Rijtest: Mercedes-AMG G 63

Rijtest: Mercedes-AMG G 63

Ook de tweede generatie van de legendarische Mercedes-AMG G 63 wordt vandaag de dag gekenmerkt door zijn klassieke vormgeving en bijzondere designelementen. Zonder authenticiteit te verliezen zorgen exclusieve uitrustingen en moderne techniek voor kwaliteitsuitstraling en comfort.


De Mercedes G-Klasse is zonder twijfel een icoon. De eerste generatie wist het dan ook 40 jaar uit te houden. Van militair trekpaard tot pausmobiel, deze Geländewagen van weleer heeft het allemaal op zijn palmares staan. Dankzij milde facelifts, die telkens krachtiger en luxueuzer werden bleef het model torenhoge verkoopcijfers voorleggen. Het is dan ook uitgegroeid tot één van de favoriete speeltjes van menig (multi)miljonairs.

De G-Klasse vernieuwen was een delicate opdracht voor Das Haus. Tegemoet komen aan alle strengere normen én tegelijk ook de authenticiteit behouden. Al verzekerde Mercedes ons dat het recept hetzelfde bleef. De tweede generatie houdt dan ook trouw aan het ladderchassis en de drie sperdifferentiëlen.

Opnieuw staan supersonische prestaties voorop. In de “basisversie”, de G500, krijg je al een 422 pk sterke V8-motor voorgeschoteld. Maar de nieuwe G-Klasse-familie zou niet compleet zijn zonder de über-krachtige G 63. Hoog tijd dus om de 585 pk sterke AMG-variant aan de tand te voelen. 

De G 63 opmerken op een parking is niet bepaald moeilijk. Het hoekige silhouet, de vierkante richtingaanwijzers vooraan, de robuuste stootlijsten op de flanken en het zichtbare reservewiel op de achterdeur zijn onafscheidelijk verbonden met de terreinwagenicoon. Maar eerlijk? Deze nieuweling ziet er eerder uit als een zoveelste facelift. De looks zijn nu éénmaal het handelsmerk van de G-Klasse. Al verraden de AMG-specifieke grille, de 22 inch grote wielen, de rode AMG-remklauwen en het opvallende sportuitlaatsysteem met side pipes dat de ingenieurs uit Affalterbach zich met de zaak hebben bemoeid.

Mercedes-AMG G 63 rear

Naast de moderne LED-koplampen verklappen ook zijn afmetingen het bouwjaar. In totaal is hij 5 cm langer en 12 cm breder dan zijn voorganger. Tevens adopteert de G 63 ook het zowat 175 kilogram lichtere ladderchassis met daarop het koetswerk bevestigd. Al zet de Duitser nog steeds een dikke 2,5 ton op de weegschaal neer. De exclusieve Edition 1 uitvoering geeft deze obsidiaanzwarte G 63 een zelfverzekerde uitstraling. In het optionele pakket zitten onder meer de sportstrepen op de zijkanten in mat grafietgrijs, de rode accenten op onder meer de buitenspiegels en de matzwart gelakte velgen in kruisspakendesign met rode velgrand. 

Na het bestijgen van de standaard treeplanken, kan ik eindelijk plaatsnemen op de bestuurdersstoel. Meteen wordt duidelijk dat ik aan boord ben van een echte 4×4. De zitpositie is zo dominant dat het lijkt alsof je in een vrachtwagen zit. Het ondiepe dashboard is gevuld met de inmiddels bekende dubbele schermen. Deze bedien je via de centrale controller of met de twee aanraakgevoelige knoppen op het stuur.

In het midden van het dashboard prijken de drie grote schakelaars voor de differentiëlen. Verder zorgt het Edition 1 interieur voor de nodige rode highlights. Gaat het voor de passagier iets te snel? Dan kan hij gebruik maken van de traditionele handgreep voor zijn neus. Het AMG Performance-stuurwiel met 12-uur-markering en de actieve multicontourzetels maken het plaatje compleet.

