Rijtest: Tesla Model X 100D

Rijtest: Tesla Model X 100D

Een rijbereik van 565 kilometer gekoppeld aan de directe acceleratie van Tesla’s elektrische vierwielaandrijving. Dat is waar de Model X 100D voor staat. 


De Model X? Nee, geen nieuw ruimteschip. Wel de Amerikaanse elektrische SUV van het merk Tesla. Een model die sinds 2015 gebouwd wordt. In datzelfde jaar werden er ongeveer 208 Model X auto’s geleverd. In Nederland en België gebeurde dat pas in 2016. Intussen zie je ze meer en meer rijden. De buitengewone prestaties gekoppeld aan het milieubewust karakter bleek een schot in de roos. En ja, net zoals bij de Model S ademt ook deze Tesla technologie en innovatie uit. Intussen weten we dat die 100D de focus legt op een groter rijbereik. Mede doordat die 100 kWh batterij zo goed mogelijk benut wordt. Accelereren gaat bijvoorbeeld minder snel. Maar goed, dat valt te relativeren als ik terug denk aan de Model S.

De SUV belooft zo’n 475 kilometer volgens de EPA-standaard en 565 kilometer Europees bereik. We kijken best naar de Amerikaanse EPA waarden. Deze zijn over het algemeen altijd iets realistischer in de praktijk. Hoe je het ook draait of keert, het blijven mooie cijfers voor een puur elektrische wagen. Wat mij overigens nog opviel was die benaming X. Heeft het een achterliggende betekenis? Willen ze verwijzen naar het eXtreme, of eXtravagante karakter? Tijd om te gaan testen!

Op de parking kan je de Model X al van ver spotten. Tesla noemt het misschien een SUV maar eigenlijk ziet het geheel er bijzonder gestroomlijnd uit. Inderdaad, geen opgetrokken neus of stoere uitstraling die mij het gevoel heeft dat ik onverharde paden kan betreden. Jammer? Helemaal niet. Een veelbesproken uiterlijk? Dat wel. Het gaat hier duidelijk om de broer van de Model S met maatje XXL. Tegenover de S is hij 5 centimeter langer, 8 centimeter breder en maar liefst 25 centimeter hoger. Ofwel ben je helemaal fan van het ontwerp ofwel volledig tegen. Eerlijk, ik ben fan! Neem nu de voorkant waar de grill ontbreekt. Het zorgt voor die extra futuristische uitstraling. Dankzij de facelift profiteert hij overigens ook van full-led koplampen. Vanaf de zijkant oogt de X wel groot. Al probeerde Tesla door de aflopende daklijn het geheel elegant af te ronden. De achterkant kenmerkt zich dan weer door mooi vormgegeven achterlichten en een subtiele automatische spoiler.

In totaal zijn er 7 carrosseriekleuren beschikbaar voor de Model X. Het “deep blue metallic” staat hem bijzonder goed. De 20″ zilveren slipstream velgen zijn standaard. Maar het paradepaardje van deze auto? Tja, je kent het vast wel! De typische ‘Falcon-wings’. Deuren die met andere woorden naar boven toe opengaan. Deze houden tevens goed rekening houden met de obstakels rondom. Denk maar aan geparkeerde auto’s of de hoogte in ondergrondse parkings. De deur heeft slechts 30 centimeter nodig om te openen. Ultieme decadentie, dat wel, maar het oogt wel impressionant. Volgens CEO Elon Musk niet enkel voor de show, maar ook handig in de praktijk. Je kan er onder staan zodat je bij regenweer niet nat wordt.

Van zodra ik mij naar het portier begeef, gaat deze automatisch open. Het interieur is nagenoeg hetzelfde als de S. Dat betekent slechts twee fysieke knoppen op het dashboard, los van de stuurbediening voor multimedia en de hendel voor de knipperlichten. Alles zit verwerkt in de enorme 17 inch touchscreen. Nadat je de bediening ervan onder de knie hebt, is het net zo gemakkelijk om alle instellingen binnen de ordelijke menustructuur terug te vinden. Het is dan ook leuk om de route te volgen langs Google Maps, of gewoon even door de bibliotheek van Spotify te scrollen. De gigantische panoramische voorruit benadrukt het ruimtelijk gevoel. Getint anti-UV glas zorgt voor een goed zicht. Toch last van een lage zon? Dan kan je aan de zijkant de zonnekleppen met magneet terugvinden.

