Rijtest: BMW M2

Rijtest: BMW M2

Een krachtige zescilinder-in-lijn motor, achterwielaandrijving en een lichtgewicht aluminium onderstel. Het zijn de ingrediënten die zorgen dat de BMW M2 garant staat voor eindeloos rijplezier.


Bijna 50 jaar geleden presenteerde BMW al een high-performance sportwagen die iedereen kon bekoren. De BMW 2002 Turbo was de uitvoering die dynamiek kon koppelen aan rijplezier en optimale controle. Die eigenschappen neemt de BMW M2 over. Compact, maar in tijden van downsizing alsnog voorzien van een flinke 3 liter-zescilinder. En dat terwijl zijn concurrenten voorzien zijn van een respectievelijke vier- en vijfcilinder. De M2 vinden we terug onder de populaire M4 en M3 en geldt als “instapper” van het M-gamma.

Je hoort het al, de jongste creatie van BMW M staat garant voor ultiem rijplezier. Zeker voor de wat meer ervaren bestuurders, die zonder risico het geheel naar hun hand kunnen zetten. Tijd om dat te gaan testen!

Bij het ophalen van de wagen is het meteen duidelijk dat de M2 Coupé tot de M familie behoort. Denk hierbij aan de voorbumper met grote luchtinlaten, de brede flanken met karakteristieke M-kieuwen en de achterkant met kenmerkende dubbele uitlaatuiteinden. De wielkasten achteraan zijn daarenboven 80 millimeter breder dan die van het basismodel. Verder vinden we ook de vertrouwde 19″ aluminiumvelgen terug met dubbelspaakdesign.

Geen Long Beach Blue als lakkleur, wel Mineralgrau. Jammer? Helemaal niet! Het zorgt ervoor dat je net iets anoniemer door het verkeer kan cruisen. Wat wel opvalt is dat de M2 erg compact is van buitenaf. Volgens collega’s speelt dat in het voordeel, omdat hij hierdoor makkelijker te hanteren zou zijn. Benieuwd of dat effectief ook zo is. Een laatste puntje die je nog moet weten, is dat de M2 niet uitgerust is met koolstofvezel carrosseriepanelen. Een nadeel die zorgt dat het gewicht blijft steken op 1.485 kilo.

De verwachtingen zijn hooggespannen, tijd om plaats te nemen achter het stuur. Ook hier wordt het verschil gemaakt door de sportievere aankleding. Het M-sportstuurwiel met iconisch stiksel, de sportstoelen en de M-versnellingspook vallen direct in het oog. De deurpanelen en middenconsole zijn bekleed met alcantara en zorgen dat het geheel er erg kwalitatief uitziet. In vergelijking met de buitenkant mocht het interieur misschien nog net iets agressiever zijn. Leuk detail via het Connected Drive systeem kan je een GoPro camera héél gemakkelijk koppelen. Hierdoor kan je bijvoorbeeld je circuitprestaties eenvoudig delen. Het multimediascherm herbergt overigens ook de functionele gemakken als bluetooth-telefonie en navigatie. Zoals we bij BMW gewoon zijn werkt alles snel en nauwkeurig.

De sportstoelen zitten geweldig en geven voldoende steun. Bij dagelijks gebruik ga je vooral de sublieme ergonomie waarderen. Wil je met vier inzittenden genieten van de M2, dan is de been- en hoofdruimte van de achterste passagiers erg beperkt. Wil je er met z’n tweeën op uit? Dat kan! De kofferbak is zo’n 390 liter groot.

Genoeg over het interieur. Tijd om eindelijk te gaan rijden. Met één druk op de knop ontwaak ik de 3.0-liter zescilinder. Spontaan tovert de M2 een grijns op mijn gezicht. Een heerlijke grom vult de ruimte. Zelf zonder M-performance uitlaat klinkt deze al bijzonder luid. Langzaam breng ik de M2 in beweging en laat ik alle organen op temperatuur komen. De motor is deels gebaseerd op het exemplaar uit de M235i. Deze is uitgerust met een Twin Scroll turbo, directe injectie en een continue variabele nokkenasafstelling. Een combinatie die 370 pk en 465 Nm aan koppel oplevert. Tussen 1.400 en 5.560 tpm krijg je zelf een overboost naar 500 Nm. Ofwel kies je voor een manuele zesbak ofwel voor de DKG-versnellingsbak met dubbele koppeling en schakelpeddels aan het stuur. De DKG-bak kost je zo’n €3.281 meer. De testwagen was hiermee uitgerust. 0 naar 100 km/u duurt hierdoor slechts 4,3 seconden. De topsnelheid is begrensd op 250 km/u.

Tijd om de snelheid wat op te drijven. Wat me opvalt is dat in zowat alle toerentallen en alle versnellingen het potentieel direct beschikbaar is. De balans van de auto is nagenoeg perfect. En dat is nog zacht uitgedrukt. Van zodra ik mij op plattelandswegen begeef, voel ik dat de stabiliteitscontrole het uitbreken van de achterkant tolereert. Zet ik deze modus op “off” in de Sport+ stand dan merk ik op dat de M2 al héél wat speelser is. Vergis je niet, goed kunnen sturen is hier de boodschap. Verder is de M2 ook erg hard afgeveerd wat resulteert in een betere wegligging. Van zodra ik zelf begin te “flipperen” geeft de bak nog rakere klappen. Het gas lossen resulteert in de nodige plofjes en gerommel uit de uitlaat. Ronduit verslavend! Ook de remmen doen goed hun werk. Adequaat trap je je snelheid er uit. Het verbruik viel al bij al nog mee. Bij een normale rijstijl kom je uit op zo’n 9,5 l per 100 km.

Tja, één en al rijplezier. Dat is toch waar BMW voor staat? De M2 is te verkrijgen vanaf € 61.200. Voor de M4 betaal je € 20.000 meer. Prijzig, maar wees maar zeker dat je waar krijgt voor je geld. Standaard is de M2 voorzien van een mooi uitrustingspakket, los van de fantastische prestaties. Tja, het is dan ook de ultieme pocket rocket voor M-fans. Een auto die je in je garage wil hebben!

Delen

Reageer

error: Copyright 2021 NAFTE