Rijtest: Mercedes C220d Break (2022)

Rijtest: Mercedes C220d Break (2022)

Het afgelopen decennium was de C-Klasse het meestverkochte model van Mercedes-Benz. Maar kan de 5e generatie met zijn opgefriste looks en forse digitalisering binnenin nog beter doen? Maak kennis met de nieuwe alleskunner, de Mercedes C220d Break (2022).


2,5 miljoen verkochte exemplaren wereldwijd. Dat zijn de cijfers die zijn voorganger, de W205, kon voorleggen. De nieuwe C-Klasse, de W206, krijgt dus héél wat prestatiedruk met zich mee. Al hebben de Duitsers hun winnend recept niet al te veel aangepast. Het geheel beperkt zich tot fijnslijperij die duidelijk geïnspireerd werd op dat van de E-Klasse, met vooral een iets soberder gelijnde carrosserie en een forse digitalisering binnenin die sterk oogt op dat van de nieuwe S-Klasse.

Niettemin is het wel degelijk een volledig nieuw model. Het werd gebouwd op het MRA 2-platform dat we kennen uit de S-Klasse. Enkel viercilinders worden gemonteerd. Ja, zelfs in de latere AMG-variant… Al liet de A45 (S) AMG zien dat zoiets niet persé slecht hoeft te zijn. Verder is er keuze tussen benzine en diesel, al dan niet als plug-in, waarbij die laatste voldoende batterijcapaciteit hebben om pakweg 100 kilometer elektrisch te rijden. Ik nam de proef op de som met de Mercedes C220d Break. De favoriet van menig zakelijke rijders!

Mercedes C-klasse Break 2022

De buitenzijde is niet extreem veel veranderd. Vooraan is het vooral het grille-design die vernieuwd is en ondersteboven is gezet. De opvallendste is zonder twijfel deze AMG Line-uitvoering. Je kan er tientallen kleine Mercedes logo’s in terug vinden. Verder accentueert ook de sportieve motorkap met powerdomes de drang tot voorwaartse beweging. Als we even opzij kijken dan zien we dat dit model 6 cm langer geworden is. Ook achteraan kreeg hij bijna 5 cm extra spoorbreedte, terwijl de wielbasis is gegroeid met 2,5 cm. Ja, het zijn afmetingen van een E-Klasse enkele generaties geleden. Aan de achterzijde springt het hoogwaardig design van de nieuwe achterlichten in het oog. Optionele of Line-afhankelijk sierelement in de achterbumper ronden de aanblik op een aantrekkelijke wijze af.

Waar het vorig model al een grote stap vooruit was binnenin, daar doet deze nieuwe C-Klasse nog een schepje bovenop. In het interieur zijn duidelijk de highlights van de nieuwe S-Klasse overgenomen. Kijk maar naar het grote 11,9 inch display in het midden en het volledig digitaal instrumentenpaneel. Elk onderdeel staat vrij en lijkt te zweven voor het vleugelprofiel en het grote sierdeel. Ook het nieuwe stuurwiel met fraaie aluminium bedieningsknoppen draagt bij aan die hoogwaardige sfeer. Je kan door het het menu van de boordcomputer scrollen met behulp van aanraakgevoelige touchpads die je met beide duimen bedient. Gelukkig want de plastieken knopjes op het stuur zijn eigenlijk veel te klein en eisen te veel aandacht op. Ook voor het regelen van het volume of het aanpassen van de airco mis ik fysieke toetsen. Dat zijn écht functies die je blindelings wil bedienen, zonder je ogen van de weg te halen.

Verder is de ruimte voorin goed, maar de nieuwe hoofdsteunen vragen wel enige studie. Ze zijn namelijk zowel horizontaal als verticaal verstelbaar. Achterin is de hoofdruimte met 11 mm toegenomen. En dankzij de tot 35 mm grotere knieruimte is het ook voor de achterpassagiers aangenaam vertoeven. Extra bagage mee? Geen probleem! De koffer werd namelijk 30 liter groter dan voorheen, met een inhoud van 490 tot maximaal 1510 liter.

Mercedes C-klasse interieur 2022

Tijd om te gaan rijden! Deze C220d is uitgerust met een 2 liter-dieselmotor, goed voor 200 pk en 440 Nm. Elke motor krijgt standaard een negentrapsautomaat met daarin een elektromotor op 48 volt, die 20 pk extra aanlevert. Dat is voldoende om in 7,4 seconden de 100 km/u aan te tikken. Vlot en dat met een eerder ingetogen motor. Want de eerste kilometers verheft hij nauwelijks zijn stem en moet je hem nadrukkelijk uit zijn tent lokken om dat cijfermateriaal waar te maken.

Deze auto is dan ook gemaakt om in alle rust veel kilometers te dieselen. Want bij een gelijkblijvend toerental hoor je de motor gewoon niet. Hij schakelt zijdezacht, én hij leert ook je rijstijl snel kennen. Het comfort is gewoon van torenhoog niveau, maar ook het weggedrag in bochten is fenomenaal. Voor- en achteraan zit dan ook een multi-link wielophanging. Een gelijkaardige basis als op de vorige generatie, maar stevig herwerkt om nieuwe technologieën te kunnen dragen. Denk maar aan de batterij van de plug-in-varianten, of de optionele vierwielsturing (2,5 graden).

Tja, het verwonderd mij dan ook niet dat de C-Klasse zo goed verkoopt. Rijden in deze auto is één groot genot. En conform de traditie blijft het verbruik van deze motor ook zeer laag. 6l/100 km gemiddeld gedurende een week, op een gemengd parcours. Knap!

Je moet minimaal 45.012 euro neerleggen voor een C180 Break, dieselen gaat vanaf 46.222 euro voor de C200d Break. Ga je voor deze C220d Break maar dan in AMG-Line? Dan kost je dat minstens 56.144 euro, zonder opties. Maar goed, de standaarduitvoering is geen spartaan. Je hoeft niet bij te betalen voor een snelheidsregelaar, parkeercamera, het multimediasysteem, stoelverwarming vooraan of metaalkleur. De hoogwaardige afwerking, het comfortabel rijgedrag, de modernste techniek en de praktische inborst zal er voor zorgen dat ook de vijfde generatie van de C-Klasse een verkooptopper zal worden.

Delen

Reageer

error: Copyright 2021 NAFTE