Rijtest: Alpine A110

Rijtest: Alpine A110

Een laag gewicht, compacte proporties en een goede wendbaarheid zijn tot op vandaag nog steeds de kenmerken die de Alpine A110 hoog in het vaandel draagt. Het iconische model is dan ook terug om zijn plaats in het sportautosegment op te eisen.


Jean Rédélé, zijn naam zegt je misschien niets maar hij was de grondlegger van het merk Alpine. De garagehouder uit Dieppe bouwde op basis van Renault-onderdelen een kleine, lichte auto die in 1955 voor het eerst het daglicht zag. Maar met succes, want in 1970 nam Renault een meerderheidsbelang in het merk. De naam Alpine verwierf echter een legendarische status door de overwinningen met de A110 Berlinette in de Rally van Monte Carlo in 1971 en 1973. Wat volgt is echter minder glorieus. Het merk besloot volop in te zetten op de meer burgerlijke modellen. Maar wat bleek? Vele kopers twijfelden over de afwerking. En mede door de Duitse concurrentie, moest het bedrijf de boeken sluiten in 1995.

Maar in 2012 kondigde Renault de hergeboorte aan van het merk Alpine. Uiteindelijk ging de Berlinette van de 21e eeuw in 2016 in productie. Het geheel bleef trouw aan zijn tijdloze principe die het merk ooit succesvol heeft gemaakt. Licht, compact en wendbaar met het oog op maximaal rijplezier. Hij staat dan ook klaar om de confrontatie aan te gaan met de alom bekende Porsche 718 Cayman.

Bij het ophalen van de wagen merk ik op dat de nieuwe generatie A110 in grote mate het silhouet van zijn voorganger overneemt. Dezelfde lijnen lopen nog steeds over de neus, maar het zijn vooral de ronde mistlampen die opnieuw de aandacht trekken. De daklijn en motorkap versterken het nostalgische gevoel. Bovenin de goed gevulde achterschermen merk je tevens een aantal treden op. Die herinneren aan de roosters waaruit de viercilinder van de oude A110 respireerde. De Fransman voor mij stuurt verse buitenlucht naar de motor via de openingen naast de driekwart ruiten.

Alpine A110 rear

De grote diffuser voorziet tevens genoeg downforce op hoge snelheid, waardoor er geen spoiler geïnstalleerd is. De X-vormige achterlichten sluiten het plaatje op hypermoderne wijze af. Overigens was deze gelimiteerde Première Edition slechts leverbaar in 3 buitenkleuren. Het Blue Alpine, het Noir Profond en het Blanc Solaire. Maar eerlijk? Dat blauw, die tevens een hommage is aan het origineel, staat hem nog het best.

1.103 kilo, meer weegt deze Alpine niet. De carrosserie is dan ook volledig uit aluminium vervaardigd. Oorspronkelijk was het plan om enkel koolstofvezel te gebruiken, maar dat werd later te duur bevonden. Mede hierdoor werd het beoogde gewicht van minder dan 1000 kilo niet behaald. Maar goed, er is wel alles aan gedaan om er een lichtgewicht van te maken. Ruim 8 kilo is bespaard bij de Brembo remmen met aluminium remklauwen en geïntegreerde automatische handrem. Maar ook de Otto Fuchs-wielen zijn extreem lichte exemplaren. En de lengte? Onder de 4,2 meter. Van flank tot flank meet hij net geen 1,8 meter en de respectievelijke hoogte bedraagt 1,25 meter. Ja, er zijn tegenwoordig zelf hogere Lamborghini’s te verkrijgen.

Eenmaal plaatsgenomen achter het stuur, merk ik op dat je van de compactheid weinig last hebt. De opengewerkte middentunnel biedt de mogelijkheid om zaken als sleutel, gsm en portefeuille op te bergen. Al zal dat ook wel de enige plaats zijn waar je zaken in je directe omgeving kwijt kan. Nee, er is zelfs geen handschoenkastje aanwezig. Dat maakt het moeilijk om hem dagdagelijks te gebruiken. Maar goed, het interieur van de A110 kunnen we classificeren onder minimalistisch. Het is opgebouwd uit onder meer nappaleder, koolstofvezel en alweer aluminium. Een echte Renault-sfeer kan je niet bespeuren, afgezien van een paar knoppen dan.

Het gecapitonneerde leder op de heerlijke Sabelt-sportstoelen en het trotse Franse vlaggetje op de deurpanelen zetten de nostalgische sfeer verder. Alpine probeert het naar je zin te maken met onder andere het met alcantara beklede stuurwiel, het dashboard met zwart leer en contrasterende blauwe stiksels, indirecte sfeerverlichting en een scherp en helder TFT scherm. De pedalen en de voetsteun voor de passagier zijn met aluminium bekleed. Ja, ook hier hebben ze terug het gewicht proberen te beperken. Neem nu de audio-installatie van het Franse topmerk Focal, die weegt 6 kilo minder dan een normale versie. Zelfs de eerder vermelde stoelen wegen per stuk slechts 13 kilo. En zo kan ik nog wel even door blijven gaan.