De stoelen voorin zitten erg comfortabel en blinken uit op gebied van omvang als beenruimte. Achteraan is dan weer plaats voor vijf personen. De opstelling is gelijklopend aan dat van een Minivan. Typisch Amerikaans dus. Bij Tesla zit het accupakket onder de vloer. Dat resulteert niet in alleen meer zitruimte maar zeker ook in extra bagageruimte. Met een druk op de knop verdwijnen de achterste twee stoelen in de vloer waardoor een vlakke laadbak ontstaat. Als we alles samen tellen dan kom ik aan 2.180 liter aan extra ruimte. Verder kan je nog opbergvakjes, bekerhouders en USB-aansluitingen terugvinden in het interieur.

Goed, tijd om te gaan rijden. Elke keer weer blijf ik verwonderd over de stilte waarmee de wagen zich voortbeweegt. Standaard heeft de Model X vierwielaandrijving meegekregen, met op elke as een eigen elektromotor. De 100D sprint hiermee van 0 tot 100 km/u in 4,9 seconden. De topsnelheid ligt op 250 km/u. Al na de eerste kilometers is duidelijk dat het rijden met de X gelijk is aan dat van de S. Kortom een groot compliment, wetende dat het hier om een fors leeggewicht gaat van 2.440 kg. Daar merk je weinig van dankzij het lage zwaartepunt. De beweging van het gaspedaal en acceleratie gaan zo lineair. Mede daardoor voelt de auto totaal niet onrustig aan. Pas wanneer er medepassagiers aan boord stappen, merk ik op dat de acceleratie ruim voldoende is. Vergis je niet, de Model X heeft een enorm veelzijdig rijkarakter. Het grootste deel is dan ook op comfort gericht. Denk maar aan de luchtvering die de hoogte van de wagen automatisch verstelt bij ruw terrein. Verder lijkt de X ook meer winddicht dan de S. Kortom nog meer rust en stilte, een file wordt bijna een plezier. Tja je hoort het al, elektrisch rijden went vrij snel.

Zoals eerder vermeld lag het bereik op 565 kilometer. In de praktijk kwam ik op zo’n 450 kilometer, inclusief enkele snelle sprintjes. Dat trekt uiteraard wel een groot deel van de batterij leeg. Zolang je maar in de buurt woont van een laadpaal is dit geen probleem. Die in Gent is overigens weg, de dichtste Supercharger voor mij ligt nu in Lokeren. Dankzij het correcte navigatie systeem kan je exact berekenen met hoeveel procent batterij je aankomt op je bestemming. In het begin is dat even wennen. Oja, de X is verder ook één van de eerste elektrische auto’s met een (optionele) trekhaak. Je kan er gemakkelijk 2.268 kg mee trekken.

Je hoort het al, alleen maar lof. Maar de Tesla Model X kost dan ook een aardig centje. De 100D, de versie met een grootste bereik, is verkrijgbaar vanaf €112.500. Gelukkig krijg je het grootste deel standaard, de optielijst is dus niet lang. Vooral zakelijke chauffeurs zullen hiervoor kiezen, gezien het serieuze fiscale voordeel. En nee, je hoeft er nooit meer mee te tanken. Net zoals bij je laptop of smartphone wordt de Model X volledig automatisch geüpdate. Bij pasen of kerst krijg je dan bijvoorbeeld extra leuke opties. Het is duidelijk dat Tesla met de Model X een indrukwekkende auto heeft neergezet die ook het hart van menig autoliefhebbers heeft veroverd. Wil je meer performance? Dan moet je zeker eens kijken naar de P100D.

Delen

Vorig artikel

Volgend artikel

Reageer

error: Copyright 2021 NAFTE