Rijtest: Porsche 911 GT3 RS

Rijtest: Porsche 911 GT3 RS

De nieuwe 911 GT3 RS is een echte circuit jongen die aangepast is om op de openbare weg te rijden. Lichter, krachtiger en sneller dan ooit tevoren. 


Deze Porsche 911 GT3 RS komt in een beperkt aantal kleuren waaronder het zilver, oranje en paars. Maar het ingetogen wit staat deze Porsche eigenlijk nog het best. De gigantische achterspoiler torent bijna boven het dak uit maar belemmert op geen enkel ogenblik het zicht door de binnenspiegel. Het zorgt tevens voor een neerwaartse druk van 216 kilo aan een snelheid van 300km/u. Het eerste wat ons opvalt zijn de details. Ruiten werden vervangen door varianten in polycarbonaat, typeaanduiding gebeurt nu via flinterdunne stickers en er verdwijnt een hoop isolatiemateriaal uit de wagen. Meer daarover later, eerst gaan we rijden.

Als je met deze wagen in de binnenstad rijdt of over de Autobahn scheurt, is het circuit nooit veraf. De drang naar snelheid zit nu eenmaal in het DNA van deze wagen. En dat brengt ons bij de motor. Een direct ingespoten vier liter flat six, gekoppeld aan een PDK-bak die een vermogen levert van 500 pk met een maximaal koppel van 460 nm. Maar zolang de Klappenauspuff onaangeroerd blijft, is het geluid dat uit de motorruimte komt bijzonder bescheiden. De RS sprint van 0 naar 100 km/u in 3,3 seconden en in 10,2 van 0 naar 200. Manueel schakelen is geen optie meer, indien je dit toch wenst moet je opteren voor een 911 R.

Voor ons ligt een kaarsrechte baan. De eerdergenoemde knop indrukken en enkele kleppen in het uitlaatsysteem gaan open. Zodra de motor op toeren komt en je de 4.500 toeren passeert, sprint de GT3 RS weg met een geluid dat je trommelvliezen doet scheuren.

De gasrespons is om van te smullen, de versnellingsbak een feest.

Al zijn we wel blij dat deze wagen een benzinetank van 90 liter heeft, een kosteloze optie die het rijbereik aanzienlijk verlengt. Het vermogen wordt op het wegdek overgebracht door een set Michelin Pilot Sport Cup 2’s in de maat 325/30 ZR 21, dezelfde banden die ook achterop de 918 Spyder zitten. Om het gewicht te drukken zijn de kofferklep en motorkap vervaardigd uit koolstofvezel en het dak uit magnesium – dat laatste is een primeur voor een straatlegale auto. In totaal weegt de GT3 RS 1420 kilo. Dat had minder kunnen zijn als de auto was voorzien van een handbak, maar volgens Porsche compenseert de PDK-bak z’n gewicht met snellere schakeltijden en dus een snellere rondetijd.

Een GT3 zonder handbak en zonder Mezger-motor – de veelgeprezen boxer die ooit ontwikkeld werd voor Porsches Le Mans-programma – is geen GT3, riepen puristen aanvankelijk. Al kunnen wij Porsche volgen om geen handbak te ontwikkelen voor dit model. De auto is immers volledig gefocust op het circuit waar de stopwatch regeert. De schakelkarakteristiek is op z’n minst bruut te noemen. Met ferme klappen wisselt de bak van versnelling en dat voel je zelf ook als je met de wagen rijdt. Wij vroegen ons af of Porsche dit bewust heeft gedaan om de beleving te versteken? Als we overschakelen naar de flippers achter het stuur merken we op dat de respons bijzonder alert en snel gebeurt.

Eenmaal we ons begeven op provinciale wegen zijn vluchtheuvels en andere wegversmallingen al een behoorlijke uitdaging. De breedte van deze wagen bedraagt bijna 2 meter en zeker in de binnenstad voel je dit enorm. Maar dat heeft natuurlijk ook een voordeel want door de 12 inch brede achterwielen krijg je hiervoor bergen grip. Je hoort het al de RS is een echte circuit wagen want met alle bermen, putten en verkeersdrempels is dit geen wagen voor dagelijks gebruik. Wil je comfortabeler en sneller in één rechte lijn vooruitgaan dan ben je beter af met de 911 Turbo.

De 911 GT3 RS die wij hebben uitgetest heeft een prijskaartje van bijna 280.000 euro. Maar mocht je er nu nog eentje willen, bereid je dan alvast voor op het betalen van een forse meerprijs. De gehele productie is inmiddels volledig uitverkocht. Ook deze GT3 RS heeft al een nieuwe eigenaar dankzij powercars België. Kort samengevat deze wagen is echt wel de ultieme tracktoy!

Delen

Reageer

error: Copyright 2021 NAFTE