Nieuwe Audi SQ5 (2020)

Nieuwe Audi SQ5 (2020)

Na de update van het “standaard” model heeft nu ook de sportieve Audi SQ5 (2020) recht op een facelift. Helaas verliest de turbodiesel wel 6 pk door de strengere emissienormen.


Het scherpere ontwerp van de Audi SQ5 onderlijnt het sportieve karakter van de SUV. Vooraan geven de verticale vinnen meer structuur aan de buitenste luchtinlaten. Het achthoekige Singleframe-radiatorrooster valt op zijn beurt op door de grote honingraatmotieven. Led-matrixkoplampen maken het plaatje compleet. Maar ook achteraan zijn het de intelligente OLED-achterlichten die in het oog springen. Opvallend, er zijn geen valse trapeziumvormige sierstukken meer te bespeuren. Wel dubbele uitlaatpijpen met een opgepoetste soundtrack via een actuator.

De SQ5 wordt aangeboden met een zwart of donkergrijs interieur. De elektrisch verstelbare sportstoelen met geborduurde S-logo’s zijn tevens verkrijgbaar in drie bekledingen. Standaard wordt een combinatie van leder en synthetisch leder aangeboden, terwijl als optie een materiaalcombinatie van leder en Dinamica met S-borduursel verkrijgbaar is. De inzetstukken zijn standaard in geborsteld aluminium uitgevoerd.

De drieliter-V6 met mildhybride 48V-ondersteuning levert een vermogen van 341 pk (voorheen 347 pk) en een koppel van 700 Nm. Een sprintje van 0-100 km/u neemt slechts 5,1 seconden in beslag. De elektronisch begrensde topsnelheid ligt op 250 km/u. Die kracht wordt doorgegeven via een achttraps tiptronic, die sneller en comfortabeler schakelt. De zuigers van de zelfontbrander zijn overigens niet langer gemaakt van aluminium maar van gesmeed staal. Dat nieuwe materiaal vermindert warmteverliezen. Verder is ook de intercooler gewijzigd. Daar helpt het ingekorte inlaattraject om sneller druk op te bouwen.

Quattro-vierwielaandrijving is uiteraard opnieuw van de partij. Een sperdifferentieel en luchtvering zijn dan weer optioneel verkrijgbaar. De herwerkte Audi SQ5 TDI wordt gebouwd in de Mexicaanse fabriek van San José Chiapa en komt in december op de Belgische markt. De basisprijs ligt op 72.600 euro.

Delen

Vorig artikel

Reageer

error: Copyright 2020 NAFTE