Nieuwe Range Rover (2022)
Met een gamma efficiënte ‘mild hybrid’- en ‘plug-in hybrid’-aandrijvingen en een zuiver elektrische Range die het gamma in 2024 zal vervoegen, is de nieuwe Range Rover 2022 helemaal klaar voor de toekomst.
Ja, de nieuwe Range Rover 2022 wordt nog steeds gedefinieerd door de drie lijnen die men in alle generaties kan terugvinden: de aflopende daklijn, de uitgesproken gordellijn en de oplopende drempellijn. Deze vertrouwde kenmerken gaan hand in hand met de typische korte vooroverhang en een opvallende nieuwe bootachterkant, compleet met praktische tweedelige achterklep.
De doorlopende gordellijn benadrukt Land Rovers aandacht voor details terwijl de ronde rand van de deur en het glas een eenvoudige, zuivere afwerking krijgen dankzij de speciaal ontwikkelde, verborgen sierlijst aan de onderkant van de ruiten. De technologie die dat design mogelijk maakt, werd gecombineerd met vlak aansluitende ruiten, lichten die pas zichtbaar worden wanneer ze oplichten, en precieze details die de indruk wekken dat de wagen uit een massief blok is gehouwen. Bijzonder strak!
Binnenin merk je pas écht op dat de nieuwe Range Rover gegroeid is, en dat met het oog op de latere EV-versie. Wil je nog meer ruimte? Dan kan je de wagen nog eens verlengen met maar liefst 20 centimeter. Voor dit specifieke model is er dan keuze tussen 7 zitplaatsen, of 4, met in dat laatste geval meer dan 1 meter beenruimte en een tafel in het midden. En de rust? Die wordt gewaarborgd door onder andere dubbel glas en het 1.600 watt sterke Meridian Signature Sound Systemom dat storend rumoer via luidsprekers in de hoofdsteunen tegen gaat.
Terug naar voor, waar je naast het nieuwe stuur met digitaal instrumentenpaneel een centraal geplaatst 13,7-inch touchscreen kan terugvinden. Net daaronder zit een tweede scherm met draaiknoppen voor de klimaatregeling. Over die klimaatregeling gesproken, er zit een luchtzuiveraar in verwerkt die volgens Land Rover zelfs bij machte is om het COVID-19-virus buiten te houden.
Met een bodemvrijheid van meer dan 30 centimeter kan je deze Range ook gebruiken buiten de gebaande paden. Een rivier oversteken? Geen probleem dankzij de hoog geplaatste luchtinlaten. Verder is de 8-traps automaat voorzien van een terreinreductie. De centrale meerplatenkoppeling kan je sperren en ook het differentieel achteraan is vergrendelbaar. Via het navigatiesysteem kijkt de Range tot 3 kilometer vooruit en kan hij zich -indien nodig- voorbereiden op het ruwe werk die komt. Het mechanische pakket omvat verder ontkoppelbare rolstangen en vierwielsturing.
De Range Rover 2022 staat op het nieuwe MLA-Flex-platform en is beschikbaar met mild hybrid benzine- en dieselmotoren. De motoren op benzine genereren 360 of 400 pk, de diesels zijn goed voor 249, 300 of 350 pk, telkens met lichte elektrische ondersteuning (48 volt). Van elke dieselversie bestaat ook een klassieke uitvoering zonder hybride technologie. De benzine dient overigens ook als basis voor de twee plug-in hybride varianten, 440 of 510 pk sterk, met een accu van 38,2 kWh die een elektrisch rijbereik tot 80 kilometer garandeert (tot 140 km/u). Er is tenslotte ook een BMW-V8 van 530 pk.
De productievestiging in Solihull, bij Birmingham, start eind december met de bouw. De startprijs ligt wel een stuk hoger dan bij de vorige generatie, namelijk 123.800 euro.