Audi e-tron GT (2021)

Audi e-tron GT (2021)

Het begin van een nieuw tijdperk! Maak kennis met de Audi e-tron GT quattro en Audi RS e-tron GT. Twee volledig elektrische Gran Turismo’s van de toekomst die expressief design combineren met een krachtige aandrijving en een dynamisch rijgedrag. 


De vloeiende designtaal, die we kennen van de Prologue concept car uit 2014, trekt zich door van de koplampen (optioneel verkrijgbaar met laserlicht) tot de grote diffusor aan de achterzijde. Ja, de volledige koetswerklijn is bijzonder aerodynamisch, waardoor de weerstandscoëfficiënt slechts 0,24 bedraagt. De elektronisch aangestuurde achterspoiler en de luchtinlaten dragen bij aan het gestroomlijnde karakter en helpen bij het realiseren van een ruime actieradius.

Ook binnenin straalt het ruime en comfortabele interieur een nieuwe vorm van sportiviteit uit. Tussen de standaard sportstoelen bevindt zich een brede en ruime middenconsole waarbij het centrale deel naar de bestuurder is gericht. De Virtual Cockpit Plus en het in een pianozwarte behuizing gevatte MMI display dragen bij aan een cleane uitstraling.

De e-tron GT heeft een 238 pk sterke elektromotor op de vooras en een 435 pk sterke motor op de achteras. Het systeemvermogen bedraagt 476 pk en in Boost-modus is dat zelfs 530 pk. Het maximale koppel bedraagt 630 Nm. In Boost-modus duurt een acceleratie van 0-100 km/u 4,1 seconden. De topsnelheid van de e-tron GT bedraagt 245 km/u. Dankzij een 456 pk sterke elektromotor op de achteras heeft de RS e-tron GT een systeemvermogen van 598 pk (646 pk in Boost-modus) en een koppel van 830 Nm. Een sprint van 0-100 km/u neemt bij dit model slechts 3,3 seconden in beslag. De (begrensde) topsnelheid bedraagt 250 km/u. De razendsnelle acceleraties zijn mede te danken aan de tweetraps transmissie.

Doordat elke as over een eigen elektromotor beschikt, hebben de e-tron GT-modellen quattro vierwielaandrijving met volledig variabele aandrijfkrachtverdeling. In ‘efficiency-modus’ zijn de GT’s voorwielaangedreven, maar zodra de omstandigheden dat vereisen (gladheid, vraag naar vermogen) komt de achterwielaandrijving er automatisch bij. Als de bestuurder dan weer het pedaal loslaat, gaan de e-tron GT-modellen ‘zeilen’ voor maximale efficiency.

Het lithium-ion batterijpakket (85 kWh netto capaciteit) is in de wagenbodem geplaatst. Dat draagt bij aan een laag zwaartepunt, een ideale gewichtsverdeling (circa 50:50) én de crashbestendigheid van de e-tron GT. Het accupakket verleent een actieradius van 488 kilometer volgens WLTP. Laden kan op vele manieren: van 11 kW wisselstroom (AC) tot 270 kW gelijkstroom (DC). In het laatste geval volstaat 5 minuten voor 100 kilometer extra reikwijdte. Het laden van 5-80% duurt onder ideale omstandigheden nog geen 23 minuten.

En voor de liefhebbers van geluid heeft Audi de e-tron sport sound ontwikkeld. Speciale luidsprekers die zowel binnen als buiten een speciale, herkenbare sound afspeelt. Het volume is via Audi drive select in te stellen. De Audi e-tron GT quattro is verkrijgbaar vanaf 102.900 euro en de Audi RS e-tron GT kost je minstens 143.200 euro.

Delen

Reageer

error: Copyright 2021 NAFTE