Rijtest: Maserati Levante S

Rijtest: Maserati Levante S

Een adembenemende lijn, een aantrekkelijk interieur en een krachtige V6-biturbo van 430 pk. Het is duidelijk dat de Maserati Levante S de concurrentie wil aangaan met de Porsche Cayenne. 


Vandaag de dag verwacht de markt dat je als sportwagenmerk een SUV kan aanbieden. In 2016 presenteerde het Italiaanse merk Maserati reeds de Levante. Het model moest de productieaantallen verveelvoudigen en ook de winst gelijkmatig omhoog krikken. En met succes zo bleek, want inmiddels schrijft het ongeveer de helft van alle Maserati-verkopen op zijn naam. Je kan het in feite vergelijken met wat de Cayenne bij Porsche voor mekaar kreeg. En het is ook die Cayenne die meteen de directe concurrent vormt van de Levante, al doen de BMW X5, Range Rover Sport of Mercedes GLE uiteraard niet onder.

Maserati benoemt zijn auto’s steeds naar natuurlijke luchtbewegingen. In 1963 begon dat reeds met de legendarische Mistral. Daarna kwamen de Ghibli, Bora en Khamsin. De Levante wil vooral verwijzen naar de rustige Mediterrane wind die kan omslaan naar een hevige storm. Ik ben vooral benieuwd of Maserati deze karaktereigenschappen kan accentueren in het vernieuwde model. Hoog tijd dus om dat te gaan testen.

Maserati-Levante-S-achterkant

Bij het ophalen moet ik toch twee keer kijken. Nee, de Italianen noemen het geen facelift maar een modeljaarupdate. Je merkt het vooral aan de nieuwe aerodynamisch geoptimaliseerde bumpers. Al is het vooral de agressief ogende grille met drietand die steeds de aandacht wegneemt. De nieuwe Matrix LED-koplampen dragen niet alleen bij aan de opvallende uitstraling, ze staan ook in voor extra veiligheid en gemak. Het gestroomlijnde geheel vloeit naadloos over naar de achterkant. Daar zijn het de twee dubbele einddempers die meteen opvallen.

Je ziet het niet maar de Levante is nagenoeg vijf meter lang en bijna twee meter breed. Overigens is de carrosseriekleur ‘Blu Nobile’ nieuw. Een opvallende kleur die alsnog klassevol overkomt. Tevens kan je opteren voor twee uitvoeringen, de op luxe gefocuste GranLusso en de meer sportief georiënteerde GranSport. De testwagen kreeg het laatstgenoemde pakket mee. Reken dus op zwarte accenten, een sportieve achterspoiler en rode remklauwen. De matte 21″ Helios velgen maken het plaatje compleet.

Bij het openzwaaien van de frameloze deuren verschijnt een glimlach op mijn gezicht. Het interieur is afgewerkt zoals enkel Italiaanse ontwerpers dat kunnen. Fraai beklede sportstoelen, sierdelen in hoogglans koolstofvezel en een elektrisch verstelbaar sportstuurwiel met schakelpaddles. Grote wijzerplaten voor de toerenteller en de snelheidsmeter domineren de boordinstrumenten. Let wel, het dashboard oogt vrij hoog terwijl de zit relatief diep is. Dat zorgt ervoor dat de Levante groot en machtig aanvoelt.

Maserati-Levante-S-interieur

Het 8.4″ infotainmentsysteem functioneert zoals het hoort en biedt ondersteuning aan zowel Apple CarPlay als Android Auto. Maserati gaat echter niet mee met de trend om knoppen te vervangen door beeldschermen. Nagenoeg overal zijn er wel bedieningselementen te vinden. Gelukkig is de indeling ervan logisch opgebouwd. De versnellingspook is tevens makkelijker te bedienen dan die van zijn voorganger. En de draaiknopbediening is een toegeving aan voormalige klanten van Audi, BMW en Mercedes. Zowel voor- als achterin is er meer dan genoeg ruimte voorhanden. Maar ondanks de grote buitenmaten slikt de koffer slechts 580 liter, wat vrij weinig is voor een SUV van dit kaliber. Bagageruimte uitbreiden kan via de in twee delen neerklapbare achterbank.

Bij het starten van de motor bulderen de 430 Italiaanse paarden zich bijeen. Of het asociaal is? Helemaal niet. Want bij het voorbijrijden steken de mensen hun duimen al volop de lucht in. Langzaam breng ik de 2100 kg wegende auto op temperatuur. Deze wordt tevens aangedreven door een enorm krachtige 3.0 liter V6 benzinemotor. In de basis is dit een Ferrari-V8 met twee cilinders minder. Het geheel is goed voor 430 pk en 580 Nm. De achttraps-versnellingsbak zorgt ervoor dat het vermogen met precisie wordt overgebracht. Een sprint van 0 naar 100 km/u neemt slechts 5,2 seconden in beslag. De topsnelheid ligt op 264 km/u.

De verschillende rijmodi zorgen ervoor dat je comfortabel kan cruisen of sportief kan doorrijden. Zeker in sportmodus klinkt de V6 hemels. Bij het oprijden reageert de Levante bijzonder snel op het gaspedaal en voelt hij ook veel lichtvoetiger aan dan z’n gewicht doet vermoeden. Nog een druk op de knop en je zet ook het onderstel in de sportstand. De Q4-vierwielaandrijving is tevens nog steeds van de partij. In normale omstandigheden stuurt hij 100 procent van het koppel naar de achterwielen. Is het grip zoek, dan pas betrekt hij de voorwielen er bij. Het geheel wordt standaard aangevuld met een zelfsper en vectoriële koppelverdeling via de achterremmen.

Vooraan kreeg de Levante een ophanging met dubbele driehoeken, achteraan vormt de vijfarmige multilink de basis. Tegenwoordig niet meer weg te denken zijn de tal van rijhulpsystemen, al deed de botsingdetectie iets teveel zijn best. Zonder de minste aanleiding waarschuwde het systeem mij met een oorverdovend volume voor een mogelijke aanrijding. Maar goed, even terugschakelen en het lijkt wel alsof je door de geluidsbarrière gaat. Veel bruter dan gelijk welke AMG, M of RS. Het geluid in de hogere toeren maakt een deel van de charme uit van deze auto. Het gemiddelde testverbruik klokte ik af op een kleine 13l/100 km. Gelukkig is er een eco-knop, die de motor wat gezapiger in de omgang maakt en het onderstel zachter afstelt. Wil je nog meer veercomfort? Dan kan je de grondspeling vergroten. Dat is dus niet alleen handiger in het terrein.

Bij het merk met de drietand wordt er dus vooral op karakter gespeeld. Op papier moet hij misschien de Cayenne voor laten gaan, maar als het om rijplezier gaat wint deze flamboyante Italiaan nagenoeg altijd. Wat kan dan nog roet in het eten gooien? Ja, de prijs helaas. De Levante S GranSport start vanaf €106850. Een pak geld, en dat is meteen ook de reden waarom je hem in België te weinig ziet/hoort. Maar voor wie dit geen probleem is, krijgt er wel een scheut Italiaanse flair en verfijning voor in de plaats.

Delen

Volgend artikel

Reageer

error: Copyright © 2019 NAFTE