Rijtest: Hyundai i30 N

Rijtest: Hyundai i30 N

Hyundai maakt met de i30 N een indrukwekkende entree binnen het segment van de snelle hatchbacks. Zowel op de openbare weg als op het circuit, kan deze wagen je een maximum aan rijplezier verschaffen. 


Sinds 2014 is Hyundai terug actief binnen de rallysport met de i20 WRC. Een succes zo bleek, want datzelfde jaar wonnen ze hun eerste WK-rally in Duitsland met Thierry Neuville achter het stuur. Uit deze ervaring putte Hyundai inspiratie om een prestatiegericht model op de markt te brengen. De i30 N! Één van de eerste wagens dat Hyundai onder het submerk ‘N’ lanceert. Die ‘N’ verwijst enerzijds naar Namyang, het onderzoeks- en ontwikkelingscentrum van Hyundai in Korea. En anderzijds naar de Nürburgring, waar het Europese testcentrum van Hyundai is gevestigd.

Een wagen die uitgebreid is getest, zo blijkt. Want elke auto die deelnam aan de duurzaamheidstests, legde de ring zo’n 480 keer af. Ja, ook in natte omstandigheden. Zo simuleren ze in nauwelijks vier weken tijd, 180.000 kilometer aan extreme rijomstandigheden. Onder toeziend oog van Albert Biermann, ingenieur van de berichte BMW M-afdeling, werd de wagen tot in de puntjes afgesteld. Of die nu effectief goed rijdt? Wel, dat test ik vandaag uit!

Om de wagen optimaal te testen, reserveerde Hyundai het circuit van Zolder. Bij het ophalen van de wagen springt de ‘Cascading’ radiatorrooster onmiddellijk in het oog. Verder zijn de voor- en achterbumper agressiever gelijnd dan de brave i30 berline en werd de wagen voorzien van een zwart glanzende achterspoiler. De dubbele uitlaatpijp en het driehoekige derde remlicht versterken het dynamische karakter van deze sportieve hatchback. 18 of 19 inch velgen, vullen de grote wielkasten.

Kies je voor de Performance Pack, dan kan je enkel opteren voor de 19″ exemplaren met Pirelli P Zero-banden. Verder kan je de Performance direct herkennen aan de opvallende rode N-remzadels met grotere schrijfremmen. De i30 N is beschikbaar in verschillende koetswerkkleuren. Performance Blue is momenteel de meest gekende kleur. Een tint die subtiel verwijst naar de rallysport. Verder behoren wit, grijs, zwart en rood tot de mogelijkheden. En jawel, de testwagen is uitgerust in de laatstgenoemde kleur. Subliem, zeker in combinatie met de zwarte accenten.

Een sportiever stuur, een strakkere schakelpook, aluminium pedalen en stevige sportzetels. Binnenin dus geen grote verschillen met de standaard i30. Wat wel opvalt is dat het specifieke scherm van de N-modus heel wat personaliseerbare instellingen biedt voor onder andere de motor, de ophanging, de Rev Matching-functie van de transmissie, de uitlaatklank en de stabiliteitscontrole. Klanten kunnen kiezen voor ofwel het 5″-scherm ofwel het optionele 8″-touchscreen met navigatiesysteem. Wil je bagage meenemen, dan moet je wel rekening houden met de veerbar die achter de rugleuning zit, om de stijfheid van de carrosserie te vergroten.

De i30 N wordt aangedreven door een 2.0 liter grote turbomotor. Deze is verkrijgbaar in twee vermogensversies. Het Standard Pack levert 250 pk terwijl het Performance Pack 275 pk oplevert. Beide vermogensversies leveren een maximumkoppel van 353 Nm. Bij de krachtigste variant is er een overboost tot 378 Nm. De topsnelheid is begrensd op 250 km/u. Met 250 pk sprint je van 0 naar 100 km/u in 6,4 seconden, de 275 pk doet dat in 6,2 seconden. De motor stuurt zijn vermogen via een handgeschakelde zesversnellingsbak naar de voorwielen.

Alles op temperatuur, N-modus ingeschakeld. Let’s go! De N heeft geen enkele moeite met snel bochtenwerk, mede door het elektronisch gestuurde sperdifferentieel. Stuur je de voorwielen scherp in, dan voel je dat de achterkant netjes volgt. Nee niet nerveus, wel gecontroleerd. De indicator bovenaan het instrumentenbord geeft overigens het ideale schakelmoment aan. Schakelen gebeurd via kortere en forsere bewegingen. Het verslavendste van allemaal? Dat is tochwel het geluid. Knetteren wanneer je het gas loslaat, zware ploffen bij het opschakelen, fenomenaal! Al is dit pretpakket enkel beschikbaar bij de Performance versie. De Sound Generator bij de voorruit, die het uitlaatgeluid binnenin versterkt, is dan weer standaard bij elke i30 N.

Van zodra ik mij op het circuit van Zolder begeef, voel ik dat die Sport+ stand minder hard rijdt dan op de openbare weg. Voordeel, je kan nagenoeg alles naar eigen hand zetten via het Custom scherm. Wat ik hier vooral kan testen zijn de remmen. Deze zijn iets minder scherp dan ik had gehoopt, al kwam dat uiteraard door het intensief gebruik. Nog een leuke feature is de ‘Rev Matching’ functie die de motortoerentallen automatisch op elkaar afstemt bij het terugschakelen. Verkies je net als ik, om via het ‘heel toe’ principe te werken, dan kan je deze functie uitschakelen. Het verbruik van de Performance-versie kwam uit op 10 l/100 km. Dat ligt in dezelfde lijn als zijn concurenten.

Zowel op circuit als op de openbare weg stelde de i30 N mij op geen enkel moment teleur. Meer zelfs, de i30 leverde bakken plezier. En nu komt het! De basisversie begint bij 29.999 euro. De Performance Package kost je 33.999 euro. Kortom hier krijg je echt wel waar voor je geld. Als ik één tip kan meegeven, ga voor die Performance. Die biedt nog meer rijplezier. Daar draait het toch om? En dat alles gecombineerd met de praktische kanten van een standaard i30.

Hij is overigens nu al te bestellen. Zonder meerkost kan je opteren voor een speciale Thierry Neuville Edition. Let op, slechts 35 stuks beschikbaar. Waarvan reeds 1 is ingenomen door de master himself. Talloze personaliseringsmogelijkheden gekoppeld aan een hatchback die prestaties en functionaliteit voorop stelt. Tja, voor mij is het écht wel één van de leukste hot hatches van dit moment!

Delen

Volgend artikel

Reageer

error: Copyright 2021 NAFTE