Alpine A110 interior

Het 7″ centrale aanraakscherm voor multimedia- en navigatie werkt bijzonder vlot. Deze omvat onder andere een kaart voor heel Europa, een Bluetooth-verbinding, 2 USB-poorten en Alpine MySpin. Dat laatste is een smartphone verbinding die werkt voor zowel iOS als Android. Via Alpine Telemetrics kan je technische gegevens en rijprestaties opvragen en opslaan. Het enige wat tegenviel? Dat is ongetwijfeld de bediening van de radio aan het stuur. Die zit echt wel op de verkeerde plaats. Verder is de bagageruimte met een totale inhoud van net geen 200 liter beperkt. Zowel voorin als achterin passen twee kleine rolkoffers. Je kan er dus zonder probleem een weekendje tussenuit.

Tot zo ver de theorie, tijd om te gaan rijden. Een druk op de rode knop is genoeg om de Fransman tot leven te wekken. Het is duidelijk dat hij nog niet meteen zijn potentie akoestisch laat horen. Maar meer dan een meter hoef je niet gereden te hebben om te begrijpen dat dit een sensationele wagen is. Denk hierbij in de eerste plaats aan de precieze sturing, de comfortabel demping en de soepele motor. Die middenmotor ligt overigens vlak achter mij. Een 1,8-liter viercilinder turbomachine die goed is voor 252 pk en 320 Nm aan koppel. Dit alles steeds in combinatie met een gerobotiseerde zevenbak met dubbele koppeling, die uiteraard naar de achteras leidt. Hiermee kan de Alpine binnen de 4,5 seconden naar de 100 km/u sprinten. De pret is pas over bij 250 km/u.

Eenmaal alles op temperatuur, druk ik de tweede rode knop in op het stuur. Hiermee kan er worden gewisseld tussen de drie rijprogramma’s Normal, Sport en Track. Iedere modus heeft een aparte invloed op de reacties van het gaspedaal, de besturing, het schakelprogramma van de automaat en het gedrag van de ESP. Voor circuitgebruik kan die laatste volledig worden uitgeschakeld. Ik zet hem in Sport en drijf de snelheid langzaam op. Mede door de Michelins Pilot Sports 4 ligt het grip op hoog niveau. Bij het oprijden van de snelweg stuurt hij dan ook gretig in, zonder echt opdringerig over te komen. Het opschakelen gaat vliegensvlug, maar wie wil kan ook gebruik maken van de paddles achter het stuur.

En het leukste van allemaal? Dat zijn zonder twijfel de heerlijk sportieve plofjes uit de bijzonder gevormde uitlaat. Binnenin wordt dat extra geaccentueerd door een geluidsversterker, buiten blijft het nog steeds binnen de strenge normen. Oh ja, een sperdifferentieel is overigens niet beschikbaar, maar dat kan wel geïmiteerd worden door middel van de remmen. Door de constructie met dubbele driehoeken konden de antirolstangen slank blijven, dat in combinatie met de soepele dempers en de stijve carrosserie zorgt voor een uitmuntend wegcontact. Het enigste nadeel van die lichtvoetigheid is dat de A110 op hoge snelheden wat zweverig kan worden.

Het verbruik schiet echter wel snel de hoogte in. In de praktijk is hij erg afhankelijk van de positie van je rechtervoet, en bij mij schoot hij moeiteloos over de 10 l/100 km. Dat resulteerde in een aantal keer tanken. De inhoud van de brandstoftank is slechts 45 liter.

Deze gelimiteerde Première Edition van 1.955 auto’s is ondertussen al lang uitverkocht. De catalogusprijs hiervoor was €58.800, BTW inbegrepen. Al stelde Alpine in maart op het autosalon in Genève twee nieuwe versies voor. De goedkoopste versie is de puurste, hij noemt letterlijk ook Pure en kost je pakweg €55.000. 300 euro goedkoper dan een basis 718 Cayman. De Légende is het luxebeestje. Met onder andere standaard zesvoudig verstelbare zetels, het Focal audiosysteem en de specifieke velgen. Voor deze versie moet je €58.800 neerleggen. Veel geld dat zeker, maar voor liefhebbers van écht autorijden is deze A110 een waar genot. Ik kan dan ook niet anders dan concluderen dat de heropleving van het legendarische merk meer dan geslaagd is. Duidelijk een klassieker in wording!

Delen

Reageer

error: Copyright 2021 NAFTE