Rijtest: Jaguar XJR 575

Rijtest: Jaguar XJR 575

Britse flair, weldadige luxe en ongeëvenaarde prestaties. De Jaguar XJR 575 is dan ook geen katje om zonder handschoenen aan te pakken.


De XJ debuteerde in 2009 en is ondertussen zowat de oudste telg binnen de Jaguar-familie. Het model sloeg dan ook een volledig andere weg in dan zijn voorgangers. Geen klassieke lijnen en ronde koplampen meer, wel een modern design. Maar Jaguar’s vlaggenschip bleef het buitenbeentje binnen het segment. En dat lag helemaal niet aan zijn kwaliteiten. Betrouwbare luxe sedans associëren we nu eenmaal met Duitse degelijkheid.

Recent kwam Audi op de proppen met een geheel nieuwe A8 en ook Mercedes-Benz introduceerde een ingrijpende facelift voor de S-klasse. Jaguar besloot het rustiger aan te doen met haar topmodel en gaf het een kleine update. Zo is de Brit wederom bij de les op vlak van connectiviteit, infotainment en rijhulpsystemen. De rangetopper is deze XJR 575, die de XJR vervangt.

Bij het ophalen valt de nieuwe Special Vehicle Operations koetswerkkleur Satin Corris Grey op. Een optie van maar liefst €6638. Wil je zijn sportieve statuut extra in de verf zetten dan kan je opteren voor het Velocity Blue van zijn snelle broer. De voorzijde van de auto oogt krachtig, met een opnieuw vormgegeven verticaal radiatorrooster met rasterdesign en imposante luchtinlaten onderaan. Geen chroom, wel zwart die een mooi geheel vormt met de 20-duims velgen en rode remklauwen. Aan weerszijden zitten overigens energiezuinige LED-koplampen met Jaguar’s unieke ‘Double J’-dagrijverlichting. De XJR 575 onderscheidt zich verder van de reguliere XJ-modellen door de badges en dubbele luchtinlaten in de motorkap.

Jaguar XJR 575 rear

Het gestroomlijnde silhouet is ontworpen voor optimale aërodynamische efficiency. Dit reduceert luchtweerstand tot een minimum en verbetert acceleratie en brandstofverbruik. De lage, brede houding en de lange, strakke taillelijn creëren een krachtige dynamiek. De achterzijde herken je aan de ovale uitlaateindstukken, de kofferspoiler en de karakteristieke LED-achterlichten. Aluminium beperkt het gewicht, maar het volume en de comfort- en veiligheidsuitrusting duwen de weegschaal toch richting 1,9 ton.

Eenmaal plaatsgenomen merk ik op dat het interieur uitgebouwd is volgens de principes, luxe en technologie. Net zoals bij de jongste Range Rover kijk je uit op geheel digitale wijzerplaten. Afhankelijk van het gekozen rijprogramma veranderen ze van uitzicht. De boordplank wordt duidelijk gedomineerd door de twee grote verluchtingsroosters. Een carbon sierlijst plooit zich om het ganse compartiment. Wie het vermogen van de auto zou vergeten kan zijn passagiers attent maken op het grote 575-logo in het midden.

Op de middentunnel vinden we de alom bekende draaiknop terug voor de bediening van de automaat. Die komt zoals steeds bij het starten omhoog. Het nieuwe infotainmentsysteem met Wi-Fi en 4G is ook een onderdeel van de vernieuwing die Jaguar doorvoert. Audiofielen zullen het 1.300 W sterke Meridian Signature Sound audiosysteem appreciëren. Overigens is het panoramisch dak altijd standaard gemonteerd. Via een elektrisch bediende zonwering kan je de lichtinval desgewenst volledig naar eigen smaak doseren.

