Rijtest: Jaguar XF Sportbrake S

Rijtest: Jaguar XF Sportbrake S

Een luxueuze break met een dynamisch rijgedrag, een karaktervol design en geavanceerde technologie aan boord. De Jaguar XF Sportbrake S is dan ook klaar om volop te concurreren met de Duitse premiummerken.


In 2007 stelde Jaguar de eerste XF voor aan het grote publiek. Het was meteen ook de eerste Brit die de nieuwe, moderne stijl van Jaguar met zich meekreeg. De bedoeling was dan ook om het oude klassieke imago van zich af te schudden. Een aantal jaren later volgde zelfs de XF Sportbrake. Maar helaas rustte die nog op de verouderde fundamenten van de S-Type. Door de populariteit van de SUV leek het in de eerste plaats dat Jaguar geen stationwagens meer in elkaar zou schroeven.

Maar niets was minder waar, want na een afwezigheid van twee jaar besloot het merk om binnen het segment van de ‘premiumbreaks’ een comeback te maken. De nieuwe XF Sportbrake maakt dan ook gebruik van een geheim wapen. Meer bepaald het volledig uit aluminium opgetrokken iQ-platform van de XE, XF berline en F-Pace. Dat zou moeten garant staan voor een dynamisch en levendig rijgedrag. Maar of dat ook zo is? Dat test ik vandaag uit!

Bij het ophalen merk ik op dat de Sportbrake bijzonder lang is. De lengte van 4,95 meter lijkt dit alleen maar te bevestigen, al is hij welgeteld 6 millimeter korter dan zijn voorganger. Wel oogt hij een stuk slanker en scherper door de lang uitgerekte achterste zijruit en de aflopende daklijn. Zoals nagenoeg steeds lopen ook de achterlichten ver door. Iets wat hij over neemt van zijn sportiefste broer, de F-Type. De XF voor mij is overigens een S-exemplaar. Reken dus op extra sportieve bumpers, twee klassevolle uitlaatpijpen achteraan, rode remklauwen, geaccentueerde dorpellijsten en een set 20 inch velgen.

Jaguar XF Sportbrake S rear

Die laatste passen overigens perfect bij de zilverkleurige lak van de XF. Wil je het geheel nog luxueuzer aankleden? Dan kan je opteren voor de full LED koplampen met J-blade signatuur. Uiteraard hangt daar weer een navenant prijskaartje aan vast. Oh ja, en dan is er nog dat gewicht. Mede door het eerder vermelde gebruik van aluminium weegt deze grote break slechts 1.924 kilo.

Het interieur van de Sportbrake vertoont tal van gelijkenissen met dat van de berline. En daar is natuurlijk helemaal niets mis mee. Hoogwaardige materialen, een bijdetijds infotainmentsysteem, opvallende gimmicks en smaakvolle kleurencombo’s maken het aangenaam vertoeven aan boord van de XF. Als alternatief voor de klassieke meters biedt Jaguar ook een volledig digitaal dashboard aan. Standaard zijn de sportstoelen bekleed met zwart of rood leder in combinatie met suède. Deze XF was afgewerkt met de stijlvolle vollederen Brogue bekleding. Het multifunctioneel sportstuurwiel met S logo zit tevens bijzonder goed in de hand. Het gigantische glazen panoramadak zorgt dan weer voor overvloedig veel daglicht. Voor de ventilatiemonden die bij het starten uit het dashboard draaien, moet je gelukkig niet bijbetalen.

Ook achteraan hebben de passagiers allerminst te klagen over hun been- en hoofdruimte. De achterbank is enkele graden naar achteren gekanteld, wat het comfort tijdens lange ritten alleen maar ten goede komt. Maar het belangrijkste bij een break? Inderdaad, de kofferruimte natuurlijk. Met z’n 565 liter valt hij binnen het segment eerder in de middenmoot. Door middel van haken kan je de IKEA-kast op een correcte manier zekeren. Toch nog plaats te kort? Dan kan je met een trek aan de hendels de rugleuning -standaard in drie delen- neerklappen waardoor het volume vergroot tot maar liefst 1.700 liter. Deze break biedt overigens een volledig vlakke laadvloer aan, kortom objecten met een lengte tot 2 meter kunnen makkelijk meegenomen worden.

Jaguar XF Sportbrake S interior

Hoog tijd om te gaan rijden. Deze Sportbrake S kreeg een 3.0 V6 dieselmotor mee, de 30d, die goed is voor zo’n 300 pk en 700 Nm. Hij is alleen te verkrijgen met de achttrapsautomaat van ZF en achterwielaandrijving. Een sprint van 0 naar 100 km/u neemt slechts 6,6 seconden in beslag. Zijn topsnelheid ligt op 250 km/u. Voor een wagen van dit formaat blijft een diesel tot op vandaag nog steeds de beste keuze. Maar de vraag wat je er binnen 5 jaar nog voor kan krijgen, kan ik helaas niet beantwoorden. De plotse mindset omslag van diesel naar benzine zal daar uiteraard geen goed aan doen.

Al na de eerste kilometers is duidelijk dat deze motor één van de meest rustgevende en tevens ook best klinkende diesels is op de markt. Kortom meer dan comfortabel genoeg voor je dagelijkse rit naar de vergaderingen. Switch je naar Dynamic mode, dan krijg je een iets scherper stuurgedrag en een alerter gaspedaal. De motor maakt tevens gebruik van twee parallel geplaatste, sequentiële turbocompressoren. Hierdoor blijft het vermogen bij elk toerental soepel en direct beschikbaar. Op vraag kan hij dus meer dan snel genoeg hernemen.

De standaard op deze S-versie geleverde Adaptive Dynamics regelen automatisch de elektronisch gestuurde schokdempers van de XF bij. Dit voor een maximaal aan comfort en nauwkeurige controle. Het systeem analyseert het stuurgedrag tot 500 keer per seconden en de koetswerkbewegingen tot 100 keer per seconde. Het volgt dan ook de input van de bestuurder om de ophanging perfect af te stemmen op de rijomstandigheden. En dan is er nog het verbruik, wat bij een sportief gebruik heus binnen de perken bleef. Met een gemiddelde van 7 liter overtuigt hij met zijn zuinigheid.

Het prijskaartje voor een standaard XF Sportbrake S bedraagt €70.850. Dat is een hoge prijs, maar daarmee sluit hij zich wel aan bij de Duitse concurrentie. En wie eens iets anders wil dan de traditionele Audi A6 Avant, BMW 5-Reeks of Mercedes E-Klasse kan nu dus ook opteren voor deze stijlvolle Brit. Die is beheerst als het gevraagd wordt, snel als het moet.

Delen

Reageer

error: Copyright 2021 NAFTE