Rijtest: Lexus LC 500h

Rijtest: Lexus LC 500h

De Lexus LC 500h is een imponerende Gran Turismo die sportieve rijsensaties koppelt aan een luxueuze afwerking. Hij combineert tevens op een bijzondere manier het verleden en de toekomst.


In 2012 maakte de LF-LC concept car zijn debuut tijdens de Detroit Motor Show. Zowel autoliefhebbers als journalisten waren meteen fan. De juryleden van EyesOn Design riepen de LF-LC zelf uit tot de beste concept car van de show. De LF-LC betekende voor Lexus dan ook iets héél uniek. Het was een voorbode naar alles wat ze willen belichamen in de toekomst. Een adembenemend vormgegeven geheel, die puur rijplezier en een bijzondere ervaring moet beloven. Maar het was duidelijk dat de LF-LC nooit bedoeld was als productieauto. Tot Lexus plots besliste om de visionaire concept om te vormen tot een vierzits productieauto. Chief Enigneer Koji Sato kreeg de taak om dit proces tot een goed einde te brengen.

Het is algemeen bekend dat concept cars vaak hun spectaculaire design voor een deel verliezen, wanneer ze effectief in productie worden genomen. De knap vormgegeven lijnen worden afgezwakt en dynamische rondingen worden zwaarder. Sato en zijn team waren echter vastbesloten om dit niet te laten gebeuren. De bedoeling was om het design van de LF-LC zo goed mogelijk te behouden. In totaal hebben er zo’n 4.000 mensen gewerkt aan dit project. Vijf jaar na de concept car werd op het Salon van Genève de Lexus LC voorgesteld aan het publiek. Het was dan ook geen verrassing dat dit model opnieuw een designaward won. Dit keer voor het beste design van productieauto’s.

Met de LC wil Toyota’s luxedochter duidelijk de aanval inzetten op het segment van de sportieve en luxueuze coupés. Daar zwaait de Porsche 911 nog steeds de scepter. Om zich optimaal te kunnen onderscheiden biedt Lexus twee uiteenlopende motoren aan. Enerzijds de 3.5 V6 hybride en anderzijds een expressieve 5.0 V8. Ik ben vooral benieuwd of die hybride sportief kan presteren en tegelijk ook zuinig in gebruik kan zijn. Tijd om dat te gaan testen.

Bij het ophalen van de Lexus LC 500h is het meteen duidelijk. Dit model is nog mooier dan op foto. Wat een prachtig geheel. Uiteraard is de Dark Granite koetswerkkleur wel anoniemer dan het Radiant Red. Vooraan vinden we een laaggesneden motorkap, de typische Lexus grille en fraaie LED koplampen terug. De achterzijde is misschien wel nog expressiever. Denk maar aan de tussen de wielkasten toelopende daklijn die de sportieve uitstraling van deze coupé nog extra versterkt. Of de uniek vormgegeven achterlichtunits. Het maakt hem meteen ook de opvallendste verschijning sinds de waanzinnige LFA. De vloeiende lijnen op de flanken doen mij duidelijk denken aan de GT’s uit de jaren 90.

De coupé staat overigens op een nieuw platform ‘GA-L’. Dat staat voor Global Architecture – Luxury. Hetzelfde platform waar ook de LS gebruik van maakt. En dan was er nog die lange neus en grote 20-duims wielen combineren met een degelijke ophanging. Tja, het was geen gemakkelijke klus voor de ingenieurs. Ze kwamen op het idee om aluminium veerpoten te gebruiken. Er werden kosten noch moeite gespaard om het geheel zorgvuldig uit te voeren.

Van zodra ik plaats neem achter het stuur voel ik mij in een cocon met laag geplaatste zetels. Ook binnenin, terug een combinatie van strakke lijnen en klassieke glooiingen. De afwerking staat duidelijk op een hoog niveau en vooral de details kan ik smaken. Denk maar aan de handgrepen voor de passagiers of het analoog klokje met ‘L’ logo. De Ochre lederen binnenbekleding laat het geheel erg luxueus aanvoelen. Aan de buitenkant zou je het niet zeggen, maar de Lexus LC 500 is bedoeld als 2+2 zitter. Niet geheel comfortabel, maar het is mogelijk. In de koffer kan je 132 liter kwijt.