Door de toename in breedte is het in het interieur aangenamer vertoeven. Zeker achterin is het een stuk minder beklemmend dan voorheen. Die bank kan worden omgeklapt in de verhouding 40/60 of 100 procent. De luxueuze hoofdsteunen, de 64 selecteerbare lichtsferen en het optionele Burmester Soundsystem verwent passagiers met de allerhoogste kwaliteit.

Mercedes-AMG G 63 interior

Met een grote slag sluit ik de deur. Dat is meteen ook de enige manier om alles dicht te krijgen. Typisch G-Klasse. Tijd om die heerlijke 4.0 V8-biturbomotor tot leven te roepen. Wat volgt is een onbeschrijfelijk ruw geluid die weergalmt uit de vier uitlaatpijpen. De eerste kilometers laat ik het monster langzaam op temperatuur komen. Dat stelt mij in staat om nog even kort terug te komen op de prestaties. De nieuwe krachtbron levert een vermogen van 585 pk en een maximumkoppel van 850 Nm. Die trekkracht is beschikbaar in een toerenbereik tussen de 2.500 en 3.500 tpm. De acceleratie van 0 naar 100 km/u vergt 4,5 seconden. De maximumsnelheid ligt op 240 km/u dankzij het AMG Driver’s package. 

Het uitlaatsysteem doet de lucht vibreren, wat ervoor zorgt dat je de klank zelf kan bepalen. Van discreet tijdens lange trajecten tot pittig-emotioneel. De geïntegreerde luchtkussens zorgen er dan weer voor dat je bij het insnijden van een bocht extra ondersteuning krijgt. Bij het oprijden van de snelweg schakelt de 9G-Tronic-automaat enorm vlot. In geen tijd tik je hogere snelheden aan, enkel het windgeruis geeft een indicatie dat je bezig bent met iets bovennatuurlijks. De tussengasfunctie in de ‘Sport’ rijstanden maken de rijervaring nog opwindender. 

Je hoort het, de krachtontplooiing in de vierwielaangedreven G 63 is uitzonderlijk en extreem verslavend. De Duitsers kozen voor een koppelverdeling van 40 procent voor en 60 procent achter. Wat resulteert in meer tractie en wendbaarheid. Ga je te ver, dan grijpt het ESP tijdig in. De ‘Manual’ modus zorgt ervoor dat je kan flipperen met behulp van de paddles. Let wel, de versnellingsbak schakelt niet automatisch op als het maximale toerental wordt bereikt. 

De terreincapaciteiten van de nieuwe G zijn op papier beter dan zijn voorganger. Want met een doorwaaddiepte van 70 centimeter kan hij 10 centimeter dieper een rivier in dan voorheen. Verder zal hij ook minder snel overkop of kopje-onder gaan. De mogelijkheid om de differentiëlen vooraan, centraal en achteraan te vergrendelen is er nog steeds. Maar goed, dan moet je wel het lef hebben om dit duur speelgoed door de modder te jagen. 

Keerzijde van de medaille, het gemiddeld testverbruik van 15 l/100 km. Maar wat had je verwacht? Mercedes heeft wel gezorgd voor een brandstoftank van 100 liter, wat zorgt voor een werkbaar rijbereik. En dan is er nog iets, de prijs… Deze configuratie klokte af op zo’n €189.479,95. Al zal je opmerken dat dergelijke modellen tweedehands hun waarde goed behouden. Overigens heb je voor dat geld 10,5 Suzuki Jimny’s, al is die vergelijking te geinig om met een serieus gezicht te zeggen. Deze Geländewagen koop je dan ook niet met je verstand. Want hij is zo fout dat het weer cool wordt. Je koopt een G 63 omdat je hem echt wil hebben.

Delen

Reageer

error: Copyright © 2019 NAFTE