Nieuwe Audi RS 6 Avant

Nieuwe Audi RS 6 Avant

25 jaar na de voorstelling van de eerste Audi prestatiebreak, komt het merk nu op de proppen met de vierde generatie RS 6. De icoon is klaar om een nieuw hoofdstuk te schrijven in de geschiedenis van de performante Avant-modellen.


De nieuwe RS 6 Avant is één van de eerste Audi Sport-modellen met de nieuwe RS-designtaal. De volledige voorkant werd tot in de puntjes herwerkt. Denk hierbij aan een nieuwe motorkap, een singleframe-radiatorrooster met driedimensionale honingraatstructuur en de koplampen van de laatste A7. Die zijn niet alleen herkenbaar aan hun vlakkere en sportievere look, maar zijn ook leverbaar met RS matrixledlaserkoplampen. Net als de ledachterlichten beschikken ze over dynamische richtingaanwijzers.

Het kenmerkende Avant-silhouet domineert het zijaanzicht, met een langgerekte voorkant, een lange, rechte daklijn en vlakke D-stijlen die op de quattro-koetswerklijnen rusten. De sportieve achterkant verenigt de dakspoiler met een RS-specifieke bumper met diffuser en glanzend zwarte designelementen. In de vertrouwde RS-stijl eindigt het RS-uitlaatsysteem aan beide zijden in chroomkleurige ovalen uitlaatpijpen. Een RS-sportuitlaat met zwarte pijpen is als optie verkrijgbaar.

Met zijn bestuurdersgerichte karakter en zijn inleg in antracietkleurig aluminium race accentueert het baanbrekende interieurdesign het sportieve karakter van de nieuwe RS 6 Avant. De horizontale uitlijning en de driedimensionale lagenstructuur geeft het dashboard een lichte en gestroomlijnde look. Bovendien vormt de gebruikersinterface van het volledig digitale besturingssysteem een harmonieus geheel met het heldere ‘black panel’-design. In de Audi Virtual Cockpit geven RS-schermen informatie over de bandenspanning, het koppel, het vermogen, de turbodruk, rondetijden, acceleratiemetingen en g-krachten.

De 4.0 TFSI-motor van de nieuwe Audi RS 6 levert een vermogen van 600 pk en een koppel van 800 Nm tussen 2.050 en 4.500 t/min. Daarmee sprint de Avant in nauwelijks 3,6 seconden van 0 naar 100 km/u. De topsnelheid is elektronisch begrensd tot 250 km/u. Met het optionele dynamic pack haalt de RS een topsnelheid van 280 km/u en met het dynamic pack plus is dat zelfs 305 km/u. Dankzij het elektrische hoofdsysteem van 48 volt gaat het maximumvermogen van de V8-twinturbomotor bovendien hand in hand met een uitzonderlijke efficiëntie.

De standaard gemonteerde tiptronic-achttrapsautomaat met geoptimaliseerde schakeltijden en een nieuwe Launch Control-functie stuurt het vermogen van de motor door naar de quattro-vierwielaandrijving. De aandrijfkrachten worden via het volledig mechanische middendifferentieel verdeeld over de voor- en achteras (40/60). Wanneer een wiel doorslipt, gaat er automatisch meer aandrijfkoppel naar de as met meer grip. Zo kan er tot 70 procent naar de voorwielen en tot 85 procent naar de achterwielen gaan.

De nieuwe Audi RS 6 Avant zal in de loop van het eerste kwartaal van 2020 verkrijgbaar zijn bij de Audi-verdelers.

Delen

Reageer

error: Copyright © 2019 NAFTE