Rijtest: Mercedes-AMG E63 S (2021)
De vernieuwde Mercedes-AMG E63 S is dynamischer, eleganter en luxueuzer dan ooit tevoren. En door zijn Jekyll and Hyde karakter kan hij in een oogwenk veranderen van een standaard E-Klasse naar een brute krachtpatser.
In 1986 kwam Mercedes-Benz op de proppen met “The Hammer”. Een 300 E die was uitgerust met een 5,6-liter V8-motor goed voor 360 pk en 510 Nm. De topsnelheid lag toen al op 303 km/u. Nieuwe generaties van de E-Klasse AMG volgden en ze werden steeds krachtiger en efficiënter. Het laatste wapenfeit is de E63 S 4MATIC+. Want bij een hoog prijskaartje hoort tegenwoordig ook een lange type-aanduiding.
Aan de voorzijde zijn het de hertekende Multibeam LED lichtblokken, de nieuwe frontsplitter en gemodificeerde luchtinlaten die meteen opvallen. De gespierd ogende wielkasten zijn tevens 27 millimeter breder en bieden ruimte aan de optionele matzwarte 20″ velgen en keramische remschijven. Achteraan springen de nieuwe vlakkere achterlichten met twee secties in het oog. Ze lopen door in de achterklep, waar ze visueel verbonden worden met een sierstrip in hoogglans chroom aan de bovenzijde. Andere opvallende zaken zijn natuurlijk de aangepaste achterbumper met vier uitlaatpijpen en de spoilerrand op de achterklep.
Het kleurenpalet is tevens uitgebreid met de komst van deze Brilliant Blue magno introductiekleur. Die was tot nu toe enkel voorbehouden voor de AMG GT’s. Andere nieuwe kleuren zijn het Graphite Grey metallic en Cirrus Silver metallic. Het optionele AMG nightpakket zorgt ervoor dat de buitenspiegelbehuizingen, de raamomlijstingen, de inzetstukken in de side skirts en de sierelementen in de voor- en achterbumper zijn uitgevoerd in hoogglans zwart. Ook de zwarte uitlaatsierdelen maken deel uit van dit pakket.
In het interieur word je verwelkomt door de luxueuze materialen en de nieuwste generatie van het MBUX-infotainmentsysteem met touchscreen en touchpad. De twee displays voor het combi-instrument en de multimediadisplays gaan visueel samen onder één gemeenschappelijke glazen afdekplaat en vormen zo de widescreen cockpit. Bij het S-model zijn dat overigens standaard 12,25 inch schermen. De baanbrekende spraakbesturing, die met de woorden “Hey Mercedes” wordt geactiveerd, behoort ook tot de standaarduitrusting en werd tevens efficiënter.
Het AMG Performance stuurwiel is uitgevoerd met drie spaken en is aan de onderzijde afgevlakt. De gegalvaniseerde schakelpaddles links en rechts zijn iets groter geworden en zitten iets lager voor meer bedieningsgemak. Alle achtcilinder modellen zijn standaard voorzien van lederen stoelbekleding, nappa lederen afwerking voor het dashboard en veiligheidsgordels in kristalgrijs. Naast de geborstelde AMG sportpedalen met rubberen noppen accentueren dorpelpanelen en zwarte vloermatten met ‘AMG’-belettering de sportieve look. Wil je het interieur verder individualiseren? Dan is er nog een breed scala aan hoogwaardige interieurafwerkingselementen beschikbaar.
Bij het starten wordt de V8 ingetoomd door de Comfort-modus waardoor je bijzonder discreet kan vertrekken. Handig! Al na de eerste kilometers merk ik op dat de automaat bijzonder soepel schakelt en vlot door de verzetten gaat. Om het verbruik te drukken schakelt de V8 regelmatig de helft van zijn cilinder uit. Nee, dat merk je niet, tenzij je kijkt naar de indicatie op het dashboard. Deze 4,0-liter V8-biturbomotor levert als vanouds 612 pk en heeft een maximumkoppel van 850 Nm. Een sprintje van 0-100 km/u neemt slechts 3,4 seconden in beslag. Topsnelheid? 300 km/u. Het vermogen wordt met een AMG Speedshift MCT 9G versnellingsbak overgebracht naar de vier wielen.
Aan het rood licht activeer ik de “Race Start”-modus. Bij het vloeren van het gaspedaal schiet de E63 S er als een bezetene vandoor. Buitenaards! En al even indrukwekkend zijn de hernemingen. Moeiteloos schud je die uit je mouw en dat in een auto van net geen twee ton en vijf meter lang. Je moet al van het kaliber Audi RS6 of BMW M5 Competition zijn om met gelijkaardige cijfers uit te pakken. Sturen is gewoon gaan in deze auto. Bij een scherpe bocht voel je dat de mastodont écht leeft en beweegt terwijl je al spelend met het stuur en het gas de grenzen kan opzoeken. Maar goed, zolang ik die driftmodus niet inschakel heeft provoceren geen zin. Subtiel voel je de voorwielen in actie schieten en die sleuren je zonder pardon de bocht uit, en dat zonder onderstuur. Volgas, de koolstof-keramische remmen dichtsmijten, wiebelend het begin van de volgende bocht vinden, insturen, herhalen. Verslavend is het, net als het geluid wanneer de motor als een bezetene door de toeren raast!
Het échte potentieel van deze E63 S kan je in Vlaanderen moeilijk tot amper benutten gewoon omdat de limieten zo ver liggen (lees: rijbewijs kwijt bij het minste gas). Het is pas op een circuit of op een stuk vrij Duitse Autobahn waar hij écht tot leven komt. En ook daar zal de auto op geen enkel moment riskant of onveilig aanvoelen. Want deze Mercedes heeft alles altijd en overal onder controle! Tijdens de test lustte de E63 S een goeie 14l/100 km aan benzine. Maar dat kan makkelijk twee keer zo veel worden als je continue op de limiet rijdt of pakweg 4 liter minder wanneer je hem in alle rust in Comfort-modus naar huis rijdt.
De Mercedes-AMG E63 staat in de catalogus vanaf 116.644 euro. Daarvoor heb je de versie met 571 pk. Voor de E63 S met 612 pk betaal je 123.299 euro. Ongetwijfeld is dit de allerlaatste E-Klasse AMG die geen beroep moet doen op een half-elektrische aandrijving. Dus beste liefhebber, zoek jij de ultieme mix tussen bruikbaarheid en gekte? Haast je dan, voor het te laat is!