Audi SQ5 als TDI

Audi SQ5 als TDI

De nieuwe Audi SQ5 TDI krijgt terug een sterke V6-dieselmotor onder de kap. Een elektrisch aangedreven compressor zorgt ervoor dat de sportieve SUV al van net boven het stationaire toerental over zijn maximumkoppel kan beschikken. Het mild hybrid-systeem voert de efficiëntie nog verder op.


Vele details in het design van het koetswerk verraden het dynamische karakter van de Audi SQ5 TDI. De opvallende bumpers voor- en achteraan integreren respectievelijk luchtinlaten met scherpe contouren en een diffuser met honingraatmotief. Het Singleframe-radiatorrooster omvat dubbele aluminiumlamellen en opvallende decoratieve elementen in mat Twilightgrijs. Het S-logo met rode toetsen voegt op diverse plaatsen een accent toe.

Het interieur, dat bewust in donkere kleuren is aangekleed, ontvangt de bestuurder en de passagiers via verlichte dorpels met exclusief S-logo. Contrastnaden op het leren stuurwiel en sportstoelen creëren een dynamisch-elegante sfeer. De S-sportstoelen in leer en alcantara worden nog exclusiever met fijn nappaleer, stiksels in ruitmotief en een pneumatische massagefunctie. Decoratieve elementen in geborsteld aluminium zijn standaard, maar optioneel zijn er alternatieven in edelhout of exclusief koolstofvezel verkrijgbaar. De schakelhendels aan het stuurwiel zijn in een aluminiumlook uitgevoerd, de pedalen en voetsteun zijn bekleed met roestvrij staal.

De 3.0 V6 TDI-motor combineert ogenblikkelijke en soevereine kracht met een hoge efficiëntie. 347 pk aan vermogen en een stevig koppel van 700 Nm, dat constant ter beschikking staat in een brede toerentalbereik van 2.500 tot 3.100 t/min. De V6-diesel stuwt de sport-SUV in 5,1 seconden vanuit stilstand naar 100 km/u en verder tot een elektronisch begrensde topsnelheid van 250 km/u. Volgens de NEDC-cyclus verbruikt hij tussen 6,6 en 6,8 liter diesel per 100 kilometer. Het model is gehomologeerd volgens de Euro 6-norm.

Audi heeft voor de SQ5 TDI het motorconcept van de grote SQ7 TDI consequent verder ontwikkeld. Het boordnetwerk van 48 volt integreert een elektrisch aangedreven compressor en een mild hybrid-systeem. Een compacte lithium-ionbatterij met een opslagcapaciteit van 10 Ah onder de koffervloer dient als energiebuffer. De nieuwe Audi SQ5 TDI komt in de zomer van 2019 op de Belgische markt.

Delen

Reageer

error: Copyright © 2019 NAFTE