Rijtest: Subaru BRZ

Rijtest: Subaru BRZ

Een atmosferische boxermotor voorin, een handgeschakelde zesversnellingsbak, achterwielaandrijving én een perfecte gewichtsverdeling. De vernieuwde Subaru BRZ staat garant voor eindeloos rijplezier.


Wie aan Subaru denkt, denkt aan vierwielaandrijving en een hels turbo geluid. Het merk is bij het grote publiek bekend geworden dankzij de Impreza WRX. Voor een relatief bescheiden bedrag kon je een auto kopen die prestaties leverde van een rasechte sportwagen. Maar in 2012 gooide Subaru het over een andere boeg. Ze kondigden een samenwerking aan met het Japanse Toyota. Het resultaat was een betaalbare achterwielaangedreven coupé, die beide constructeurs onder eigen vlag op de markt brachten. De Toyota GT86 en Subaru BRZ werden eind 2011 onthuld op de Tokyo Motor Show.

BRZ oftewel Boxer Rear-Wheel Drive Zenith, staat voor de direct ingespoten 2 liter-boxermotor met horizontaal tegenover elkaar geplaatste cilinders en achterwielaandrijving. Het was een echt hoogtepunt voor het merk vandaar de verwijzing naar Zenith. Begin dit jaar lanceerde Subaru de gefacelifte versie. Gelukkig is er geen reden tot paniek want de BRZ onderging geen spectaculaire wijzigingen. Al heeft hij wel nog steeds één doel voor ogen, de autopassie bewaren.

Bij het ophalen van de testwagen springt de typische Blue Pearl koetswerkkleur onmiddellijk in het oog. Naast deze kleur zijn er nog zes varianten te verkrijgen (zwart, wit, lichtgrijs, donkergrijs, donkerblauw en rood). De lijnen hebben de allures van een echte sportwagen. Deze straalt rijplezier uit en die noodzaak om dat te willen ervaren neemt met de seconde toe. Door de facelift is de BRZ voorzien van een gewijzigde voor- en achterbumper, nieuwe LED-lichten, tienspaak 17″ velgen, nieuwe sierelementen in de zijschermen en een subtiele stijlvolle kofferspoiler. De twee stevige uitlaatmonden zijn zo dik dat er met gemak een arm in kan verdwijnen.

Bij het instappen valt de lage rijpositie onmiddellijk op. Je kijkt uit op de welvingen van de motorkap en dat voelt veelbelovend aan. Je zit meteen in de sfeer van de rally proeven. De centrale toerenteller, tuimelschakelaars, geperforeerde pedalen en unieke stiksels, stimuleren dit gevoel. Verder vinden we het nieuw geïntegreerde multimediasysteem met touchscreen terug, al zit navigatie niet in dit pakket verwerkt. Daarvoor moet je extra bijbetalen.

Naast de standaard stoffen zetels; kan je ook opteren voor de heerlijke BRZ Sport Executive lederen/alcantara exemplaren. De zitpositie is overigens erg laag, wat het zwaartepunt van de auto alleen maar ten goede komt. De kleine achterbank is echter onbruikbaar om extra mensen mee te nemen, bovendien is de kofferopening vrij beperkt. De achterbank kan je wel volledig neerklappen waardoor je de kofferruimte van 243 liter gemakkelijk kan vergroten. Je koopt een BRZ dus niet voor zijn functionele eigenschappen.

Onder alle schakelaars kan je de startknop terugvinden. Bij het starten roept de “flat four” niet veel emoties op. De gedempte klank -ondanks de enorme uitlaten- doet me denken aan een brave sedan. De prestaties van de BRZ zijn op zich prima, maar niet extreem spannend. De 2.0-liter viercilinder boxer benzine motor is nog steeds goed voor 200 pk en 205 nm aan koppel. Hier werden nieuwe nokkenassen en kleppen geplaatst waardoor de duurzaamheid is verbeterd. Standaard krijg je een BRZ met achterwielaandrijving en een manuele zesbak, gekoppeld aan kortere verzetten. Al is een automaat met pedalen achter het stuurwiel ook beschikbaar. De nul naar honderdsprint duurt 7,6 seconden (8,2 met automaat) en bij 226 km/u bereik je de topsnelheid. Het schakelen naar de eerste versnelling vraagt wat extra kracht. Je voelt dat de besturing beduidend zwaarder is dan een doorsnee wagen en ook de pedalen zijn vrij gevoelig. Schoenen met een dunne zool zijn dus echt wel aan te bevelen. Het zorgt allemaal voor dat tikkeltje extra sportwagen gevoel.

De focus in de BRZ ligt dus op 1 ding, rijplezier. De olie- en watertemperatuur zijn inmiddels op het correcte peil gekomen. Tijd om de snelheid wat op te voeren. Veel toeren maken, is sowieso geen straf in deze auto. Van de stille boxermotor is geen sprake meer. Vooral richting de “red line” van 7,500 toeren komt de motor echt tot leven. Daar schreeuwt de BRZ het uit en daarom lijkt het soms genadeloos hard te gaan.

De dunne banden zijn door Subaru bewust gekozen om de achterkant levendig te houden. Dankzij het aanwezige Torsen-gelimiteerde slip-differentieel en de directe besturing van de BRZ is overstuur keer om keer een feest. Verder beschik je over twee ESP-modi. De normale “ESP Off” modus waarbij je nog een minimale hulp krijgt indien het fout gaat en de circuit modus waar alle systemen uitgeschakeld zijn. Goed kunnen sturen is hier een must. Maar het is dan ook het bochtenwerk waarin deze Japanner uitblinkt. Ja kan exact bepalen wanneer de auto gaat uitbreken. Het corrigeren is al even simpel. Dat is wat de BRZ net zo leuk maakt.

Met een brandstoftank van 50 liter kom je ongeveer aan een rijbereik van 450 km. Het verbruik schommelt rond de 9 liter al hangt dat natuurlijk af van hoeveel keer je die geweldige motor in toeren wil jagen.

Dankzij de achterwielaandrijving is deze BRZ een auto voor de echte purist. De full option Sport Premium uitvoering kan de jouwe zijn vanaf €33.795. Op de beperkte optielijst pronken nog de mogelijkheden om voor alcantara zetelbekleding, lederen zetelbekleding, metaalkleur of een navigatiesysteem te opteren. De Subaru BRZ is, wat mij betreft, een topper van formaat. Nergens vind je nog zoveel rijplezier voor zo weinig geld.

Delen

Reageer

error: Copyright 2021 NAFTE