Rijtest: Mercedes-AMG A 45

Rijtest: Mercedes-AMG A 45

De Mercedes-AMG A 45 wordt aangedreven door de krachtigste in serie geproduceerde viercilindermotor ter wereld. Daarmee is hij, na de Audi RS3, de sterkste hot hatch die je op de automarkt kan vinden.


Tijdens het Autosalon van Genève in 2012, stelde Mercedes het nieuwe model van de A-Klasse voor. Geen kleine, brave eenvolumer meer maar een stijlvolle compacte middenklasser. Mede hierdoor heeft het merk met de bekende drie-ster zijn publiek gevoelig verjongd. De nieuwe A en de daarvan afgeleide modellen bleken een enorm succes. In 2013 kwam de kers op de taart en bracht Mercedes-AMG de A 45 uit. Bij de ontwikkeling ervan steunden de experts op de uitgebreide kennis die ze de voorbije decennia in de autosport hebben verworven.

Volgens Tobias Moers, directievoorzitter bij Mercedes-AMG, was het primaire doel een wagen bouwen die kon concurreren met de Audi RS3 en BMW M2. Eenvoudig moet dat niet geweest zijn, want de genoemde aartsrivalen hebben respectievelijk een vijf- en zescilinder onder de motorkap liggen. De A 45 kwam in de buurt met zijn kleine tweeliter viercilinder van 360 pk maar dat bleek niet genoeg voor de heren van AMG. Zij haalden het uiterste uit hun viercilinder, die voortaan 381 pk en 475 Nm produceert.

Het maakt me benieuwd of de A 45 nog steeds de belofte van het merk kan nakomen. Namelijk “driving performance” op een perfecte manier belichamen. Hoog tijd om dat te gaan testen!

Voor het exterieur kan je twee kanten uit. Ofwel ga je voor een flashy kleur, rode remzadels en het aerodynamica pakket waar de achterspoiler en extra flics op de voorskirt in verwerkt zitten. Ofwel kies je voor de iets discretere versie zonder extra toebehoren, en vrij neutraal van kleur. De testwagen voor mij is uitgerust in de laatstgenoemde versie. Jammer? Helemaal niet! Deze variant zorgt ervoor dat je vrij anoniem door het verkeer kan bewegen, al onderscheidt hij zich nog steeds van de doordeweekse sportieve A-klasse.

De AMG “twin blade-grille” bepaalt het vooraanzicht van de A 45. De zwarte inzetstukken en grotere luchtinlaten in de voorbumper versterken de agressieve look. Om aan te tonen dat de auto een turbomotor heeft, plaatste Mercedes op de zijschermen de logo’s “Turbo AMG”. Standaard wordt de A 45 geleverd met 18″ velgen, al is hier geopteerd voor de 19″ varianten. Daarachter schuilt een AMG-remsysteem met geventileerde en geperforeerde remschijven. Achteraan zijn het de subtiele trapeziumvormige uitlaten die zijn afkomst verraden. De vinnen en spoiler die verwerkt zijn in de diffusor zorgen voor extra neerwaartse druk. Verder is de wagen ook voorzien van het AMG-Nightpakket waarbij de frontsplitter, buitenspiegelbehuizing en de uitlaatsierstukken in het zwart zijn. Het maakt de A 45 visueel een echte AMG.

Net als elk ander premiumproduct van Mercedes-AMG is ook het interieur verzorgd afgewerkt. Bij het plaatsnemen voelen vooral de vormvaste kuipzetels comfortabel aan. Deze zijn met rode stiksels bekleed en zorgen overigens voor een optimale steun. Het sierelement van het instrumentenbord is in carbonlook uitgevoerd en wordt perfect aangevuld door de vijf luchtmonden met rode afwerking. De “tablet” doet dienst als infotainmentscherm. Deze staat vast aan de boordplank en kan dus niet wegklappen zoals bij de Audi RS3. Het systeem werkt goed, maar is helaas niet aanraakgevoelig. Dat de meeste snufjes een stevig prijskaartje hebben is onvermijdelijk. Denk maar aan het panoramisch dak die je op de optielijst kan aanvinken voor € 900 (excl. BTW).

De hoofdruimte achterin is beperkt. Met een beetje goede wil passen er drie passagiers op de achterbank. Deze kunnen bij het instappen beter goed oppassen want door de lage daklijn stoot je nogal snel je hoofd. Je kan het interieur volledig naar wens samenstellen, maar in mijn ogen is dit écht wel de perfecte configuratie.

Vol enthousiasme maak ik me klaar om de sleutel over te draaien. Bij het starten verschijnt er spontaan een glimlach op mijn gezicht. Het blok klinkt precies zoals ik het had verwacht. Een zwaar opgedreven viercilinder! Zelf stationair kan hij zijn sportieve karakter niet verbergen. De boordcomputer herinnert me eraan dat alle organen eerst op temperatuur moeten komen voor ik de snelheid wat opdrijf. 381 pk en 475 Nm uit een drukgevoede 2.0-benzinemotor. Brute cijfers! Geen enkele andere viercilindermotor met turbo-oplading doet beter. De A 45 sprint van 0 naar 100 km/u in 4,5 seconden. De topsnelheid is elektronisch begrens op 250 km/u.

De hoge vermogens- en koppelwaarden zijn afgestemd op de standaard 4MATIC vierwielaandrijving. Deze vormt de basis voor de uiterst dynamische rijprestaties van de A 45. Als ik de snelheid wat opdrijf, vult de ruimte zich met een sonoor en fascinerend motorgeluid. De wilde viercilinder raast bliksemsnel richting de rode zone. De plofjes bij het opschakelen, het gegorgel bij het terugschakelen. Ronduit verslavend! Iedere medeweggebruiker wordt toeschouwer van dit sublieme viercilinder orkest. Enigste minpunt is dat er geen sequentiële modus voorzien is op de pook. Zelf schakelen kan dus alleen met de peddels achter het stuur.

Dankzij de Haldex vierwielaandrijving kom je zelden of nooit in problemen. Enkel indien nodig, zal het 4MATIC systeem tot 50 procent van zijn kracht rechtstreeks naar achter sturen. Echt elke bocht komt deze Mercedes er uit als een kanonskogel. Let wel, een speelse achteras vind je hier niet terug. De gebruikte technologie is indrukwekkend en tevens ook erg efficiënt. Zet je de 7-bak in de comfortstand dan teken ik een verbruik op van gemiddeld 9 liter. Rij je sportiever, dan mag je daar 3 liter bijtellen. De A 45 is dan misschien wel het kleinste lid van de AMG-familie, hij staat zeker zijn mannetje tussen de grotere modellen.

Kortom, alleen maar voordelen. Maar is er dan echt geen nadeel? Helaas wel. Het prijskaartje, die start vanaf €51.000. Mede hierdoor maakt het deze versie een echte wolf in schaapskleren. Ben je opzoek naar een auto met pure snelheid? Wel dan is de A 45 AMG iets voor jouw. Het is een wagen die je leven nét dat tikkeltje leuker zal maken.

Delen

Reageer

error: Copyright 2021 NAFTE