Rijtest: Tesla Model S 100D

Rijtest: Tesla Model S 100D

Als ik één merk moet noemen dat de weg naar de toekomst laat zien, dan is het Tesla wel. De Model S 100D is dan ook het paradepaardje dat de focus legt op een groter rijbereik.


In enkele jaren tijd brak Tesla door tot het premium-segment met hun elektrische bolides. Het bedrijf dat 14 jaar geleden nog in de startblokken stond lijkt nu helemaal opgenomen binnen het automotive landschap. Zelfs wie amper iets van auto’s afweet kent het merk en droomt vol bewondering weg als de naam Tesla valt. In 2012 introduceerde Tesla de Model S. Het was de eerste premium sedan die 100 procent elektrisch kon rijden. Met plaats voor zeven passagiers en meer dan 894 liter opslagruimte, biedt de Model S het comfort van een sedan gecombineerd met het reactievermogen en de behendigheid van een sportwagen.

Recent is de Tesla-catalogus uitgebreid met de 100D-versies. Het zijn de toppers als het aankomt op rijbereik. Ze maken nog steeds gebruik van de 100 kWh sterke batterij maar accelereren minder snel dan de “Performance” uitvoeringen. Daarmee zou de Model S 100D volgens de Europese normverbruikcyclus 632 kilometer kunnen halen. Kortom zo’n 34 kilometer meer dan de P100D.

Bij Tesla kan je kiezen tussen 7 verschillende koetswerkkleuren maar het bloedrood van onze testwagen springt er toch wel tussenuit. De gigantische 21-inch velgen maken het plaatje compleet. In tegenstelling tot de andere elektrische wagens ziet de Model S er bijzonder stijlvol en gestroomlijnd uit. De strakke koetswerklijnen zijn speciaal gevormd om de wind uit de voorste wielhuizen te houden. Bij hogere snelheden zakt de wagen automatisch om de luchtweerstand te verminderen.

De leukste feature van deze Model S 100D zijn de deurklinken die automatisch in- en uitschuiven als je in de buurt komt. Het trekt vooral de aandacht van toevallige voorbijgangers die met geïnteresseerde blikken de wagen bewonderen. Het heeft hen een inkijk op wat de toekomst te bieden heeft.

Bij het instappen springt het 17″ grote verticale aanraakscherm direct in het oog. Geen knoppen of hendels, gewoon één groot display waarmee je elke belangrijke functie van de wagen kan bedienen. Het voelt wat minimalistisch aan, dat wel. Al vind ik het systeem wel briljant. Het is zo logisch en gebruiksvriendelijk opgebouwd dat het precies lijkt alsof je op je tablet bezig bent. Alle onderdelen worden bijgestaan door grafische elementen waardoor het voor iedereen duidelijk is. Tesla maakt gebruik van Google Maps, wat als voordeel heeft dat je eenvoudig de naam van het restaurant kan invoeren in plaats van het volledige adres. Verder wordt elke Tesla Model S standaard geleverd met een 4G-module gekoppeld aan ongelimiteerd dataverbruik.

Op gebied van comfort verslaat de Model S met gemak alle concurrenten. De elektromotor is zo stil dat je amper beseft of de wagen aanstaat of niet. Naar een startknop is het nodeloos zoeken. Simpelweg je voet op de rem en je kan via de rechterhendel de drivemodus selecteren die op het scherm achter het stuurwiel verschijnt. Verder vind je daar ook de snelheids- en vermogensmeter terug, geflankeerd door de navigatie en multimedia informatie

Tijd om die hendel in Drive te zetten. Langzaam haal ik mijn voet van de rem en druk het stroompedaal in. De Tesla komt rustig in beweging maar het voelt wat bevreemdend aan door de afwezigheid van (motor)geluid. Surrealistisch hoe deze wagen zich zonder enige hapering voortbeweegt. Waar je in het begin wel sterk moet aan wennen, is het afremmen wanneer je het stroompedaal lost. Je kan in principe volledig met dat ene pedaal rijden. Enkel de laatste meters dien je zelf bij te remmen.

