Rijtest: Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio (2020)

Rijtest: Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio (2020)

In de nieuwe Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio worden techniek en emotie aan elkaar gekoppeld op een manier zoals alleen Italianen dat kunnen.


Toen Ugo Sivocci in 1923 de Targa Florio won, kwam zijn klavertje vier geluksbrenger sneller over de eindmeet dan hijzelf. Het is sindsdien dat de Quadrifoglio de meest legendarische overwinningen van Alfa Romeo begeleidt. Want in die periode waren ze misschien wel hét sportiefste merk bij uitstek.

In 2015 lanceerde de Italiaanse autobouwer de Giulia als opvolger van de 159. In tegenstelling tot pakweg Audi, BMW of Mercedes-Benz kwam de krachtigste versie eerst op de markt. Jawel, de Giulia Quadrifoglio! Die M3-tegenhanger met een Ferrari afgeleide V6 kwam Alfa Romeo terug op de kaart zetten.

Dit jaar kwamen de Italianen op de proppen met een kleine facelift voor dit model. Maar ik ben vooral benieuwd of hij het winnende DNA nog steeds in zich draagt. Hoog tijd om dat te gaan testen.

 Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio 2020

Bij het ophalen van de Giulia springt het Montreal Green meteen in het oog. Een kleur die tevens goed past bij het carbon uitgevoerde dak. Deze groene tint is een knipoog naar de Alfa Romeo Montreal die 50 jaar geleden werd gelanceerd. Ocher GT Junior (okergeel) en Red 6C Villa d’Este (rood) zijn de twee andere nieuwe kleuren die je kan terugvinden in de catalogus.

Aan de buitenzijde kregen de nieuwe LED-achterlichtclusters een donkerdere afwerking. Ook de trilobe en de badges achteraan zijn afgewerkt in het zwart. Achter de gloednieuwe velgen zitten carbon-keramische remschijven met gele remklauwen. Een partikelfiltercompenserende Akrapovič-sportuitlaat met een uit koolstofvezel vervaardigd staartstuk maakt het sportieve plaatje compleet.

Leuk weetje, de Giulia is de enige sedan ter wereld met een actieve Aero Splitter. Die spoilerlip aan de voorbumper opent bij een snelheid boven de 100 km/u. De aerodynamica en stabiliteit worden hiermee sterk verbeterd.

 Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio interieur

MY20 omhelst vooral een fel opgewaardeerd interieur met een gloednieuw infotainmentsysteem (compatibel met Apple Carplay en Android), inclusief 8,8″ centraal touch-screen display. Andere leuke nieuwe functies zijn onder meer de Performance Pages. Hiermee kan je in real-time de temperaturen van de belangrijkste mechanische onderdelen nakijken of kan je informatie opvragen over het koppel, de turbodruk of het geleverde vermogen.

Het nieuwe ontwerp van de middenconsole met premium materialen en afwerkingen in carbon biedt een stuk meer opbergruimte dan voorheen. Een leuke match met het exterieur zijn de veiligheidsgordels die afgewerkt zijn in het groen. De heerlijke Sparco-sportzetels uit koolstofvezel zijn tevens de lichtste in hun categorie. En ja, ook het verwarmde, sportieve stuur met aluminium schakelpeddels en de versnellingspook zijn volledig nieuw. De evolutie is zeker merkbaar maar de Duitse concurrentie blijft nog steeds koploper.

Starten doe je met de Ferrari-achtige knop op het stuur. Met een heerlijke brom ontwaakt de 90° 2.9 6-cilinder bi-turbo benzinemotor. Deze heeft een vermogen van 510 pk en een koppel van 600 Nm exclusief voor de achterwielen dankzij het “Active Torque Vectoring”-systeem (zelfremmend differentieel). Een sprint van 0-100 km/u neemt slechts 3,9 seconden in beslag. De topsnelheid? 307 km/u! Rustig laat ik alle vloeistoffen op temperatuur komen. De automatische 8-versnellingsbak is overigens zalig om mee te rijden. Schakelen gaat razendsnel. Maar wat als het tempo de hoogte in moet? Dan is er de DNA-rijselector op de middenconsole. Advanced Efficiency activeert de cilinderuitschakeling voor extra zuinigheid, Natural beheert de vering voor een comfortabelere rit, Dynamic verhoogt de gevoeligheid van het stuur en de remmen en Race activeert supercharging en versterkt het uitlaatgeluid voor een circuitgevoel.

Tijd om die laatste stand in te schakelen. De rijhulpsystemen (TCR/ESP) schakelen zichzelf uit en het Akrapovič-uitlaatsysteem laat van zich horen. De auto voelt nu echt als een racewagen. Keihard remmen en voor de bocht nog even terugschakelen met de heerlijke flippers. Insturen en wachten tot 2/3 van de bocht om vervolgens het gaspedaal tot op de plank in te trappen. Mijn Italiaans komt helemaal naar boven (terwijl ik die taal eigenlijk niet beheers). MAMMA MIA! De Giulia kwispelt er heerlijk op los. Het vermogen is enorm en de wegligging zeer sterk. Maar vergis je niet… In deze rijmodus is het geen auto voor wie even wil doen alsof hij kan autorijden.

Of het de meest impressionante sedan is die ik ooit heb gereden? Zonder twijfel! De remmen, de scherpe stuurinrichting, de gaspedaal respons, het levendige onderstel en de soepele krachtontplooiing, alles klopt aan deze auto. Nee, enkel het interieur is misschien niet op hetzelfde niveau als dat van de Duitsers maar dat vergeet je snel door zijn charme en ziel. De nieuwe Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio MY20 is er vanaf 85400 euro inclusief BTW.

Delen
4 Comments
    • Alex Van Noije
    • 07/01/2021
    • Reply

    Top review! Prachtige kleur ook.

    • Stijn Ackaert
    • 08/03/2021
    • Reply

    Wat een wagen 😍

    • Christophe Dejonckheere
    • 27/03/2021
    • Reply

    Wanneer testen jullie de nieuwe M3/M4? Zéér benieuwd naar jullie ongezouten mening.

Reageer

error: Copyright 2021 NAFTE