Rijtest: Jaguar F-Type 400 Sport

Rijtest: Jaguar F-Type 400 Sport

Krachtig, wendbaar en bijzonder elegant gelijnd. De Jaguar F-Type 400 Sport onderstreept dan ook de verjonging die het Britse merk de afgelopen jaren ondergaan heeft. 


Een klassevolle sportwagen ontwikkelen, dat was het doel dat Ian Callum, hoofd van de designafdeling bij Jaguar, voor ogen had. In 2013 werd de eerste F-Type Roadster gelanceerd. Een jaar later verscheen ook de coupé-versie op de Europese markt. Een succesformule zo bleek, want datzelfde jaar won de F-Type de titel van ‘World Car of the Year’. Knap, want eigenlijk was het de Porsche 911 die in dit segment vooral domineerde.

Net toen ik dacht dat het niet veel beter kon, kwamen de Britten begin vorig jaar met een exclusieve uitvoering van de F-Type, de 400 Sport genaamd. Het gelimiteerde model werd enkel in 2017 geproduceerd. Maakt het hem meteen de leukste F-Type ooit? Dat test ik vandaag uit!

Bij het ophalen van de F-Type komt het James Bond-gevoel terug naar boven. Het verbaast me dan ook niet dat de jury van ‘World Car of the Year’ voor deze wagen koos. De fraaie lijnen en de toelopende contouren benadrukken de flanken en achterste wielkasten bijzonder goed. Van de nieuwe LED-koplampen met ‘J-Blade’ dagrijverlichting, tot de historisch verantwoorde dubbele geïntegreerde eindpijpen. Alles klopt gewoon! En eerlijk, de verhoudingen van de E-Type komen hier en daar wel terug. Denk maar aan de lange neus of de typische daklijn. Allemaal subtiele verwijzingen naar het verleden.

Voor de 400 Sport zijn 3 kleuren beschikbaar: Yulong White, Santorini Black en Indus Silver. De testwagen voor mij is uitgerust met de laatstgenoemde kleur. De 20-inch wielen in Dark Satin Grey en het Super Performance-remsysteem, zetten het dynamische karakter extra in de verf. Dat remsysteem omvat overigens remschrijven met een diameter van 380 mm voor, en 376 mm achter. Op de onderspoiler voor en achter, kan je de aanduiding vinden in de kleur Distinctive Yellow. Die frontsplitter stuurt de luchtstroom onder de auto. Via de scherp getekende achterkant komt bij lage snelheid de lucht weer vrij. En ja, zelfs de portiergrepen trekken zich terug. Het resultaat zou moeten zorgen voor een verbeterde “handling” en stabiliteit.

Vanbinnen zet de sportieve look zich voort. Opvallend, bij het plaatsnemen achter het stuur, val je in de diep liggende kuipstoelen. De lederen performance seats zitten comfortabel en geven meer dan voldoende steun. Deze nieuwe dunnere sportstoelen zijn gemaakt van magnesium en resulteren in meer dan acht kilogram gewichtsbesparing. Extra voordeel, zeker voor grotere personen, de stoelen kunnen 50 millimeter meer naar achteren. Zowel het 400 Sport logo als de gele details kan je terugvinden in het interieur. De cockpit biedt een optimaal uitzicht gecombineerd met minimale afleiding. Je voelt echt dat Jaguar de bestuurder centraal wil plaatsen. Denk maar aan de handgreep voor de passagier die het zicht beneemt op de middenconsole. Het glazen panoramadak zorgt er dan weer voor dat het interieur nog lichter en ruimer oogt. Wens je meer privacy dan kan je via het zonnescherm het dak handmatig sluiten.

