Rijtest: Škoda Octavia Combi RS

Rijtest: Škoda Octavia Combi RS

230 pk verpakt in de ruimste sedan uit de compacte middenklasse. Een combinatie die zorgt dat de Škoda Octavia Combi RS één van de snellere high-performance combi’s is van dit moment.


De afkorting RS werd door Skoda voor het eerst in gebruik genomen in 1974 en wordt sinds het jaar 2000 gehanteerd als benaming voor de sportieve topversies binnen het gamma. In die periode werd alweer de eerste generatie van de Octavia gelanceerd. Een gloednieuwe, eigentijdse gezinswagen op de markt brengen, dat was het doel dat Skoda voor ogen had. En met succes zo blijkt, want in 2013 werd alweer de derde generatie van de Octavia gelanceerd. Een model die ten opzichte van zijn voorgangers sterk was gegroeid. De wielbasis nam toe met bijna 10 cm, ook de lengte en breedte stegen exponentieel. Sinds enkele maanden staat de gloednieuwe facelift van de derde generatie bij de dealers.

De Octavia positioneert zich in het gamma tussen de kleinere Fabia en de luxe Superb. Een familieauto dus. Maar wat als je niet wil inboeten op vermogen? Een Audi RS6? Tja, daarvoor moet het budget al nét dat tikkeltje hoger liggen. En die kids jagen je immers al genoeg op kosten. Kortom een beperkte keuze. Na even zoeken zal je zoektocht je leiden naar de Skoda Octavia Combi RS. De ideale, maar toch nog snelle, familiewagen? Dat test ik vandaag uit!

Veranderingen aan de neus. Dat is het eerste wat opvalt bij het ophalen van de testwagen. Enkele koplampen hebben plaats gemaakt voor dubbele exemplaren, welke voorzien zijn van LED-techniek. De nog bredere luchtinlaten met honingraatstructuur ogen veel dynamischer. De sneeuwwitte carrosserie in combinatie met het Black Pack zorgen voor een smakelijk geheel. De achterkant wordt vooral gedomineerd door de brede reflectorstrip boven de diffusor en de typische trapeziumvormige uitlaten. De testwagen is uitgerust met fraaie 18 inch lichtmetaal velgen. Achter de tien spaken zitten de vuurrode remklauwen verstopt. Het verbaast me dat er geen zijskirts aanwezig zijn, jammer. Let wel, het geheel blijft er ten alle tijde sportief uitzien.

Wat verrassend is dat de badge niet RS vermeld maar wel vRS. Los van de verkoop in het Verenigd Koninkrijk heeft de badge nog een andere betekenis. De V van Victory verwijst naar de overwinning die Skoda van Ford heeft gehaald. Ford zag de RS-benaming namelijk als hun creatie, al hebben de rechters hier duidelijk anders over geoordeeld. Want met die vRS-badge wil Skoda er voor zorgen dat Ford die nederlaag niet te snel vergeet.

Binnenin onderscheidt de Octavia RS zich door het sportieve zwarte interieur. De sportzetels met geïntegreerde hoofdsteun bieden uitstekende zijdelingse steun. Het multifunctioneel sportstuur is overigens volledig geperforeerd, iets wat ik wel kan smaken. Verder zijn de deurgrepen verlicht, zijn de pedalen voorzien van een aluminium afwerking en dragen de drempelllijsten het RS-logo. De interieur kleuren kan je aanpassen via het fijne touchscreen. Een infotainmentsysteem die overigens doordacht is ontwikkeld. Alles zit met andere woorden op de juiste plek.

De inhoud van de bagageruimte bedraagt 610 liter. Als je de achterbank neerklapt kom je uit op zo’n 1740 liter. Verder is ook de been- en hoofdruimte achteraan meer dan voldoende. Ja, de kinderen zullen dus tevreden zijn!

Bij het starten van de motor klinkt de RS nogal gedempt. Laten we eerst wat in eco rondrijden. Kwestie van de wagen langzaam op temperatuur te brengen. Deze Octavia RS heeft een 230 pk sterke viercilinder TSI benzinemotor onder de kap. Het maximumkoppel ligt op 350 Nm. Er is keuze tussen een handgeschakelde zesversnellingsbak of een DSG-transmissie met dubbele koppeling. 0 naar 100 km/u duurt 6,7 seconden en de topsnelheid bedraagt 250 km/u. Het ESC stabiliteitscontrolsysteem met de Sport-stand en het elektronisch gestuurde VAQ sperdifferentieel maakt deel uit van de standaarduitrusting. Ik zet de rijmodi naar sport. Van zodra ik de snelheid opdrijf voel ik dat de elektronisch sper, zeker in bochten, geen overbodige luxe is. De hoeveelheid slip kan pakweg op één van de voorwielen tot wel honderd procent beperkt worden.

Wanneer ik plankgas geef, lijkt het alsof de voorbanden snel tractie verliezen. Zeker in regenweer moet je het gas voldoende doseren, anders ga je in de bochten vooral rechtdoor. Al is dat gevoel snel voorbij van zodra ik opvoeg op de snelweg. Rechtdoor is de Skoda Octavia RS best snel. En andere weggebruikers zijn zich er niet van bewust dat je dergelijke pk’s onder de motorkap hebt. Tot het punt waar jij van hen kan wegsprinten. Heerlijk toch? Dat brengt zo een glimlach op je gezicht. Wil je ook bij regenweer de snelheid opdrijven dan kan je opteren voor een Octavia RS met vierwielaandrijving. Let op, deze is wel een stuk duurder!

Van zodra je 5.000 toeren bereikt dan komt er al wat leuker geluid uit de RS. Al moet ik hier wat relativeren want het geluid is enigszins nep. De beleving wordt deels door de Sound Generator gestuurd en is dus artificieel. Leuk puntje aan de RS is dat je ook zuinig kan rijden. In Eco kwam ik uit op 5,5l/100 km. Mooie cijfers dus! Ben je van plan om héél wat kilometers af te leggen? Dan kan je beter opteren voor de RS diesel.

Los van het feit dat de Octavia RS niet van natte voeten houdt, ben ik fan. Het blijft in de eerste plaats nog altijd een familiewagen, waarmee je wel véél sneller op je bestemming zal geraken. Een basis RS heb je al vanaf €33.470. Van zodra je de opties begint aan te vinken stijgt de prijs navenant. Zo kwam de testwagen uit op €43.985. Comfortabel, praktisch, snel en toch zuinig. Korter kan ik de Octavia RS niet samenvatten. Een aanrader!

Delen

Reageer

error: Copyright 2021 NAFTE