Rijtest: Jaguar F-Pace SVR (2022)

Rijtest: Jaguar F-Pace SVR (2022)

Vanaf 2025 zal Jaguar enkel nog elektrische auto’s produceren. Daarom komt het merk nog voor een laatste keer op de proppen met een nieuwe brute Jaguar F-Pace SVR (2022). Sneller, dynamischer maar vooral verfijnder dan ooit tevoren. 


Het einde van de traditionele verbrandingsmotor is in zicht. Iedere maand wordt wel een volledig elektrisch model voorgesteld bij een automerk. Audi, Fiat, Ford, Mini, Renault, Volvo en zelfs Bentley hebben al aangegeven dat ze vanaf 2030 niet meer opteren voor de interne verbrandingsmotor. Jaguar wil nog vroeger zijn. Al vanaf 2025 willen de Britten enkel EV’s bouwen. Dus wie nog ouderwets wil genieten van een roffelende V8 moet er écht snel bij zijn.

In september voerde Jaguar een facelift door op de F-pace. En recent werd ook de vernieuwde F-Pace SVR voorgesteld. Net zoals voorheen zit in deze mid-sized SUV nog steeds de gekende 5,0-liter V8. Maar deze jongste telg is wel krachtiger dan ooit tevoren.

Jaguar F-Pace SVR

Buitenaf zijn dezelfde aanpassingen doorgevoerd als bij de reguliere faceliftmodellen. Kortom nieuwe J-vormige LED-signatuur koplampen en achterlichten. Verder omvat het opgefriste geheel ook grotere luchtinlaten, motorkaplouvres, powervents en een achterspoiler, die samen zorgen voor meer downforce en een lagere luchtweerstand. Uniek op deze wagen is de kleur, premium palette rood. Maar enkel bij zonnig weer komt het geheel pas écht tot leven. De 21″ gesmede lichtmetalen velgen met 5 dubbele spaken en de vier vuistdikke uitlaatpijpen maken het sportieve plaatje compleet. Om de 2 ton zware SUV veilig tot stilstand te brengen zijn er nieuwe giga-remschijven van bijna 400 mm rondom gemonteerd. Een ingebouwde remservo en nieuwe remleidingen moeten voor meer remgevoel zorgen.

Het interieur werd wel ingrijpender herzien. Sterker nog, dat is eigenlijk volledig nieuw. De volledige middenconsole en zelfs het volledige dashboard is daar op de schop gegaan. Het geheel is nu een stuk moderner met premium materialen, een veel groter 11,4-inch HD touchscreen multimediasysteem en een 12,3 inch HD scherm als instrumentarium. Wat opvalt is dat het nieuwe intuïtieve Pivi Pro-infotainmentsysteem écht vlot werkt. Verder heeft de draaiknop bediening plaats gemaakt voor een zogeheten Sports Shift Selector en aluminium schakelpeddels aan het stuur. En dan zijn er nog de 4 ranke, zwaar geprofileerde kuipvormige sportstoelen die zorgen voor optimale zijdelingse steun. Het racy meubilair is bekleed met Ebony suède en Windsor leder. Tja, alleen al de zetels nodigen uit tot gas geven…

Jaguar F-Pace SVR interieur

Over gas geven gesproken, tijd om te gaan rijden! Onder de kap van deze Jag zit nog altijd een 5,0-liter V8 Supercharged met 550 pk. Waar het verschil zit? Wel, in het koppel. Want tegenwoordig mag deze vijfliter 700 Nm aan koppel voortbrengen. Een sprintje van 0-100 km/u neemt slechts 4 seconden in beslag. Stoppen doet hij pas aan 286 km/u en daarmee is hij 3 km/u sneller dan een pre-facelift exemplaar. Maar al na de eerste kilometers valt op dat Jaguars ultrareactieve en soepel schakelende achttrapsautomaat enorm snelle schakelovergangen verzekert, héél knap.

De Dynamic-rijmodus is tevens ook aangepast en verbeterd en omvat nu een Dynamic Launch-functie. Met dat laatste systeem blijven de wielen ook tijdens het schakelen aangedreven, wat de acceleratie bevordert. Verder is ook de stuurinrichting verbeterd met een nieuwe elektronische bekrachtiging, en ook het onderstel is aangepast. Maar het leukste van deze auto is nog steeds het verslavende geluid van de V8. En ja, die gaat zelfs extra knallen als alles op temperatuur is. Wie kon dat nog verwachten anno 2022.

Van zodra ik de limieten begin op te zoeken en dus ook de koets uit balans breng, dan grijpt het ESP meteen in om de tractie te bewaren bij het uitaccelereren. Het tempo wordt hierdoor meteen gebroken. Alle bewaarengels uitschakelen dus? Nee, want dan wordt hij écht te lichtvoetig. Het is wel zo dat de rolbewegingen groter lijken door de hoge zitpositie. Maar je moet toch een portie stalen zenuwen hebben om het onderste uit de kan te halen in deze F-Pace. Verder gaat het doseren van de remmen ook iets moeilijker dan voorheen. Een Alfa Romeo Stelvio of Porsche Macan biedt hierin meer dynamiek, maar daar staat dan weer een stuk minder comfort tegenover.

Officieel heeft Jaguar een verbruik op van 12 liter per 100 km. Maar in de praktijk ligt dat eerder op 16 liter per 100 km. Maar goed, dat is natuurlijk niet de fout van de auto. De agressieve V8 nodigt continue uit om je voet tot de vloer te trappen. Tja, zo krijgen we al een voorkeur van range anxiety in een Jaguar.

Met een prijs vanaf 110.405 euro is hij een stukje goedkoper dan een X5M, Urus, Cayenne Turbo S of Levante Trofeo. Maar hij is dan wel weer duurder dan een X4M, Stelvio Quadrifoglio en Macan Turbo. Ergens logisch want hij heeft ook meer vermogen dan de laatst genoemde modellen. Een concurrent uit eigen huis is de Range Rover Sport SVR. Die beschikt over dezelfde veelgeprezen V8, maar dan met 575 pk. Keerzijde van de medaille is opnieuw de veel hogere prijs. Over die V8 gesproken, die is ten dode opgeschreven. Dus geniet zolang het nog kan, want dit is een echte allrounder zoals geen ander.

Delen

Reageer

error: Copyright 2021 NAFTE