Rijtest: Audi Q5 (2020)

Rijtest: Audi Q5 (2020)

De Audi Q5 (2020) combineert op een bijzondere manier comfort, stijl en dynamiek. De SUV met vier ringen blijft dan ook een karaktervolle verschijning, met tal van toonaangevende technologieën aan boord.


Sinds de lancering van de eerste versie in 2008, blijft de Q5 één van de best verkochte Audi’s op dit moment. Inmiddels staat de teller op ruim 1,6 miljoen verkochte exemplaren. Na bijna 10 jaar in productie, kwam er in 2017 een geheel nieuwe generatie op de markt. Zoals we van Audi gewoon zijn, geen wereldschokkende veranderingen aan het uiterlijk. Erg? Helemaal niet, de oude Q5 blijft nog steeds een mooie auto. Maar de grootste wijzigingen vinden we vooral terug in het interieur en onderhuids. Kortom terug een flinke stap voorwaarts!

De opvolger van de op één na grootste Q staat op het MLB-platform. Een platform die dienst doet onder de Audi A4, Q7, Bentley Bentayga en Lamborghini Urus. Het maakt de wagen 90 kilo lichter. Mede doordat alles van aluminium is vervaardigd. Denk maar aan de motorkap, achterklep, bumperframes, remonderdelen, pedalen, enz. Ook de S-tronic automaat met dubbele koppeling heeft een deels magnesium behuizing. Is hij hiermee nog beter dan zijn voorganger? Dat test ik vandaag uit!

Bij het ophalen van de Q5 valt op dat de krachtig vormgegeven Singleframe-rooster de vlakke voorzijde domineert. Verder springen ook de nieuwe Matrix-ledkoplampen met dynamische richtingaanwijzers in het oog. Los van deze wijzingen bleef de voorzijde zijn vertrouwde look behouden. De zijkant wordt bepaald door een opmerkelijk dynamische schouderlijn. Het zorgt ervoor dat de Q5 er wat stoerder uitziet. Verder vinden we ook bij de krachtig vormgegeven achterkant, lichten met dynamische richtingaanwijzers. De kofferklep loopt door rond de C-stijlen. Dat is een kenmerk die bijna alle Q-modellen van Audi delen. De uitlaatpijpen zijn dan weer geïntegreerd in de diffusor.

De bijzonder stijlvolle metaakleur navarrablauw, zorgt ervoor dat de Q5 zich kan onderscheiden van de rest. De 19″ lichtmetalen velgen maken het geheel af. Naast het design behoudt de nieuwe Q5 enigszins de proporties van zijn voorganger. De SUV is 34 mm langer en 6 mm hoger. Daardoor creëer je extra ruimte voor passagiers en bagage.

Bij het plaatsnemen wordt meteen duidelijk hoeveel ruimte er aan boord is. De dynamische lijn zet zich voort over de volledige breedte van het instrumentenbord. De bediening van de Q5 wordt gekenmerkt door tal van nieuwigheden. Denk maar aan de optionele Audi virtual cockpit met hogeresolutiescherm van 12,3 inch. Daar kan je eigenlijk snel kiezen tussen ofwel de klassieke weergave van de ronde wijzerplaten of de modus waar de kaart of andere informatie domineren. De MMI-terminal in de middenconsole fungeert als hoofdelement voor de bediening. Het infotainmentsysteem, MMI Navigatie plus met MMI touch en het 8,3 inch grote display zijn de kers op de taart. Ja, echt wel een uitzonderlijk hoog afwerkingsniveau. Om dan nog maar te zwijgen over het sublieme optionele geluidsysteem of de instelbare sfeerverlichting.

Tja, ook over het zitmeubilair alleen maar lovende woorden. Zowel het stuur als de stoelen zijn tot in de puntjes verstelbaar, ideaal voor lange ritten. Het panoramisch glazen dak is een extra pluspunt. In theorie passen er 3 personen achterin, al is de middelste zitplaats niet geschikt voor een volwassene. Naar gelang de positie van de achterbank varieert de inhoud van de koffer tussen de 550 tot 610 liter. Klap je de achterbank volledig neer, dan heb je 1.550 liter om de koffer te vullen, 10 liter meer dan voorheen.

Tijd om te gaan rijden. Langzaam laat ik de 2.0 TDI met 190 pk en 400 Nm op temperatuur komen. Om er snel even de cijfers bij te halen. De Q5 sprint van 0 naar 100 km/u in 7,9 seconden. De topsnelheid ligt op 218 km/u. Het eerste wat terug opvalt bij het rijden is die S tronic bak. Net zoals bij de A5 schakelt deze enorm soepel. Verder is de Q5 ook uitgerust met de adaptieve pneumatische ophanging. In België een heerlijke optie, want hij verteert probleemloos alle putten en barsten in het wegdek. Bij het inschakelen van de dynamic-stand valt op dat de carrosserie iets lager bij de grond wordt gelegd. Ook de automaat wordt aangespoord om zoveel mogelijk het Quattro-systeem te benutten. En ja hoor, ook bij hogere snelheden blijft de Q5 aangenaam stil binnenin. Wat had je gedacht? Zelfs met deze sportieve rijstijl laat hij zich op geen enkel moment uit zijn lood slaan. De basis daarvoor wordt gelegd door de nieuw ontwikkelde ophanging met vijf armen per wiel en de eveneens vernieuwde elektromechanische stuurinrichting. En eerlijk, eigenlijk is die 190 pk meer dan voldoende. Invoegen en inhalen gaat bijzonder vlot.

Ik verlaat de hoofdweg en ga op zoek naar de iets wat onverharde paden. Ook dat is mogelijk want via Drive Select is er een speciale off-road modus beschikbaar. Hiermee komt de wagen 4,5 centimeter hoger te staan dan normaal, wat gunstiger is voor zowel de aanloophoek als de grondspeling. Tja, zo kom je ook nog eens op plaatsen die voor andere wagens moeilijk bereikbaar zijn. Op ieder terrein voelt de Q5 bijzonder stabiel aan. En ook qua verbruik valt het ontzettend mee. Reken op gemiddeld zo’n 6l/100km.

Na het lezen bent u ongetwijfeld gecharmeerd door dit nieuwe model. Al moet ik realistisch zijn. Duitse constructeurs zijn zelden vrijgevig. En ja, ook nu vind je die leuke extra’s  terug op het optielijstje. En die worden uiteraard niet cadeau gegeven. Beschouw €50.540 dus maar als een vertrekpunt. Voorsprong door techniek? Zeker, al hangt dat natuurlijk enigszins af van wat je aanvinkt bij je bestelling. Maar goed, het is duidelijk dat de SUV van Audi terug op kop staat om de strijd aan te gaan met de concurrentie die steeds sterker en sterker wordt. Of ik hem zou kopen? Zonder twijfel!

Delen

Reageer

error: Copyright 2021 NAFTE