Dankzij de grote zware batterij in de vloer, ligt het zwaartepunt van de 100D ontzettend laag en plakt de auto bij nagenoeg iedere beweging aan de grond. Het voordeel van deze zuiver elektrische all-wheel drive aandrijflijn is de per directe beschikbaarheid van het volledige motorvermogen. Deze 100D sprint van 0 naar 100 km/u in amper 4,4 seconden. Dat is bijna 2 seconden trager dan de P100D maar het komt uiteraard wel het rijbereik ten goede. Vergis je echter niet, het sprinten gaat nog steeds fenomenaal snel omdat er geen aarzeling of schakelmoment aan te pas komt. De zwaartekracht drukt je, vanaf de start, in je zetel. Geen gripverlies of geluid, helemaal niets. Enkel het stroompedaal tegen de vloer drukken en genieten. Maar denk er aan, een sportievere rijstijl gaat steeds ten koste van je rijbereik.

Al heeft Tesla daar een oplossing voor gezocht. Ze installeerden enkele supersnelle laadstations genaamd Superchargers. Hiermee kan je de batterij in 20 minuten van 0% naar 50% opladen en in 40 minuten naar 80%. Het volledige opladen aan zo’n Supercharger neemt zo’n 75 minuten in beslag, alhoewel Tesla maximaal tot 80% aanraadt. Het is enerzijds beter voor de levensduur van de batterij en anderzijds omdat het laden tot 100% meer tijd in beslag neemt. Dit proces kan je vergelijken met het vullen van een glas water. Zodra deze vol begint te raken, schenk je het water minder snel uit om overgieten te voorkomen. Met een batterij werkt het op dezelfde wijze. Als je de Tesla aan het normaal 220V-stopcontact wil opladen dan moet je rekenen op ongeveer 15km die je kan opladen per uur. Tenzij je een snellader van Tesla installeert die je wagen vollaadt in één nacht, daarvoor heb je een 380V-aansluiting nodig in je garage. Door de Superchargers kan je volledig West-Europa doorkruisen. Tesla’s die besteld zijn na 15 januari 2017 ontvangen jaarlijks zo’n 400 kWh aan gratis Supercharging credits. Dat stemt overeen met zo’n 1600 km. Tevens kan je aan de Holiday Inn in Gent zo’n snel laadstation vinden.

Zoals je kan horen, alleen maar voordelen aan deze Tesla Model S 100D. Maar waar zit nu eigenlijk het addertje onder het gras? Wel, de prijs. De 100D is te verkrijgen vanaf €115 650. Hiervoor krijg je wel de eerste elektrische wagen die thuishoort in het topsegment. Je krijgt jaarlijks 400 kWh aan gratis Supercharging credits, de wagen is fiscaal aftrekbaar, je hebt beperkte onderhoudsbeurten en de wagen haalde een recordscore tijdens de Euro-NCAP crashtests. De Model S 100D tilt het elektrisch rijden dus naar ongekende hoogtes. Wie voor Tesla kiest, kiest voor de toekomst!

Delen
6 Comments
    • Tom De Winter
    • 11 juni 2017
    • Reply

    Eén van de betere rijtests, knap gedaan!

    • Fré
    • 12 juni 2017
    • Reply

    Ideaal voor bedrijfsleiders maar voor particulieren sowieso nog te duur… Al moet ik toegeven die kleur is echt wel af.

    • Kris
    • 13 juni 2017
    • Reply

    Het artikel mist wel een belangrijk gegeven, er staat; “Je krijgt jaarlijks 400 kWh aan gratis Supercharging credits” echter –> nu krijg je onbeperkte SuperCharging en 1000eur tegoed als je een referral code gebruikt! (Tesla korting) Zie hier de link http://ts.la/kris9190 te gebruiken als je bestelling plaatst! (enkel geldig op model S of X) contacteer me gerust bij vragen!

      • Lorenzo
      • 13 juni 2017
      • Reply

      Maar dan moet je wel zo’n referral code hebben natuurlijk… Niet iedereen heeft die.

      • Gebruik gerust die van mij Lorenzo!

  1. Die referral code is zo’n misbruikt gedoe intussen… enkel vrienden en familie staat in de TOS… 🙂
    In de familie hier een S70D en recent een (zelfde rode) X90D en dat rijbereik is ruimschoots voldoende voor dagelijks gebruik. Wagens zijn de absolute top. Nooit nog diesel of benzine hier.

Reageer

error: Copyright © 2019 NAFTE