Rijtest: Porsche 993 RS

Rijtest: Porsche 993 RS

Midden jaren negentig werd deze iconische Porsche 993 Carrera RS gemaakt. Tot op vandaag wordt deze nog altijd geprezen als de ultieme en tevens laatste luchtgekoelde boxermotor.


Van deze iconische wagen zijn slechts 1050 exemplaren gebouwd. Het agressieve bumperwerk en de brede body maken de auto af. De spoiler op de achterkant zou je kunnen vergewissen met die van de 993 Turbo maar deze is toch wel iets slanker en lager.

2

Door de zware en sportieve koppeling rijd je in hogere toeren weg dan normaal. Na de eerste kilometers werd mij al snel duidelijk dat dit geen wagen is voor een rustig tourritje op zondagnamiddag. De RS sprint in vijf seconden van 0 naar 100 km/u en heeft een top van 277 km/u. Van zodra je boven de 3000 toeren zit ga je er als een speer vandoor.

De vertrouwde 3.6 van de Carrera werd vervangen door een 3.8. Het levert 301 pk bij 6500 tpm en een koppel van 355 nm bij 5400 tpm. En dat is héél wat voor een wagen die slechts 1240 kg weegt. Om dit gewicht te bekomen zijn onder andere lichtere onderdelen gemaakt en werd alle geluidisolatie ontdaan. De Carrera RS is ten opzichte van een gewone Carrera vier centimeter breder. Er zitten 993 Turbo remmen onder die aangeven dat in deze wagen wel wat snelheidspotentieel zit.

De prijzen schieten de laatste jaren overigens de hoogte in. De vraagprijs ligt nu rond de €250.000. Mocht je interesse hebben om deze wagen aan te kopen let dan goed op want veel van de RS’jes zijn als circuitauto’s ingezet en kennen derhalve een “kleurrijk” verleden. Er is tevens ook veel namaak op de markt wat mede te danken is aan het feit dat de auto in Amerika nooit een typegoedkeuring heeft gehad en daar dus veel normale Carrera’s werden omgebouwd naar RS.

Dit exemplaar stond te koop bij powercars in België en had slechts 30.000 km op de teller. Een echt pareltje dus!

Delen

Reageer

error: Copyright 2021 NAFTE