Het Touch Pro-infotainmentsysteem reageert op aanraak- en swipe-commando’s, waardoor je navigatie, audiosysteem, telefoon, climate control en bestuurdersondersteunende functies kunt bedienen. Soms is de respons wat naar de trage kant. Leuk detail, de bestuurder kan beelden van een GoPro-camera via de ReRun-app combineren met voertuigdata zoals snelheid, versnelling en G-krachten. Gewoon even je smartphone via een USB-kabel koppelen aan het infotainmentsysteem. Glasheldere muziek komt dan weer uit het Meridian audiosysteem. Doordat de F-Type geen achterbank heeft kan je in de koffer iets meer bagage kwijt. 408 liter, dat zou voldoende moeten zijn voor een leuke roadtrip met z’n tweetjes.

Genoeg over het interieur, tijd om de pulserende start-knop in te drukken. 400 paarden ontwaken op brullende wijze. De buurman zal het geweten hebben. Wat een fenomenaal geluid! Eenmaal vertrokken merk ik op dat de F-Type zich uiterst comfortabel voortbeweegt. Voor we de snelheid opdrijven laat ik alle organen eerst op temperatuur komen. Deze F-Type is uitgerust met de gekende 3.0 liter supercharged V6. Gekoppeld aan een achttraps Quickshift automaat. Die supercharger is om turbovertraging tijdens het accelereren te verminderen. Het maximale koppel van 460 Nm staat paraat vanaf 3.500 tpm tot  7.000 tpm. 0 naar 100 km/u duurt slechts 4,9 seconden. De topsnelheid ligt op 275 km/u. De configurable Dynamics laten dan weer toe om zowel het gaspedaal, de transmissie, de besturing als de dempers te switchen met één simpele handeling.

Via een schakelaar zet ik de wagen in Dynamic. Automatisch springt de knop aan, waarmee je de kleppen van het uitlaatsysteem opent. Tijd om de snelheid wat op te drijven. Een diepe lage brom verandert in een explosieve hoogtoerig gebulder. Ja hoor, die V6 is enorm levendig en klimt bijzonder gretig in toeren. Bij het loslaten van het gaspedaal volgen keiharde mitrailleursalvo’s. Extreem verslavend! De F-Type is dan ook een aandachtstrekker eersteklas. Dat merk je pas wanneer je door een drukke stad moet rijden. Toevallige passanten halen massaal hun smartphone tevoorschijn.

Een mechanische zelf sper gaat tractieproblemen tegen. Maar zelfs met deze fabuleuze ophanging en het brede rubber kan je niet voorkomen dat de F-Type soms iets te enthousiast reageert. Vooral bij een nat wegdek is het opletten geblazen. Je hoort mij niet zeggen dat het onveilig is, want Jaguar is zo verstandig geweest de ESP te kalibreren om dergelijke adrenalinestoten in te perken. Kortom voor de geoefend rijder, puur rijplezier! Verder zijn de grote remmen krachtig en goed doseerbaar. Zet je de schakelaar terug naar ‘Normal’ dan kan je ontspannen een rit doen naar Zuid-Frankrijk. Van het hemels geluid is geen sprake meer. Meer zelfs, de F-Type zoekt de hoogst mogelijke versnelling op om zo zuinig mogelijk te rijden.

Over brandstof gesproken. De F-Type heeft een enorm uitdagend karakter. Dat resulteert ook aan de pomp. Het gemiddeld testverbruik lag op 10,5 l/100 km. Dat is een stevige 2 liter meer dan Jaguar opgeeft. Al kreeg ik hiervoor enorm veel rijplezier in de plaats.

Tja, de F-Type is eigenlijk de gedroomde weekend auto. Ondanks zijn dynamisch karakter kan je er even goed comfortabel mee rijden. Voor wat hoort wat. De F-Type 400 Sport is dan ook stevig geprijsd. De totaalprijs van deze testwagen, was zo’n €105 900. 4-wiel-aandrijving of een cabriolet behoren eveneens tot de mogelijkheden. Zoals reeds vermeld was de 400 Sport bestelbaar tot eind oktober 2017. Maar hoe men het ook draait of keert, die “F” slaat duidelijk op de fun-factor van deze wagen.

Delen

Reageer

error: Copyright 2021 NAFTE