Rijtest: Abarth 595C Scorpioneoro (2020)

Rijtest: Abarth 595C Scorpioneoro (2020)

De Abarth 595 Scorpioneoro is verkrijgbaar in een beperkte reeks van slechts 2000 stuks. Hiermee werpt het model zich op als een echt ‘collector’s item’.


Sinds 2007 kennen we ondertussen de Fiat 500. Maar dankzij het recept van Carlo Abarth werden de kleine en lichte auto’s uitgerust met een krachtigere motor en betere wegligging. In 2016 werd het Abarth gamma herdoopt tot de 595 en 695. Maar door de strengere uitstootnormen was de Italiaanse autobouwer verplicht om in 2019 haar gamma nogmaals aan te passen. Om het model in de spotlight te houden blijft het merk speciale edities lanceren. De 595 Scorpioneoro is dan ook het recentste wapenfeit.

Het model is een hommage aan de Abarth A112 Gold Ring (aka Targa Oro) uit 1979 die ook in beperkte oplage werd geproduceerd. Stijlvolle details versterkten toen het exclusieve karakter zoals het zwarte lakwerk, de goudkleurige accenten, het verfijnde interieur en de uitgebreide standaarduitrusting. Geheel in lijn dus met de Italiaanse ‘granturismo’-traditie.

Abarth 595C Scorpioneoro 2020

De Abarth die ik ophaal deelt diezelfde zwarte koetswerkkleur. Ook de speciale gouden details zijn opnieuw van de partij. Kijk maar naar de striping, de Abarth letters op de zijkant of de 17-inch goudkleurige lichtmetalen Formula-velgen met rode naafdoppen. Op verzoek levert Abarth deze ook in het zwart met een gouden schorpioen op de wieldoppen. Het pure Abarth-geluid komt uit de verchroomde dubbele uitlaatpijp. Deze 595C is tevens een halve cabrio. Het stoffen dak laat zich elektrisch opplooien.

Dat zwarte thema werd ook doorgetrokken in het interieur. De nieuwe zetels worden dan ook gecombineerd met het dashboard in Scorpion Black inclusief matzwarte details. Op de voorste hoofdsteunen werd een ‘Scorpioneoro’-opschrift geborduurd onder de Italiaanse vlag. De stevig omarmde kuipzetels zijn niet in de hoogte (of liever laagte) verstelbaar. Het gouden gelimiteerde plaatje op de middentunnel en de gepersonaliseerde matten maken de look wel compleet.

Het 7″ HD Uconnect-systeem is overigens een pak moderner/functioneler (DAB, Apple CarPlay / Android Auto, slimme navigatie, …) dan het doet uitschijnen. Het BeatsAudio-systeem van 480 watt creëert op zijn manier een perfect geluidsspectrum binnenin.

Abarth 595C Scorpioneoro interieur

Ook de Scorpioneoro is uitgerust met de gekende 1.4-liter T-Jet viercilinder benzinemotor. Het voorwielaangedreven model haalt 165 pk en 230 Nm aan koppel. Een sprint van 0-100 km/u neemt 7,4 seconden in beslag met de automaat. Topsnelheid? 218 km/u. Met de vier knoppen op de middenconsole bedien je vervolgens de rijrichting en het karakter. Je kan ofwel de bak zelf laten schakelen ofwel ga je aan de slag met de flippers. Maar al na de eerste kilometers is duidelijk dat het gretige karakter van de benzinemotor teniet wordt gedaan door die automaat. Bij volgas slaat hij een gat tussen de versnellingen, wat de acceleratie hindert. Zelf flipperen en het gaspedaal tijdig liften is het advies. Neem ‘m dus altijd met een handbak.

Met één druk op de sportknop breng je de stadsmus tot leven. In deze modus reageert hij een stuk scherper dan voorheen. Het gaspedaal reageert sneller en bij 3.500 toeren maakt de uitlaat een vreugdekreet. Een cliché, ik weet het, maar de Abarth rijdt zoals vanouds als een kart. Door de korte wielbasis en strakke Koni schokdempers kun je de auto werkelijk iedere bocht inhoeken zonder veel last te hebben van onderstuur. En door de hoge zitpositie lijk je veel sneller te rijden dan daadwerkelijk het geval is.

Slechts 2000 exemplaren gaat Abarth van de Scorpioneoro bouwen. Deze 595C is verkrijgbaar in België vanaf 26.690 euro. Een ‘collector’s item’ want dit model is dan ook geen rationele aankoop. Nee, je koopt hem omdat je warm wordt van het uiterlijk of de historie achter deze wagen. Maar neem hem altijd met een handgeschakelde versnellingsbak.

Delen

Vorig artikel

Reageer

error: Copyright 2021 NAFTE