Het 10,3″ grote display van het navigatiesysteem is perfect gepositioneerd. Op het scherm kan je tegelijkertijd twee informatiebronnen weergeven, zoals navigatie en climate control. Lexus houdt nog steeds vast aan het touch pad waarmee je het systeem bediend. Een draaiknop of aanraakscherm had veel gebruiksvriendelijker geweest. Maar het Mark Levinson audiosysteem maakt het plaatje compleet, met een fenomenaal geluid uit 13 luidsprekers.

Tijd om de LC 500h te starten. Geen gebrul zoals bij de V8, wel een oase van stilte. De eerste kilometers verlopen onder de 50 km/u en zijn dan ook volledig elektrisch. Handig als je veel in het stadscentrum moet zijn. Daarna neemt de V6 het over. Wat opvalt is het minimalistische klokkenspel voor mijn neus. Kortom één centrale toerenteller met daarin alleen de snelheid en wat andere essentiële zaken. Voor ik de snelheid opdrijf, eerst even alles op temperatuur laten komen. De full hybrid aandrijflijn op basis van een 3.5 liter V6 benzinemotor en multi-stage transmissie zorgt ervoor dat je lineaire acceleraties kan combineren met een flexibel vermogen.

De elektromotor beschikt over 60 pk terwijl de V6 goed is voor zo’n 300 pk. Dat vermogen van 360 pk wordt op zijn beurt naar de achteras gestuurd via wat Lexus Multi Stage Hybrid noemt. Lees het als een combinatie van een CVT-automaat met daarna een klassieke viertrapsautomaat. Een 0 naar 100 km/u sprintje duurt slechts 5 seconden, de topsnelheid is begrensd op 250 km/u. De draaiknop naast het instrumentarium ziet er op het eerste zicht wat vreemd uit maar hier regel je de verschillende rijmodi. Elke Lexus LC heeft de rijmodi Normal, Comfort, Eco, Sport en Sport+. Tijd om die Sport+ in te schakelen.

Van zodra ik een bocht induik met die 1.985 kilogram wegende coupé, voel ik dat de auto steevast stabiel blijft. Hij is met andere woorden lineair genoeg om in te schatten hoeveel je exact moet insturen. Bij het oprijden van de snelweg klinkt het motorgeluid wat kunstmatig en vlak maar het samenspel tussen de benzine- en elektromotor maakt alles goed. Hij pakt zijn optimale toerental en vermogensafgifte, en de transmissie doet de rest. Handmatig ratio’s flipperen is wel een aanrader. Je krijgt een veel sterkere analoge beleving. Ohja, en de stoelen zitten overigens heerlijk. Ze geven meer dan genoeg zijdelingse steun en geven goed door wat onder je gebeurt. Van zodra ik terug naar Comfort switch constateer ik dat de LC ook op mindere stukken asfalt steeds comfortabel blijft. Hij is muisstil en met verre ritjes heeft hij geen probleem. Hij is heerlijk zwevend geveerd, waardoor je echt eindeloos zou blijven doorrijden.

En dan komt het leuke deel van deze hybride. Het gemiddelde testverbruik lag op zo’n 7,5 liter/100 km. Daar kan je alleen maar blij van worden denk ik dan? Zo blijkt ook uit de verkoopcijfers, in de Benelux is het grootste deel LC’s een 500h. Lexus windt er duidelijk geen doekjes om. Het testexemplaar kost zo’n €110.390. Je krijgt hiermee meteen een heleboel zaken standaard. Het enige waar je voor bijbetaalt is pakweg metaalkleur en het Sport+-pakket. Maar goed, met de LC heeft Lexus duidelijk een indrukwekkende Gran Turismo neergezet. Petrolheads gaan zonder twijfel kiezen voor de V8, al was het maar vanwege zijn soundtrack. Maar eerlijk, tegen het bescheiden verbruik van de hybride versie valt weinig in te brengen. Ben je op zoek naar een klassieke Gran Turismo die naast snel ook erg comfortabel is? Dan ben ik nagenoeg zeker dat de LC 500h je kan bekoren.

Delen