Rijtest: Mercedes-AMG GLC 63 S

Rijtest: Mercedes-AMG GLC 63 S

Energiek, expressief en klaar voor hoge prestaties. Dat is waar de Mercedes-AMG GLC 63 S Coupé voor staat. Maar maakt het hem ook de échte alleskunner uit de Mercedes-AMG-familie?


AMG – de namen achter deze drie letters vormen de basis van de pijlsnelle ontwikkeling van een tweemansbedrijf tot het Performance-wereldmerk Mercedes-AMG. Het continue streven naar topprestaties, precisie en efficiëntie maakt bij AMG deel uit van de professionele eigenheid. Het merk zette dan ook reeds in 1999 een mijlpaal met de ML55. De toepassing van een high-performance motor in een SUV vormde de basis voor een compleet nieuw marktsegment. In 2017 volgde de komst van een middelgrote performance-SUV, de Mercedes-AMG GLC 63 S Coupé.

Van die hoge SUV een strak sturende sportwagen maken. Het is een prestatie die menig puristen niet voor mogelijk achten, al doen ze bij Mercedes wel een serieuze poging om hen de mond te snoeren. Want de coupéversie die ik ophaal is uitgerust met de krachtigste V8 die AMG in zijn middenklasse-SUV lepelt. Hoog tijd om te gaan testen!

Bij het ophalen merk ik op dat de GLC Coupé geen bijzonder grote auto is, maar hij ziet er wel zodanig gespierd uit dat hij vanop afstand kolossaal lijkt. De talrijke dynamische koetswerkaanpassingen versterken die illusie. Hiertoe behoort onder andere die AMG Panamerica-grille met verticale zwarte lamellen en de bredere voorbumper in jetwingdesign met grote frontsplitter. Door af te zien van dat fijn rooster is de koeltechniek nu zichtbaar. Een leuke eigenschap uit de wereld van de autosport die ervoor zorgt dat de GLC zich extra onderscheid ten opzichte van de andere uitvoeringen. De gespierde achterkant wordt gedomineerd door de brede achterschort, de diffusor en de dakspoiler. Twee zwart verchroomde dubbele eindpijpen sluiten het uitlaatsysteem af.

Mercedes-AMG GLC 63 S Coupé rear

Dankzij het Edition 1-pakket is hij onder andere voorzien van 21-inch mat zwarte lichtmetalen wielen met stevige laagprofielbanden. Ook het led-Intelligent Light System overtuigt. Een laag energieverbruik gekoppeld aan een lange levensduur. Al zorgt het systeem vooral voor beter zicht en meer veiligheid. In het donker kan de ‘Coming Home’-functie mij overigens begroeten met blauwe led-oriëntatieverlichting. Tja, elk detail, elke lijn benadrukt gewoon die onbedwingbare drang voorwaarts.

De look & feel van de autosport wordt doorgetrokken in het interieur. Het zwart nappaleer mixt de typische gele Edition 1 contrastsiernaden met een Performance-sportstuur in microvezel Dinamica met afgevlakte onderzijde en 12-uur markering. De AMG Performance-stoelen met geprononceerde zijkanten koppelen uitstekende ondersteuning aan een functionele ergonomie. Het geheel zit gewoon bijzonder knus en gezellig. Al blijft het sportieve karakter wel niet veraf, je kijkt namelijk uit op de welvingen van de hoge motorkap.

De coupé-vorm zorgt er wel voor dat het achterin niet zo royaal zitten is als vooraan. Versta mij niet verkeerd, je hebt meer dan plaats genoeg, al is het voor de groteren onder ons niet extreem ruim vertoeven. Die derde passagier laat je maar beter thuis, want er is slechts plaats voor vier. Over plaats gesproken, in de koffer kan zo’n 500 liter aan bagage. Met de zetels plat wordt dat zelfs 1400 liter.

Mercedes-AMG GLC 63 S Coupé interior

Tijd om die 4,0-liter V8-AMG-biturbomotor tot leven te roepen. Een luide brom ontwaakt het beest. De buren zullen het geweten hebben. Voor we maximale fun kunnen beleven laat ik alles eerst nog even op temperatuur komen. Je leest het goed, je kan deze AMG ook rustig rijden. Dankzij het head-up display krijg ik de belangrijkste informatie altijd in het zicht, zonder de ogen van de weg te halen. Via de centrale draaiknop zet ik het scherm open die mij meer informatie verschaft over het aantal kW en Nm. De GLC levert een maximaal vermogen van 510 pk met een koppel van respectievelijk 700 Nm. Een sprint van 0 naar 100 km/u duurt slechts 3,8 seconden. De elektronisch begrensde topsnelheid bedraagt 250 km/u. Met vijf rijprogramma’s, variërend van comfortabel en efficiënt tot extreem sportief zorgt AMG Dynamic Select voor onvergelijkbare rijervaringen. Na de E-Klasse van Mercedes-AMG wordt nu ook de GLC geleverd met vierwielaandrijving 4Matic+. De volledig variabele koppelverdeling over de voor- en achteras zorgt hierdoor voor een optimale tractie op elke ondergrond, tot in het grensbereik toe.

De wagen is ondertussen op temperatuur en ik nader het stoplicht. Snel switch ik het rijprogramma naar Sport+. De kleppentechnologie zorgt ervoor dat de V8-motorsound beter naar voor komt. Voet op de rem, het gas laten opkomen. Groen licht, GO! Als een bezetene raas ik er vandoor. De AMG Speedshift MCT-negentrapsautomaat met tussengas functie geeft geen enkele moeite. De acceleratie is op z’n zachtst indrukwekkend te noemen. Ook het afremmen is een fluitje van een cent. De keramische remschijven hadden niet de minste last van fading. Bij het verlaten van de bocht voel je dat het elektronisch differentieel tussen de achterwielen zijn werk doet. Al merk ik op dat het slimme aandrijfsysteem een lichte voorkeur heeft voor de achterwielen. Leuk, dat maakt het net allemaal wat speelser. Let wel, in korte bochten ontgaat het mij niet dat er toch een wagen van bijna twee ton de hoek om moet. Druk je de knop in om manueel te schakelen, dan kan je uiteraard profiteren van die heerlijke zware ploffen.

Maar goed, het bereikte resultaat gaat helaas wel ten koste van het ophangingscomfort. Zelfs in comfortstand is het nog steeds te hard. De door AMG ontwikkelde multilink-achteras met meer stijfheid onderscheid zich hiermee van de andere GLC’s. Bij een sportieve rijstijl heeft de V8 een onlesbare dorst. Tijdens de test noteerde ik een gemiddeld verbruik van zo’n 12,5 l/100 km.

De prijs voor een basismodel start vanaf € 100 914. Wil je dat Edition 1-pakket erbij? Dan moet je nog eens rekenen op een extra kost van €12 644. Koolstof-keramische remmen? Dat is dan nog eens €5000. Je hoort het, vanaf je opties begint aan te vinken dan gaat de prijs nog meer de hoogte in. Maar eerlijk, de motor die je ervoor in de plaats krijgt is niet te evenaren. En bovendien blijft hij ook gewoon praktisch in gebruik. Of hij de alleskunner is van de AMG-familie? Ongetwijfeld, al is de GLC 63 S zonder die onpraktische coupélijn misschien wel de échte winnaar.

Delen

Reageer

error: Copyright 2021 NAFTE