Mercedes-AMG Project ONE

Mercedes-AMG Project ONE

De Mercedes-AMG Project ONE brengt als eerste de Formule 1 Hybrid-technologie van het circuit naar de weg. De hypercar levert volgens verwachting meer dan 1000 pk en de topsnelheid ligt boven de 350 km/h.


De high-performance plug-in hybrid-aandrijving van de Mercedes-AMG Project ONE stamt rechtstreeks uit de Formule 1 en werd in nauwe samenwerking met de autosportspecialisten van Mercedes-AMG High Performance Powertrains in Brixworth gerealiseerd. De Project One is gebaseerd op een volledig koolstofvezel structuur en weegt minder dan 1.300 kilo. Functionaliteit staat hier dus duidelijk voorop. De extreem gespierde proporties met een ver naar voren geplaatste cockpit, de forse wielkasten en wespentaille zijn een rechtstreeks gevolg van het middenmotorconcept. In het interieur vallen vooral de twee 10 inch schermen op en het stuurwiel. En ja, er zit een airbag in.

De aandrijving bestaat uit een verregaand geïntegreerde en intelligent gekoppelde unit bestaande uit een hybride-turbomotor en vier elektromotoren: één is er ingebouwd in de turbocompressor, één bevindt zich direct bij de verbrandingsmotor en is verbonden met de krukas. Twee motoren drijven de voorwielen aan. Torque vectoring is mogelijk en tijdens het remmen wordt energie uiteraard opgeslagen en omgezet in elektriciteit, waarmee de voorwielen weer kunnen worden aangedreven. De versnellingsbak heeft trouwens 8 versnellingen en is speciaal voor deze auto ontwikkeld.

De 1,6-liter V6-hybride-benzinemotor met directe inspuiting en elektrisch ondersteunde single-turbocompressie stamt rechtstreeks uit de Mercedes-AMG Petronas Formule 1-racewagen. Om een hoog toerental te realiseren zijn de mechanische klepveren vervangen door pneumatische. De centraal voor de achteras ingebouwde krachtbron bereikt daardoor moeiteloos een toerental van 11.000 t/min, wat voor een wegvoertuig op dit moment uniek is.

Volgens Mercedes-AMG is 1.000 pk voldoende om een topsnelheid van meer dan 350 km/u mogelijk te maken. Met de Race Start-functie zijn indrukwekkende acceleratiewaarden haalbaar: het optrekken van 0-200 km/h vergt minder dan 6 seconden. 0 naar 100 km/h duurt amper 2,5 seconden. Deze hypercar zou voor straatgebruik worden gehomologeerd maar de productie zou erg beperkt blijven. Naar verluidt zal AMG slechts 275 stuks bouwen en die hebben inmiddels allemaal een eigenaar gevonden. Leuk weetje, er stonden naar verluidt ook héél wat Belgen op de wachtlijst. Slechts twee daarvan werden uitverkoren. Kostprijs zo’n 2,8 miljoen euro.

Delen