Rijtest: BMW X2

Rijtest: BMW X2

De X2 combineert de robuustheid van een SUV met het sportieve karakter van een coupé. BMW classificeert dit model dan ook onder een geheel eigen benaming SUC (Sports Utility Coupé).


Begin dit jaar stelde BMW de ontbrekende X in het rijtje voor op het Autosalon te Brussel. De X2 is dan ook een volledig nieuw model die naast de X1 gepositioneerd wordt als het sportievere lifestyle/coupé-alternatief. En dat is ook logisch als we naar de cijfers kijken, in 2017 was namelijk één op de drie verkochte BMW’s een X-model.

Onderhuids leunt de X2 op vertrouwde techniek. Hij staat namelijk op het UKL-platform van BMW, waarop ook de X1, de 2 Active Tourer en de 2 Grand Tourer staan. Kortom een bodemgroep dat geënt is op voorwielaandrijving, al is er tegen bijbetaling ook xDrive-vierwielaandrijving mogelijk.

BMW X2 rear

Bij het ophalen merk ik al snel op dat hij een pak korter en lager is dan de X1. Die compacte maten heeft hij te danken aan de dwars opgestelde motor en wielen die zich op de uiterste hoeken van het koetswerk bevinden. Deze totaal andere uitstraling zou een meer stadse doelgroep moeten aanspreken. Aan de voorzijde is het vooral het trapeziumvormige ontwerp van de nierengrill die de aandacht trekt. Kijken we verder naar de zijkanten dan zien we dat de oppervlakken eenvoudiger zijn geworden. De specifieke zijschorten en wielkasten onderscheiden hem van de X1. Op de C-stijlen tref je tevens BMW-logo’s aan die verwijzen naar de klassieke BMW-coupés. Al past dit gegeven eerder op het nieuwe vlaggeschip, de 8 Reeks.

De unieke designtaal wordt tot de achterkant doorgetrokken. Z’n staart is verticaler zodat je de wagen makkelijker kan parkeren. Drie nieuwe koetswerkkleuren moeten het onderscheid met de andere X-modellen verder onderstrepen. Het Sunset Orange van deze X2 is daar één van en zorgt voor een dynamischer geheel. Het optionele M-sport of M-sport X-pakket had het plaatje compleet gemaakt.

BMW X2 interior

Zo nieuw en fris hij eruit ziet aan de buitenkant, zo vertrouwd het interieur is. Standaard heeft hij tal van praktisch en comfortabele uitrustingen aan boord. Van een voortreffelijk werkende iDrive tot BMW Connected Drive met ondersteuning voor Apple Carplay en Android Auto. En zeker nu het vroeg donker is komt de sfeerverlichting bijzonder stijlvol over. De sportief ogende stoelen bieden optimaal zitcomfort en goede ondersteuning. Maar het zullen vooral de kinderen zijn die klagen, want de ramen achteraan zijn hoog en klein. Het zicht van de bestuurder naar achter is verder ook beperkt, vandaar de standaard aanwezige achteruitrijcamera. De laadruimte is behoorlijk dankzij de diepe berging onder de vloer, maar de geringe laadopening zorgt dat grote spullen niet mee kunnen. Daarmee blijft de X2 qua ruimteaanbod onder dat van de X1.

Tijd om te gaan rijden. Deze BMW X2 sDrive18i is uitgerust met een 1,5 liter grote driecilinder die 140 pk en 220 Nm sterk is. Een sprint van 0 naar 100 km/u duurt respectievelijk 9,6 seconden. Dit voorwielaangedreven model is voorzien van een manuele zesbak. De perfecte geluidsisolatie valt al na de eerste kilometers op. De ophanging is stevig, maar niet te hard. De wagen betrekt je in het rijden en voelt helemaal niet log aan. Je kan er zelf enthousiast een bocht mee aansnijden. Misschien niet met de agressie die je zou willen, maar het gaat toch de goede kant op.

De auto is dan ook overduidelijk afgestemd op gezinsgebruik. Door het iets lagere zwaartepunt tegenover de X1 voelt de X2 toch iets dynamischer aan. Ondanks de sportieve rijstijl kwam het gemiddeld testverbruik uit op zo’n 6 liter per 100 km, mooi meegenomen dus. De instapprijs voor een standaard sDrive18i bedraagt zo’n €32.100. Dat is stevig voor een relatief compacte auto. Rekening houdend dat je nog een aantal prijzige opties wil aanvinken die eigenlijk onmisbaar zijn voor de uitstraling. Je betaalt gelijkaardig voor een Mercedes GLA, een dito Audi Q2 is goedkoper.

Gezien de hedendaagse liefhebberij voor de verhoogde compacte middenklassers, zal de X2 ondanks zijn prijs alsnog een voltreffer worden. Hij combineert dan ook een geslaagd en compact uiterlijk met een praktisch interieur. De ideale stadswagen voor het hele gezin.

Delen

Vorig artikel

Volgend artikel

Reageer

error: Copyright © 2019 NAFTE