Bugatti Divo

Bugatti Divo

Bugatti breidt het gamma uit met de Divo. Een nog sportievere en exclusievere variant dan de Chiron. Het model verloor niet alleen extra gewicht, maar werd ook een pak duurder.


De naar de Franse coureur Albert Divo vernoemde hypercar deelt een groot deel van zijn technische basis met de Chiron. De vormgeving is dan ook op z’n minst radicaal te noemen. Bugatti wou een model dat bochten efficiënter aankon, in ruil voor een lagere topsnelheid. Het grootste deel van de aanpassingen zijn dus gericht op het verbeteren van de luchtweerstand. Splitters, een diffuser en een 23% bredere achtervleugel zorgen voor 90 kilogram méér downforce. En door het veelvuldig gebruik van koolstofvezel is hij 35 kilogram lichter. Al is de Divo met z’n 1.960 kilogram natuurlijk geen lichtgewicht.

Ten aanzien van de Chiron wijzigt het merk de koetswerkpanelen en werden er andere kop- en staartlichten gemonteerd. Tevens werd ook het dak volledig hertekend. En dan zijn er nog de remmen, die krijgen maar liefst van vier plaatsen koellucht aangevoerd. Binnenin de cocon vinden we aan de passagierszijde een grijze bekleding terug, en aan de bestuurderszijde springt vooral het blauw in het oog.

De Divo wordt aangedreven door dezelfde W16 met 4 turbo’s die 1.500 pk ontwikkelt. De topsnelheid werd dus teruggeschroefd van 420 km/u naar 380 km/u. Maar op het hogesnelheidscircuit van Nardo in Italië is dit model wel 8 seconden sneller dan de Chiron. Missie geslaagd, want dat was het doel die ze voor ogen hadden. Bugatti gaat van dit model slechts 40 exemplaren bouwen. Die kosten per stuk zo’n 5 miljoen euro, zonder btw. Interesse? Te laat! Alle exemplaren zijn intussen al gereserveerd.

Delen

Vorig artikel

Volgend artikel

Reageer

error: Copyright © 2019 NAFTE