Jaguar XJR 575 interior

De sportieve multifunctionele elektrisch verstelbare stoelen vooraan zitten niet alleen fantastisch, ze zien er met het Diamond Quilted stikpatroon ook prachtig uit. Het gehele interieur biedt een niveau van vakmanschap waardoor de auto zich onderscheidt. Achteraan zit je misschien minder ruim dan bij de concurrentie, maar dat vergeet je snel wanneer je plaatsneemt in de weelderige cocon. De koffer slikt tevens zo’n 520 liter aan bagage. Je golfuitrusting kan dus zonder problemen mee.

Na het indrukken van de startknop, volgt een luide grom. Nee, dit is geen beest maar een monster. Deze vernieuwde XJR krijgt dan ook dezelfde motor als de F-Type SVR. Een 5.0-liter V8 met 575pk en 700 Nm. In 4,4 seconden sprint hij van 0 naar 100 km/u. Als topsnelheid geeft Jaguar 300 km/u op. De aandrijving van de 575 vindt plaats op de achterwielen, terwijl minder krachtige versies van de XJ als “All Wheel Drive” leverbaar zijn. Andersom had logischer geweest. Al na de eerste kilometers is duidelijk dat hij op geen enkel moment erg log, groot of zwaar aanvoelt. Eenmaal alles op temperatuur, drijf ik de snelheid wat op. Bij het insturen van de eerste bocht kent de achterkant duidelijk geen vertraagde reactie dankzij het brede Pirelli P Zero-rubber, maar hij is alsnog prima op te vangen als je het grip van de achterwielen zou verbreken. Bij droog weer erg leuk en dynamisch, bij een nat wegdek brengt dat enige voorzichtigheid met zich mee.

In Dynamic modus is de vering overigens heel behoorlijk. De motor is extreem alert en reageert bliksemsnel op input. Enerzijds logisch, want Jaguar monteerde geen turbo maar een mechanisch aangedreven compressor. Over het geluid van die fantastisch klinkende Supercharged V8 moet ik het niet meer hebben zeker? Maar eerlijk? Akoestisch gezien kom je bij de F-Type SVR meer aan je trekken. Begrijp me niet verkeerd, tunnels zijn nog steeds een groot genot. Alleen ontbreekt het gegorgel en geplof bij het schakelen. Al zal dat karakter niet aansluiten bij de klanten die voor deze XJ kiezen.

Comfortabel en ontspannen kilometers maken kan natuurlijk ook waarbij de V8 gedempt en zacht door het interieur klinkt. Nee, technologisch is hij nog steeds geen voorloper maar hij heeft wel een serieuze inhaalbeweging gemaakt met de introductie van onder andere de automatische noodremhulp, actieve rijstrookassistentie en een vermoeidheidssensor. Jaguar biedt de XJR uitsluitende aan met korte wielbasis al blijft hij nog steeds zo’n 5,13 meter lang. Hou daar dus rekening mee als je wil parkeren in een stedelijke omgeving. Het gemiddelde testverbruik met een sportieve rijstijl klokte ik af op 12 l/100 km.

Deze XJR 575 is zonder twijfel de sportiefste binnen zijn klasse. Nee, geen downsizing of cilinderuitschakeling deze auto mag het nog allemaal. Een kenmerk die aangeeft dat dit model een zeldzame verschijning zal worden op de Europese wegen. Heb je nog ergens €147.800 liggen? Rep je dan als de bliksem naar de Jaguar dealer. Om te vergelijken, de potente Duitse concurrenten als de BMW M760Li en de Mercedes-AMG S 63 kosten respectievelijk zo’n €25000 meer.

Wil je de kracht ervaren van deze Jaguar XJR 575? Dan kan je voor seizoen 2019 een Race Taxi Experience boeken op de Nürburgring. Een rondje meevlammen kost je €199. Als blijvende herinnering krijg je een video van de rit door de 73 bochten van de groene hel. Ja, je gezicht zal in plooien trekken die je nooit voor mogelijk achtte. Boeken kan via deze link.

Delen

Volgend artikel

Reageer

error: Copyright © 2019 NAFTE