Rijtest: Range Rover Sport SVR

Rijtest: Range Rover Sport SVR

Een hoogwaardige afwerking, dynamische prestaties en een onvergetelijke soundtrack. Dat is hoe de Range Rover Sport SVR, de meest capabele performance SUV ter wereld, zich onderscheidt van anderen.


Special Vehicle Operations, kortweg SVO, is de afdeling bij Jaguar/Land Rover die zich specialiseert in het ontwerpen en produceren van exclusieve, luxueuze en sportieve wagens. Deze divisie is er speciaal gekomen voor mensen die graag tienduizenden euro’s willen uitgeven om met iets bijzonders te rijden. Denk hierbij aan de Project 7 en 8. De Range Rover Sport, de favoriete wagen van menig vedetten uit de showbizz en voetbalsector, kon uiteraard niet ontbreken en kreeg ook een SVR-variant.

Maar hoe kan je in godsnaam 2,3 ton sportief over de weg laten laveren? Dat is een gegeven waar alleen de jongens van SVO een oplossing voor konden bedenken. Potentiële klanten waren dan ook niet opzoek naar de honderdsten of tienden op een circuit, maar wel naar het grootste m’as-tu-vu-gehalte. Om het geheel aan te scherpen kwamen de Britten recent op de proppen met een verfrissende update. Het was dan ook hoog tijd om de ultieme performance SUV aan de tand te voelen.

Op de parking valt de krachtigste Range Rover Sport meteen op. Het uiterlijk oogt opnieuw een pak dynamischer zonder dat het karakter werd aangetast. Aan de voorzijde prijken onder meer nieuwe LED-koplampen die van lasertechnologie kunnen voorzien worden. Het prestatievermogen wordt benadrukt door de geïntegreerde louvres in de motorkap en de grote luchtinlaten in de voorbumper.

Range Rover Sport SVR achterkant

22-inchers met rode SV remklauwen maken dit Santorini zwarte monster compleet. Black-on-black is dan ook precies de configuratie die je moet hebben. Achteraan kan de SVR opnieuw zijn flamboyante karakter niet verbergen. Het uitlaatsysteem met elektronisch gestuurde kleppen werd afgewerkt met enorme trapeziumvormige einddempers. Subtiel kun je deze Britse hooligan dus niet noemen.

Eenmaal aan boord geklommen merk ik de hoogstaande afwerkingsgraad op. De 16-voudig elektrisch verstelbare sportstoelen, met memoryfunctie en ‘SVR’-logo in reliëf in de rugleuning, zijn bekleed met het soepelste geperforeerde leder. Net als in de Panamera zijn de zetels achteraan een kopie van de voorste. De stevige afmetingen van de SVR zorgen voor een riant ruimtegevoel binnenin. Wil je dat nog versterken? Dan kan je opteren voor het optionele elektrische glazen panoramadak met gebarenbediening.

Verder vinden we ook het nieuwe Touch Pro Duo-systeem terug, dat werd gekopieerd vanuit de Velar. Opnieuw twee schermen waarvan het bovenste voor infotainment dient en het onderste functies als klimaatregeling en rijmodi regelt. Het Meridian Surround Sound audiosysteem met 19 luidsprekers zorgt voor een driedimensionale luisterbeleving op alle zitplaatsen. De Carbon Fibre afwerking maakt het interieur compleet.

Range Rover Sport SVR interieur

Tijd om de startknop op het dashboard in te drukken. De 5-liter V8 benzine met supercharger ontwaakt met een enorme grom. Nee, niet de hele straat, maar het hele dorp weet nu dat ik op het punt sta te vertrekken. En dan heb ik de knop met de uitlaat nog niet aangeraakt. Hiermee open je de kleppen, waardoor de best klinkende V8 nóg ruwer gaat aanhoren. Het blok kennen we al uit de F-Type SVR, maar de Range Rover Sport SVR doet er 25 pk bij. Daardoor komt het totaal op 575 pk en 700 Nm. Een sprint van 0 naar 100 km/u duurt slechts 4,5 seconden.

Bij het inschakelen van de rij-modus Dynamic is de auto voelbaar stugger dan in Comfort. Hierdoor stuurt hij ook een stuk strakker. Bij het oprijden van de snelweg laat hij zijn ruwe stem pas echt horen. Vergelijk het met een Supermarine Spitfire (jachtvliegtuig uit WO II) die laag over de velden scheert. De weergaloze ZF-versnellingsbak schakelt tevens 50 procent sneller dan in een gewone Sport, dat merk je meteen. De luchtvering met actieve elektromagnetische schokdempers zorgt dan weer voor een sublieme combinatie van wegligging en comfort.

Gasreactie en schakelmomenten kunnen worden afgestemd op de soort ondergrond. Ook de tractie wordt dan zo optimaal mogelijk verdeeld over de wielen. Niet bang om je 22-inchers vuil te maken? Dan kun je vertrouwen op de typische Range Rover offroad-functionaliteiten. Het testverbruik klokte overigens af op 14 l/100 km.

Een Range Rover Sport op steroïden heb je vanaf €137500. Dat is inderdaad een smak geld, maar hiervoor krijg je wel een F-Type SVR waarin het hele gezin past. Of er concurrentie is? Jazeker, van de Porsche Cayenne Turbo. Maar de Duitser mag dan wel potenter zijn, de Brit heeft echt wel een hoger fun-gehalte.

Delen

Vorig artikel

Volgend artikel

Reageer

error: Copyright © 2019 NAFTE