Rijtest: Mercedes C300de Break (2020)

Rijtest: Mercedes C300de Break (2020)

Je bent een notoire veelrijder en op zoek naar een fiscaal interessante plug-in? Dan is de Mercedes C300de Break mogelijk iets voor jou. Het model combineert namelijk een elektromotor én… een dieselmotor.


Op erg korte tijd heeft Mercedes-Benz zijn volledige gamma “geëlektrificeerd”. Van een premium plug-in hybride kijken we anno 2020 dan ook niet meer op. Tenzij dat model is uitgerust met een dieselmotor! En dat is waar de C300de zijn klemtoon wil leggen naar zelfstandigen en ondernemers toe.

In feite is de C300de de vervanger van de C350e benzinehybride die eind 2015 op de C-Klasse geïntroduceerd werd. Mercedes beweert namelijk dat hun moderne dieselmotoren amper nog NOx uitstoten en minder CO2 de lucht in blazen dan een benzine-alternatief. Elektrische back-up zorgt ervoor dat je toekomstgericht nog steeds steden kan binnen rijden zonder problemen. Want dankzij die elektromotor kan je in theorie emissievrij door de stad zoemen.

Het dieselverhaal wist meteen ook één van de grote pijnpunten bij de klassieke plug-ins. Die concurrenten op benzine durven, eenmaal de accu leeg is, dorstig voor de dag te komen. En dat is ook wel logisch, want ze moeten de gehele elektrische aandrijflijn meezeulen die al snel enkele honderden kilo’s weegt.

Mercedes C300de 2020

Een C300de terugvinden op een parking, dat leek mij geen gemakkelijke opgave tussen al die grijze en zwarte modellen. Maar gelukkig was ik fout, want de C300de was voorzien van de designo Hyacintrode koetswerkkleur. Héél knap! Bij deze C-Klasse staat de drang om vooruit te komen letterlijk op zijn gezicht geschreven. De slanke, naar beneden smaller wordende D-stijl draagt bij aan dat sportieve karakter.

De obligatoire EQ Power badge en de extra laadklep achteraan zijn de enige details die prijsgeven dat het hier om een plug-in gaat. Vergeet vooral het blitse AMG Line pakket (meer specifiek de Sport Edition uitvoering) niet aan te vinken. In combinatie met het nightpakket wordt de atletische vormentaal hiermee maximaal benadrukt. Ideaal voor individualisten die expressief design waarderen en niet in de zoveelste “lease spec” willen rijden.

In het interieur vallen de volledige digitale instrumenten en grote displays meteen op. Nee, het zijn nog geen vlakke glasplaten maar het geheel blijft er wel bijzonder elegant uitzien. Verder valt ook het nieuwe stuurwiel met touch control-buttons op. Het geheel is omgeven door leder Artico en microvezel Dinamica. Het infotainmentsysteem heeft geen touchscreen en dat is jammer zeker in combinatie met Apple CarPlay. Maar goed de verduisterde ramen, het opensporig essenhout voor de middenconsole, de sfeerverlichting, het panoramische schuifdak en het Burmester® surround sound system zijn maar enkele van de zaken die aantonen dat het écht wel goed vertoeven is in deze C300.

Dat er bij de ontwikkeling van deze generatie C-Klasse Break geen rekening werd gehouden met een plug-in hybride aandrijflijn wordt al snel duidelijk bij het openen van de koffer. De batterij heeft een enorm negatieve impact op het volume daarvan. Het centrale grote blok die 10 centimeter hoog is neemt 145 liter aan plaats in. Zelfs boodschappen meenemen wordt op die manier een uitdaging. Gelukkig is de achterbank wel nog neerklapbaar waardoor er toch nog 1335 liter aan kofferruimte beschikbaar is.

Mercedes C300de interieur

Tijd om te gaan rijden! De C300de omvat de welgekende 2.0-liter viercilinder turbodiesel van 194 pk en 400 Nm gekoppeld aan een negentrapsautomaat. De elektromotor is goed voor zo’n 122 pk en 440 Nm waardoor het gecombineerd vermogen uitkomt op 306 pk en 700 Nm. Een sprintje van 0-100 km/u neemt slechts 5,7 seconden in beslag. De topsnelheid ligt op 250 km/u. Het extra gewicht die deze C-Klasse meesleurt heeft dus geen invloed op de uitstekende prestaties en schaadt tevens de wegligging of het comfort niet.

Al na de eerste kilometers is het duidelijk dat dit model nog steeds een toonbeeld is op gebied van rijcomfort. Alle oneffenheden in het wegdek worden nauwkeurig weggefilterd door de ophanging. Maar als veelrijder wil je natuurlijk weten hoe ver je met deze C300 geraakt. Met een volle dieseltank kwam ik uit op zo’n 1100 kilometer. De elektrische aandrijving is goed voor ruwweg 30 kilometer aan range. Alles hangt af van hoe hard jij je rechtervoet in bedwang kan houden. Want de combinatie van het elektrische en dieselvermogen zorgt voor pittige prestaties en fenomenale hernemingen. Dat is uiteraard te danken aan het megakoppel van 700 Nm.

Het is duidelijk dat je deze C300de Break dus best systematisch aan de stekker hangt. Dat kan aan een 230V stopcontact maar evengoed ook aan een publieke laadpaal of Wallbox. Dit vernieuwde model profiteert overigens van een krachtigere interne lader (7,4 kW ipv 3,6 kW voordien) waardoor je dus een pak sneller kan laden. Aan het klassieke stopcontact (2,3 kW) +- 6uur, en in minder dan anderhalf uur aan een Wallbox van 7,4 kW. Een eigen laadpunt thuis of op het werk hebben is dus geen overbodige luxe.

Het gemiddeld verbruik van een standaard traject (50 kilometer) lag op amper 3,5 l/100km aan diesel en 23 kWh/100 km aan elektriciteit. Uiteraard steeds vertrekkend met een volle batterij. Na een kleine 500 kilometer prijkte er nog steeds 800 km rijbereik op het dashboard. Zelfs als de batterij leeg is blijft het verbruik rond de 6 l/100 km diesel en 3 kWh/100 km aan elektriciteit.

De meest toegankelijk C180d Break is er vanaf 37.631 euro. Voor een C220d betaal je minstens 45.496 euro. Deze C300de Break begint op zijn beurt pas bij 54.208 euro. De geteste versie kwam uit op 73.150,55 euro. Je zou als zelfstandige dan kunnen denken, ben ik niet beter af met die C220d Break? Wel, nee! Met 123 g/km CO2 is dat model een pak minder fiscaal aantrekkelijk. De C300de Break heeft slechts 33 g/km CO2. Dat zorgt voor een totale vrijstelling van BIV en verkeersbelasting in Vlaanderen (tot eind dit jaar) en een fiscale aftrekbaarheid van 100% in combinatie met een bijzonder lage belasting op het voordeel alle aard. Los van de opoffering aan koffervolume is deze zuinige, dynamische en fiscaal interessante C-Klasse dus een absolute topper!

Delen

Vorig artikel

Reageer

error: Copyright 2020 NAFTE