Rijtest: Audi S3 Sportback (2021)

Rijtest: Audi S3 Sportback (2021)

De nieuwe Audi S3 Sportback (2021) is de bruggenbouwer tussen de standaard A3 en toekomstige RS3. Het model koppelt dan ook op een beschaafde manier prestaties aan gebruiksgemak.


De eerste generatie S3 kwam op de markt in 1999. Inmiddels zijn we ruim twintig jaar verder en is het model aanbeland aan de vierde generatie. Het recept, elegante looks combineren met luxe, veel power en de alombekende Quattro-vierwielaandrijving, bleef al die jaren gelukkig overeind.

Maar eigenlijk kan je deze nieuwe S3 eerder beschouwen als een stevige doorontwikkeling in plaats van een fundamenteel nieuw model. Want hij neemt het MQB-platform van zijn voorganger over die grotendeels ongewijzigd is gebleven, en ook de aandrijflijn blijft in de basis identiek. Uiteraard zijn wel het koetswerk en interieur volledig nieuw.

Audi S3 2021

De kracht van een Audi S3 Sportback? Anoniem door het verkeer laveren. Want veel leaserijders rusten hun A3 uit met het S Line-pakket waardoor je aan de voorzijde nagenoeg geen verschil ziet. Achter kun je de S3 gelukkig wel eenvoudig spotten dankzij de twee dubbele uitlaatpijpen links en rechts. Het dynamische karakter wordt extra in de verf gezet door het Tangorood gecombineerd met de Shadow Look en rode remklauwen. Standaard rol je op 18-duimsvelgen, 19-duims velgen staan op de optielijst.

Achter zijn dieper uitgesneden en rondere bumpers heeft hij tevens ook aan body gewonnen. Vergeleken met zijn voorganger is hij even hoog, maar wel 30mm langer en evenveel breder. Het koetswerk ligt dan weer 15mm lager bij het asfalt. Optioneel is het S Sportonderstel leverbaar met adaptieve dempers.

Audi S3 interior

Ook binnenin is het verschil tussen de A3 en S3 minder groot. Neem de wat lager gemonteerde sportstoelen met ruitvormig stikpatroon weg en je vergeet dat je met de sportversie te maken hebt. En dat ronde stuur, dat vervang je beter door het optioneel afgeplatte sportcontourstuur. Standaard krijg je overigens een digitaal instrumentenpaneel, al laat Audi je wel extra bijbetalen voor de Virtual Cockpit. Bij de derde generatie S3 verdween het navigatiescherm in het dashboard. Dat is bij de vierde generatie helaas veranderd. Het 10,25-duims digitaal scherm zit nu lager en blijft ook op z’n plaats zitten. Het herkent handgeschreven letters en biedt akoestische feedback.

Het kleine pookje dat zijn intrede heeft gemaakt met het MQB Evo-platform vinden we er opnieuw terug. Wil je zelf schakelen, dan ben je nu steeds op de schakelpeddels aangewezen. Maar goed, zoals we van Audi gewoon zijn is het interieur bijzonder strak en stijlvol aangekleed. En dan is er nog de bagageruimte van deze Sportback. Dat varieert van 325 liter tot 1145 liter afhankelijk van de positie van de achterbank.

Met een korte druk op de rood omrande startknop ontwaak ik de motor die met een licht dreigende bastoon van zich laat horen. Al na de eerste kilometers merk ik op dat de S3 op geen enkel moment nerveus of opdringerig wil overkomen. Maar aan de directe reactie op het gaspedaal kan je wel al goed voelen wat het model in zijn mars heeft. De 2.0 TFSI viercilinder met turbo is opnieuw goed voor 310 pk en 400 Nm. Die vierpitter is standaard gekoppeld aan de S Tronic-versnellingsbak met zeven verzetten en aan de Quattro-vierwielaandrijving met centraal differentieel. Een sprint van 0-100 km/u neemt slechts 4,8 seconden in beslag en hij is begrensd op 250 km/u.

Hoog tijd om het gaspedaal dieper in te trappen. Dynamic-stand aan en de transmissie in Sport en de auto laat moeiteloos zijn 310 pk los op alle wielen. Het blijft fascinerend om zien hoe techniek het vermogen perfect kan omzetten naar maximale prestaties. De tractie valt nooit op een fout te betrappen. Zelfs niet als je volgas een bocht uitkomt. De stabiele koets en het fenomenale grip zorgen ervoor dat je steeds een hoog tempo kan aanhouden. Wat wel opvalt is dat bij een tussensprint de turbo veel tijd nodig heeft om een volledige druk op te bouwen. En soms is ook de zeventraps transmissie met dubbele koppeling niet altijd bij de les. Zelf schakelen met de flippers aan het stuur is de remedie.

Het geluid van de viercilinder wordt tevens digitaal versterkt, want helaas versmoren de partikelfilters en katalysatoren het geluid van buitenaf. Aan de pomp kwam ik op een gemiddeld verbruik uit van 9l/100 km, waarbij er zowel rustig als dynamisch is gereden. Maar goed, in de nieuwe S3 kan je hard gaan, héél hard maar dat gebeurt steeds rationeel en vrij beheerst. Het mag duidelijk zijn dat comfort en gebruiksgemak dus bovenop staat. En dat is volgens mij exact de bedoeling van Audi. Rij je nu een standaard A3 en zoek je dezelfde kwaliteit maar met meer snelheid? Dan zit je bij deze S3 goed. Wil je een meer hardcore beleving? Wacht dan nog even op de nieuwe RS3.

Audi slaat hiermee een andere weg in dan pakweg Volkswagen met de Golf GTI die tegenwoordig de achterkant kan laten uitbreken. Of neem nu de Golf R, met ongeveer dezelfde aandrijflijn als de S3, die heeft zelfs een driftmodus. In België begint de prijs van de S3 Sportback bij 47.500 euro terwijl de S3 Berline in de catalogus staat voor 48.600 euro.

Delen
1 Comment
    • De meyer jan
    • 08/06/2023
    • Reply

    Toerental vrij hoog bij de nieuwe S3 bij koude start blijft het toerental de eerste 5 a 6 km zeker 1500 toeren dus grootverbruik !!
    Toerental komt niet onder de 1000 toeren bij stilstand ! Tenzij hij inde N stand word geplaatst zakt hij naar 800.
    Digitale cokpit vind ook regelmatig zijn entertainment niet en.blijft maar zoeken ???

Reageer

error: Copyright 2021 NAFTE