Audi RS Q8

Audi RS Q8

De nieuwe Audi RS Q8 is het topmodel van de Q-productlijn. Hij combineert de kracht van een RS-model met de elegantie van een premiumcoupé en de flexibiliteit van een SUV.


Met zijn indrukwekkende achthoekige Singleframe, het RS-specifieke radiatorrooster en het zwartglanzende honingraatrooster heeft de nieuwe Audi RS Q8 een opvallend zelfverzekerd front. Het atletische karakter wordt extra benadrukt door de massieve zijdelingse luchtinlaten. De aflopende daklijn loopt tevens over in de naar voren leunende D-pijlers en rust op de quattro-wielbogen boven de wielkasten. Een RS-dakspoiler biedt een opvallende afwerking aan de bovenkant, terwijl designdetails dichter bij de weg gevormd worden door de specifieke achterschort met een diffuser in mat aluminium en de typische ovalen RS-uitlaatpijpen.

Het interieur pakt uit met een bewust zuiver design. Het smalle instrumentenbord en de sterke horizontale lijnen geven een gevoel van ruimte. Het centrale element in de cockpit is opnieuw het bovenste MMI-aanraakscherm. Een andere eyecatcher is de brede, symmetrische console van de middentunnel. Die wordt omkaderd door elementen in Aluminum Race, antraciet, die het sportieve karakter van de grote SUV-coupé benadrukken. Speciale RS-schermen in de Audi virtual cockpit en het MMI-scherm geven informatie over zaken zoals de bandendruk, het koppel, het vermogen, de temperatuur, rondetijden en G-krachten.

De drukgevoede 4.0-V8 benzinemotor levert 600 pk en 800 Nm. Hiermee accelereert de SUV-coupé van 0 naar 100 km/u in slechts 3,8 seconden. De topsnelheid is elektronisch begrensd op 250 km/u. Maar met het optionele Dynamic pack is 305 km/u mogelijk. De wielselectieve koppelcontrole perfectioneert het veilige en levendige rijgedrag. Bij dynamisch rijden in bochten verdeelt het optionele quattro sport-differentieel het aandrijfkoppel tussen de achterwielen in functie van de noden.

De nieuwe Audi RS Q8 wordt begin 2020 verwacht in België. De vanaf-prijs bedraagt 130.000 euro.

Delen

Vorig artikel

Volgend artikel

Reageer

error: Copyright © 2019 NAFTE