote touchscreen er bovenop en de sierstrip die van de deurrand doorloopt naar de cockpit lijnen de cockpit van de bestuurder duidelijk af. Alle bedieningselementen en het infotainment van de Audi e-tron GT werden ergonomisch voor de chauffeur opgesteld. Op de racerij geïnspireerde sportzetels voor alle inzittenden bieden de perfecte zijdelingse steun, zelfs bij bochtenwerk tegen hoge snelheid.

434 kilowatt (590 pk) bedraagt het systeemvermogen, die er tevens voor zorgt dat deze concept in 3,5 seconden van 0 naar 100 km/u kan accelereren en in nauwelijks 12 seconden de 200 km/u aantikt. De topsnelheid wordt begrensd op 240 km/u voor een maximaal rijbereik. Zowel de voor- als de achteras beschikken over een eigen elektromotor. In beide gevallen gaat het om permanent ingeschakelde synchroonmotoren. Die sturen hun aandrijfkracht via de vier aangedreven wielen naar het asfalt.

Het rijbereik van dit conceptmodel bedraagt, volgens de nieuwe WLTP-normen, meer dan 400 kilometer. De batterij van de Audi e-tron GT concept kan op verschillende manieren worden opgeladen: per kabel of contactloos via inductie dankzij het zogeheten Audi Wireless Charging. Let wel, via de kabel laden gaat een stuk sneller omdat de vierdeurscoupé is uitgerust met een 800-voltsysteem. Zo volstaan 20 minuten om de batterij tot 80 procent van haar capaciteit op te laden en een rijbereik ter beschikking te stellen van meer dan 320 kilometer.

Dit project wordt ontwikkeld om tegen eind 2020 in serieproductie te gaan. Begin 2021 zullen de eerste leveringen aan klanten plaatsvinden. Tot 2025 zal Audi twaalf voertuigen met een zuiver elektrische aandrijving commercialiseren. De SUV’s in dit portfolio zijn onder meer de Audi e-tron en de Audi e-tron Sportback die in 2019 zijn debuut zal maken.

Delen

Reageer

error: Copyright © 2019 NAFTE