Rijtest: Tesla Model 3

Rijtest: Tesla Model 3

Een financieel toegankelijke elektrische auto, dat is hoe Elon Musk de Model 3 omschrijft. Maar kan deze “baby-Tesla” ook rekenen op dezelfde troeven als de grotere en duurdere S en X?


Het was begin 2016 dat Tesla de komst van een betaalbaar model aankondigde. Uiteindelijk werd pas in de zomer van 2017 de productieversie voorgesteld. De Amerikanen spraken over een prijs van 35.000 USD en dat was genoeg om binnen de 24 uur 130.000 orders te ontvangen. Een week later stond de teller al op 325.000 geïnteresseerden. Die mensen hebben veel geduld moeten uitoefenen want de eerste leveringen volgden pas begin dit jaar.

De in Nevada gebouwde Model 3’s meren telkens per schip aan in Zeebrugge. Die modellen worden nu in snel tempo uitgeleverd aan de resem wachtende klanten. En dat kan je duidelijk merken aan de parking rondom de Tesla-dealers in België. Je zou haast denken dat ze enkel deze exemplaren verkopen. Hoog tijd dus om uit te zoeken of die massahype wel terecht is.

Bij het ophalen merk ik op dat de Model 3 duidelijk een maatje kleiner is, 4,673 meter om precies te zijn. Daar waar de Model S 4,978 meter meet. Hij is opnieuw ontworpen door Franz von Holzhausen die zijn strepen verdiende bij VW, General Motors en Mazda. Vooraan kreeg het model een eigene visuele identiteit met zich mee. De lijnen van simplistische eenvoud trekken zich door naar de achterzijde. Let wel, de coupé-daklijn zorgt er voor dat de zitruimte op de achterbank eerder beperkt is.

Tesla Model 3 Performance achterkant

De kleine carbon achterspoiler heeft prijs dat deze testwagen voorzien is van het Performance-pakket. Hierin zitten ook de 2-delige rode Brembo remmen en grote 20″ velgen. Maar wie de Model 3 wil configureren zal weinig keuzestress ervaren. Er zijn slechts vijf lakkleuren beschikbaar, uni-zwart is kosteloos, maar voor metallic wit, rood, blauw en grijs geldt een meerprijs. Los van het extra pakket heb je daarmee wel alle extra’s gehad.

Geen contactsleutel om de Tesla te openen, wel een pas die je tegen de B-stijl van de Model 3 moet houden. Handiger in gebruik is je telefoon instellen als sleutel. Door met je duim op het verbrede uiteinde te drukken, klapt de deurhendel uit. Van zodra je instapt overheerst het minimalistische interieur met een dashboard zonder meters of knoppen. In plaats daarvan krijg je een 15 inch groot beeldscherm waar alle functies in verwerkt zitten. De versnellingsbak en richtingaanwijzers bedien je wel nog met old school hendels achter het stuur. Tot de standaarduitrusting behoren onder andere de airco, WiFi met internettoegang voor een jaar, Spotify, navigatie en een achteruitrijcamera. Opteer je voor het Premium-interieurpakket dan krijg je een geluidsinstallatie met 15 speakers, vier USB-poorten, twee smartphone-oplaadpunten, elektrisch bediende en verwarmde stoelen en een enorm glazen dak tot je beschikking.

Tesla Model 3 Performance interieur

Het beeldscherm werkt voortreffelijk maar is minder praktisch in gebruik. Het neemt nog steeds een groot deel van je aandacht weg en dat kan nooit de bedoeling zijn. Zeker niet als er moet gereden worden. Maar goed, de prachtige graphics doen mij dat al snel vergeten. De afwerking is dan ook gewoon marktconform. De voorstoelen zijn comfortabel genoeg al zijn de geïntegreerde hoofdsteunen aan de lage kant voor lange volwassenen. Wel leuk is de tweede bagageruimte van 125 liter onder de voorklep. Deze achteraan biedt een inhoud van 425 liter. Inclusief een extra vak onder de bodem om je laadsnoer op te bergen.

Tijd om te gaan rijden. Een Tesla hoef je niet te starten, hij staat gewoon aan. De eerste meters voelen dan ook steeds wat vreemd aan. Gelukkig staat hij in de rijstand chill, waarbij de reactie op het gaspedaal minder gretig is en het vermogen sterk wordt teruggeschroefd. Kortom ideaal om comfortabel kilometers te vreten. Dit vierwielaangedreven Performance model is gekoppeld aan de sterkste 75 kWh batterij, met een totaal vermogen van 462 pk en 639 Nm. De Model 3 doet het tevens met permanent magnetische elektromotoren en dus niet met inductiemotors die de S en X gebruiken.

Vooraan kiest Tesla wel nog voor een motor met een elektromagneet. Als ik geen volledig vermogen vraag, wordt de voorste motor uitgeschakeld en wordt de spanning weggenomen. Door het ontbreken van een permanente magneet, is er ook geen weerstand en dat helpt dan weer het verbruik te drukken. Omdat de accu’s in de vloer verwerkt zijn, ligt het zwaartepunt laag. Ik switch naar de sportmodus en merk nagenoeg meteen het verschil op. Het rechterpedaal reageert erg fel en de acceleratie is bijna onbehoorlijk te noemen. 0 naar 100 km/u in slechts 3,4 seconden. Dankzij de verbeterde wegligging en aerodynamica ligt de topsnelheid nu op 261 km/u.

Bij het oprijden merk ik op dat de koets weinig overhelt. Nee, je hebt niet door dat je met 1.847 kg op pad bent. De gripgrens van deze auto ligt dan ook heel ver weg. Oversturen bij het uitkomen van een bocht lukt amper. Het afrolgeluid zorgt er echter voor dat het binnenin niet buitengewoon stil is. Kies je voor circuitmodus, dan wordt de rijtechniek extra aangepast voor maximale sportprestaties. Standaard kreeg de Model 3 Autopilot mee. Het softwarepakket zorgt samen met de camera’s, radar en ultrasone sensoren voor een semi-zelfrijdende functie. Door een software-update kan deze ook volledig zelfrijdend worden. Begeleiding van de oprit naar afrit en het automatisch wisselen van rijbaan zit reeds in het systeem verwerkt.

Met een volle accu en een vlotte rijstijl kon ik iets meer dan 450 kilometer afleggen. Bovendien is de Model 3 de enige Tesla die compatibel is met de nieuwste generatie Superchargers die een dubbel zo groot laadvermogen aankunnen. En ondertussen kan je wel in de meeste provinciesteden laadstations terugvinden. Een half uur aan de stekker en je kan weer een paar 100 kilometer verder zoemen. In tegenstelling tot bij de meeste S’en en X’en is Superchargen bij de Model 3 niet inbegrepen in de aankoopprijs. Een accu volledig vol laden kost je ongeveer €20.

Maar ondanks alle snufjes is de Tesla Model 3 in de eerste plaats nog steeds een praktische gezinswagen. De standaard achterwiel aangedreven Range Plus is al verkrijgbaar vanaf een kleine €50000. Een vierwielaangedreven Long Range kost je een €60000, de Performance gaat richting de €70000. Er zit wat speling op, omdat die prijzen continue fluctueren bij Tesla. Maar naar mijn mening opteer je beter voor de Long Range versie, die is al vlot genoeg. Overigens is deze wagen nog tot 1 januari volgend jaar 120% aftrekbaar. De Tesla Model 3 is uitermate technologisch geavanceerd, rijdt fijn en heeft een serieus rijbereik. Hij is met andere woorden helemaal klaar voor de toekomst.

Delen

Volgend artikel

Reageer

error: Copyright © 2019 NAFTE