Rijtest: Audi Q8

Rijtest: Audi Q8

De elegantie van een luxueuze vierdeurscoupé verzoent met de handige veelzijdigheid van een grote SUV. Beter kan je de nieuwe Audi Q8 niet omschrijven. Maar maakt het hem meteen ook de superieure reisgezel voor zaken en vrije tijd?


Was je recent nog op zoek naar een luxueuze SUV in de hogere klasse? Dan was de enige mastodont die je bij Audi kon bestellen de Q7. Maar daar komt nu verandering in, met de gloednieuwe Q8. De positionering zorgt ervoor dat dit model gaat concurreren met de BMW X6, Mercedes GLE Coupé en Range Rover Sport. Er is dus duidelijk nog veel vraag naar grote SUV’s, en dat hebben de verschillende sportwagenmerken goed begrepen. De nieuwe Q deelt dan ook zijn platform met de Lamborghini Urus, Bentley Bentayga en Porsche Cayenne.

Bij het ophalen valt het imposante achthoekige singleframe-radiatorrooster meteen op. Een kenmerk die het nieuwe gezicht moet vormen van Audi’s Q-familie. In combinatie met de voorspoiler en de grote, duidelijk aanwezige luchtinlaatvlakken geeft de nieuwe grille de Q8 een zelfverzekerd zicht. De elegant dalende daklijn gaat over in een vlakliggende achterklep. Daar steunt het geheel op de quattro-verbredingen in de spatborden, die op hun beurt ruimte bieden aan de grote 22 inch lichtmetalen velgen met rode remklauwen.

De horizontale lampclusters achteraan zijn net zoals bij de grote A-modellen via een lichtstrip optisch met elkaar verbonden. De coming home-/leaving home-functie begroet je met een dynamische lichtanimatie. Wil je het geheel even sportief aankleden? Opteer dan zeker voor het Sport Design pakket. De Shadow Look en Gletsjerwitte metaalkleur maken van deze Q8 een echte eyecatcher.

Audi Q8 2018 achterkant

Dankzij de breedte van twee meter biedt de Audi Q8 een royaal ruimtegevoel voor een SUV Coupé. Het verfijnde minimalistische design, de individuele zetels, het verlichtingsmodule pakket, de Bang & Olufsen luidsprekers en de klimaatregeling met 4 zones zetten de puntjes op de i van dit premium interieur. Naast de 12,3 inch grote digitale tellerpartij vind je in de middenconsole opnieuw twee haarscherpe MMI beeldschermen terug. Het 10,1 inch grote touchscreen bovenaan neemt alle navigatie en infotainment voor zijn rekening. Het 8,6 inch touchscreen onderaan regelt de verwarming, airconditioning en diverse comfortfuncties. De online diensten van Audi Connect kunnen de routeplanning met vooruitziende blik aanvullen.

Als ik de hoge zitpositie van de cederbruine comfortzetels met leder Valcona even vergeet, lijkt het alsof ik net plaatsgenomen heb in een A8. Een head-up display voor mij projecteert de belangrijkste informatie in de voorruit. Let wel, voor ondersteuning van Apple Carplay en Android Auto moet worden bijbetaald. Daarvoor tik je de optie “smartphone interface” aan. Op gebied van veiligheid en comfort geniet deze Q8 van zowaar alle bestaande rijhulpmiddelen. Naast de 360° camera staan er nog vijf radarsensoren, zes camera’s, twaalf ultrasone sensoren en een laserscanner paraat.

Desondanks de lange wielbasis van ongeveer 3 meter, is er ‘slechts’ plaats voor vijf personen. De zevenzitsversie is exclusief voor de Q7. De driedubbele achterbank is verschuifbaar op rails, afhankelijk of passagiers of bagage meer ruimte nodig hebben. Vouw je de rugleuning op, dan krijg je een weelderige kofferruimte ter beschikking van maximaal 1755 liter.

Na de eerste kilometers is mij al duidelijk dat de optionele luchtvering wonderen doet. Een must have optie als je het mij vraagt, zeker in combinatie met die grote velgen. In eerste instantie is de Audi Q8 leverbaar als krachtige 50 TDI. De 3.0-liter turbodiesel levert 286 pk en 600 Nm koppel. Een sprint van 0 naar 100 km/u duurt 6,3 seconden, de topsnelheid is begrensd op 245 km/u. Overigens is de TDI-krachtbron gekoppeld aan een soepele en snelle achttraps tiptronic-automaat.

De Q8 maakt tevens ook gebruik van Mild Hybrid-technologie. Kortom een 48 V elektromotor die de dieselmotor bijstaat waar nodig. Dat alles resulteert in een besparing van het eindverbruik met 0,7l/100 km. Op de snelweg gaat hij als het ware “zeilen” op het constante vermogen die de elektromotor levert. Na pakweg 40 seconden neemt de dieselmotor het discreet over. Het is tevens hier dat opvalt hoe opmerkelijk stil de wagen voortbeweegt.

Dynamic-modus ingeschakeld, gas erop! Ja, zelf bij hoge snelheid is zijn stabiliteit onverstoorbaar. Het foutloze bochtengedrag schept enorm veel vertrouwen. Vierwielaandrijving is steeds standaard, met een 40/60-verdeling over de voor- en achteras. Indien nodig geleidt dit differentieel het grootste deel van de kracht naar de as met de beste tractie. Een echte terreinwagen is hij natuurlijk niet, maar in de Offroad-modus van de Drive Select kan je de koets wel 9 centimeter laten stijgen. Dat alles in combinatie met de Hill Descent Control-functie en de korte overhangen zorgen ervoor dat je zonder problemen de gebaande paden kunt verlaten. Het gemiddelde verbruik kwam overigens uit op zo’n 8,7 l/100 km.

Zoals steeds bij Duitse premiummerken laat schoonheid zich duur betalen. Bovenstaand model kwam uit op zo’n €117990. Mede door de enorm uitgebreide optielijst uiteraard. Maar hoe je het draait of keert, de Audi Q8 is gewoon een heel indrukwekkend product. Hij is dan ook zonder twijfel de ideale reisgezel voor zaken en vrije tijd. Noem hem gerust een A8 SUV.

Delen

Vorig artikel

Volgend artikel

Reageer

error: Copyright © 2019 NAFTE