Rijtest: Alfa Romeo Giulia Veloce

Rijtest: Alfa Romeo Giulia Veloce

Met de nieuwe Veloce wil Alfa Romeo de kloof dichten tussen de reguliere Giulia en de ultieme Quadrifoglio. Naast het extra vermogen, krijgt de Veloce ook standaard Q4-vierwielaandrijving mee.


De Veloce-insigne verscheen voor het eerst op de Giulia Spider in 1962. Liefhebbers van klassieke Alfa’s weten dat deze naam historisch zeer verantwoord is. Vandaag wordt ook aan de Giulia het Veloce-label toegeschreven. Een label die vooral oog heeft om de echte Alfisten te verleiden.

Het is niet de bedoeling dat de Veloce gaat concurreren met de Quadrifoglio Verde. Bij Alfa Romeo willen ze vooral dat deze versie een compromis gaat vormen tussen de klassieke en sportieve variant. Al wil ik graag weten of de Veloce oude tijden kan doen herleven. Want de uitgesproken Italiaanse stijl, de performante motor en de optimale gewichtsverdeling doen al het één en ander vermoeden. Of dat ook zo is? Dat test ik vandaag uit!

Bij het ophalen van de wagen springt de Misano blauwe koetswerkkleur direct in het oog. Heerlijk, het zorgt ervoor dat de Veloce zich kan onderscheiden van de rest. Ik merk op dat het geheel vooral iets breder is aangezet. De voorbumper werd voorzien van een nieuwe spoilerlip, terwijl je de achterzijde kan herkennen aan de grote diffusor met dubbele uitlaat. Om het plaatje compleet te maken werd de Veloce voorzien van schitterende 19″ Quadrifoglio velgen. Standaard krijg je zwarte remklauwen, optioneel kan je kiezen voor rode of gele exemplaren. Bij eender welke configuratie blijft het geheel er bijzonder stijlvol uitzien.

Bij het instappen merk ik op dat de sportieve toon zich verder zet in het interieur. Zwarte sportstoelen uitgevoerd in leer, aluminium panelen voor het dashboard en een stuurwiel met afgeplatte onderkant. Er zijn weinig knoppen te bespeuren wat ervoor zorgt dat het geheel er overzichtelijk en strak blijft uitzien. Die unieke afwerking gaat hand in hand met de rijkelijke standaarduitrusting. Denk hierbij aan airconditioning met twee zones, het Alfa DNA-systeem, het Alfa Connect-infotainmentsysteem met 6,5″-kleurendisplay en diverse innovatieve actieve-veiligheidssystemen. Bovendien krijg je via het 7″-TFT-kleureninstrumentenbord voortdurend nuttige informatie over de rijervaring.

Als je kiest voor de Veloce is het vooraan ruim vertoeven en ook achterin kan je met gemak twee volwassenen meenemen. Het enige minpuntje is de ietwat krappe hoofdruimte, voor grote passagiers. In de diepe koffer past dan weer 480 liter aan bagage. Je kan er met de hele familie op uit trekken. Let wel dat de laadopening aan de bescheiden kant is.

Tijd om te gaan rijden. De drukgevoede viercilinder klinkt bij het starten relatief gedempt. Een gemiste kans, want hier mis ik toch wel het geluid van de veelgeprezen dubbelnokkers uit de oude Veloce’s. De 2.0 turbobenzinemotor heeft een vermogen van 280 pk, gecombineerd aan een maximumkoppel van 400 Nm. Deze nieuwe krachtbron onderscheidt zich niet alleen door de elektro-hydraulische MultiAir-kleppensturing maar ook door de 2-in-1-drukvoeding. Kortom een bijzonder snelle respons, die de prestaties ten goede komt. De Veloce sprint van 0 naar 100 km/u in 5,2 seconden.

Tijd om de snelheid wat op te drijven. Bij het uitkomen van de eerste bocht voel je onmiddellijk de voordelen van het Q4 systeem. Enkel wanneer het nodig wordt geacht, gaat er tot maximaal 60% van de trekkracht naar de voorwielen. Snelle bewegingen worden gedoseerd door het tractiecontrole systeem. Veilig dat zeker, maar langs de ene kant ook jammer dat de ESP niet uitgeschakeld kan worden. Stiekem smeekt de Veloce daar wel om.

De door Ferrari geïnspireerde aluminium schakelpeddels zitten niet aan het stuur vast, maar zijn gelukkig wel omvangrijk genoeg om ze te allen tijde te bedienen. De besturing van de Veloce is scherp, maar niet nerveus. Met de DNA schakelaar kan je de gasrespons, stuurgevoel en krachtontplooiing laten variëren. De achttraps automaat schakelt trouwens vloeiend, enkel bij fileverkeer blijft hij soms iets te lang in eerste versnelling “hangen”. Het gemiddelde verbruik lag overigens op 7 liter per 100 kilometer.

Prijzen voor de Giulia Veloce Benzine starten vanaf €46.550. Hiervoor krijg je wel een krachtige wagen met voldoende comfort en discretie voor dagelijks gebruik. Zeker als we het vergelijken met de duurdere Duitsers. Ook in mindere weersomstandigheden kan je rekenen op de Q4 -vierwielaandrijving die je stabiliteit en veiligheid biedt. Ja, de Giulia Veloce zal dus vooral een sportsedan zijn die de echte liefhebbers zal aanspreken.

Delen

Vorig artikel

Volgend artikel